پارکینگ

یکی از مواردی که مردم به صورت روزمره خواسته یا ناخواسته با آن درگیر هستند، تخلفات راهنمایی و رانندگی است و عدم اطلاع از قوانین افراد متخلف را وادار به واکنش در برابر ماموران راهنمایی و رانندگی می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،روزانه بسیاری از خودروها به‌دلایل مختلف ازجمله تخلف رانندگان توسط ماموران پلیس راهنمایی‌ورانندگی به پارکینگ منتقل می‌شوند. موارد زیادی وجود دارد منجر به توقف خودرو می‌شود و آن را به پارکینگ نیروی انتظامی هدایت می‌کند.
یکی از مواردی که مردم به صورت روزمره خواسته یا ناخواسته با آن درگیر هستند، تخلفات راهنمایی و رانندگی است و عدم اطلاع از قوانین افراد متخلف را وادار به واکنش در برابر ماموران راهنمایی و رانندگی می‌کند. البته این موضوع گاه به ارتکاب جرایم متعددی منجر و موجب توقیف خودرو شهروندان می‌شود. همگی با توقیف خودروها آشنا هستیم و شاید برای برخی از ما هم پیش آمده که خودریمان توسط پرسنل راهور توقیف شده باشد؛ اما سوال این است چه تخلفاتی موجب توقیف وسیله‌نقلیه خواهد شد؟

مواد قانونی
قانون‌گذار در قانون به صورت شفاف به مواردی که منجر به توقیف خودرو می‌شود، اشاره کرده است. هرگاه در تصادف منجر به جراحت یا فوت برای پلیس مشخص شود علت تصادف وسیله نقلیه بوده، قانون‌گذار این اختیار را به مامور قانون داده است که خودرو را به پارکینگ منتقل کند. همچنین اگر جریمه یا خلافی خودرو به یک‌میلیون تومان یا بیشتربرسد، مطابق قانون خودرو فرد خاطی توقیف می‌شود.
از عوامل دیگر توقف و توقیف وسیله‌نقلیه؛ همراه نداشتن مدارک اصلی خودرو است. همچنین رانندگی بدون گواهینامه منجر به توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ می‌شود. گاهی اوقات انجام دو یا چند تخلف همزمان نیز موجب توقیف خودرو خواهد شد. انجام حرکات نمایشی مانند تک‌چرخ زدن، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز در مسیرهای دوطرفه، عبور از چراغ‌قرمز، حرکت به صورت مارپیچ، توقف در محل پارک‌ممنوع به شرط عدم حضور راننده و توقف داخل پیاده‌رو از جمله مواردی هستند که ارتکاب آنها سبب توقیف وسیله نقلیه می‌شود. البته در برخی موارد انجام دو تخلف همزمان نیز خودرو را روانه پارکینگ می‌کند.
سرگرد مشکاتی، کارشناس پلیس راهور ناجا در مورد تخلفاتی که منجر به توقف خودرو و انتقال آن به پارکینگ می‌شوند، به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «به طور کلی توقف و توقیف وسایل نقلیه به دو شکل انجام می‌شود. نخستین مورد، تخلفات راهنمایی و رانندگی هستند که تکلیف آن مشخص است. تخلفات حادثه‌ساز و خطرناک که منجر به فوت یا جرح و آسیب‌های شدید می‌شوند، به صراحت در قانون آمده‌اند. حتی استفاده از تجهیزات غیرمجاز، ایجاد اصوات ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف و تردد درخطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت نه‌تنها سبب توقیف وسیله نقلیه خواهد شد، بلکه ممکن است منجر به توقیف گواهینامه هم شود. این مقررات فقط شامل سواری‌ها نیستند، بلکه وسایل نقلیه موتوری را نیز شامل می‌شوند. اعمال خطرسازی که امنیت شهروندان را تهدید کند و موجب آسیب به مردم و اموال عمومی شود، با برخورد سنگین نیروی انتظامی روبه‌رو خواهد شد.»
وی در ادامه افزود: «موارد دیگری هم می‌توانند به توقیف خودرو منجر شوند. مانند داشتن جرایم از قبل و پرداخت نکردن آنها، نداشتن بیمه‌نامه شخص‌ثالث، نداشتن گواهینامه رانندگی، نقص فنی مشهود و محرز خودرو، خودرو بدون‌پلاک یا دارای پلاک غیرمجاز، نداشتن مدارک هویتی خودرو و... همه این موارد به توقف و توقیف خودرو منتج می‌شوند. همچنین رانندگی در شرایط نامتعادل، مستی، استعمال مواد مخدر و انواع روانگردان‌ها علاوه‌بر توقیف خودرو، فرد خاطی نیز بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده می‌شود.»

توقیف توسط مقام قضایی
شکل دیگر توقیف خودرو الزاما ربطی به تخلفات راهنمایی‌ورانندگی ندارد؛ بلکه ممکن است ازسوی مقام قضایی ممانعتی برای تردد صادر شده باشد. مشکاتی در این خصوص گفت: «این شیوه توقیف نیازمند حکم صادره از محاکم قضایی بوده و ممکن است به‌دلیل توقیف اموال فرد باشد. در این صورت تمام دارایی فرد ازجمله خودرو در فهرست مال توقیفی قرار می‌گیرد و قابل‌انتقال نیست. در این‌حالت خودرو توسط ضابطان قضایی به پارکینگ منتقل می‌شود و تا زمانی که حکم جدید مبنی‌بر رفع توقیف اموال صادر نشود، به حالت سکون باقی خواهد ماند.»
این موارد می‌تواند شامل بدهکاری، رد دیون، دادن تضامین بانکی و حقوقی و... باشد اما به محض ارجاع به مراجع قانونی در اسرع وقت به جریان می‌افتد. شیوه ضبط و توقیف نیز این گونه است که ابتدا خودرو مورد نظر به دادگاه یا به بخش اجرای احکام معرفی می‌شود. برای اجرای حکم، یک مامور از طرف دادگاه به محل خودرو می‌رود و با صورت‌برداری از خودرو و ویژگی‌های آن، و بعد از ارزیابی، شخصی را به‌عنوان حافظ برای نگهداری خودرو معین می‌کند. این شخص (شخص حقوقی) معمولا مسئول پارکینگ است. اگر هنگام طرح دعوا درخواست توقیف خودرو مطرح شود، دادگاه درباره صدور یا عدم صدور تامین نظر می‌دهد.
روش دیگر برای توقیف و انتقال خودرو، به ثبت و توقیف سیستمی معروف است که با این شیوه خودرو در سامانه پلیس ثبت می‌شود. هنگام توقیف سیستمی، خودرو توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی، شماره پلاک خودرو در سیستم راهور ثبت و بدین‌ترتیب از خریدوفروش آن جلوگیری می‌شود. اگر بعد از توقیف سیستمی خودرو، تخلفی مشاهده شود، نسبت به توقیف خودرو با حکم قضایی به صورت فیزیکی اقدام خواهد شد.
رانندگی با پلاک مخدوش یا جعلی تخلف دیگری است که در بعضی از مناطق دیده می‌شود. به‌گفته کارشناس پلیس راهور هرگاه گزارشی مبنی‌بر تردد وسایل‌نقلیه با یک پلاک غیر از شماره‌ای که در سامانه به‌ثبت رسیده، اعلام شود پلیس موظف است خودرو را متوقف کند. در این شرایط حتی پیگرد قانونی هم وجود دارد زیرا ممکن است خودرو سرقتی باشد و با پلاک جعلی اقدام به اعمال مجرمانه شود. در این صورت امکان بازداشت افراد مظنون هم وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =