کونیگزگ

کونیگزگ در سوم مارس سال 2020 از اَبَرهایپرکار چهارنفره خود 2+2 در قالب یک کوپه های-پرفورمنسی با نام جِمرا رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،هایپرکارها، نهایت و اوج مهندسی در صنعت‌خودرو هستند. اگرچه این مهندسی با ورود فراری، لامبورگینی، بوگاتی و پاگانی که از سرآمدترین و زبان‌زدترین هایپرکارسازهای دنیای خودرو هستند شروع شد، اما بیش از 28 سال قبل کمپانی تازه‌تاسیس کونیگزگ با ورود به‌این دنیای هیجان‌انگیز توانست در کمترین زمان ممکن به‌رقیبی بی‌بدیل برای هایپرکارسازان صاحب‌نام بدل شود. از تولید CC اسطوره‌ای گرفته تا آگرا RS که رکورد سریع‌ترین خودرو جهان را در سال 2017 درنوردید، کونیگزگ را به‌جایگاهی ویژه رسانده است. اما این پایان راه برای متحول کردن دنیای اسپرت‌ها نبود؛ زیرا این خودروساز سال 2020 هاییرکار قدرتمند 2+2 خود را به‌جهان معرفی کرد تا بار دیگر مهندسی و تکنولوژی خود را به‌رخ بکشد.
نگاهی اجمالی به جِمرا
هایپرکارهایی که تا به‌امروز ساخته شده‌اند، همگی تنها برای دو نفر طراحی شده‌اند. به‌عبارتی تعریف دقیق هایپرکار شاهکار مهندسی خلاصه‌شده در خودرو کوپه است. کونیگزگ در سوم مارس سال 2020 از اَبَرهایپرکار چهارنفره خود 2+2 در قالب یک کوپه های-پرفورمنسی با نام جِمرا رونمایی کرد. جِمرا نیز نام مادر کریستین ون کونیگزگ، موسس و بنیان‌گذار این کمپانی هایپرکار سوئدی است.

عملکرد جِمرا در چه سطحی ارزیابی می‌شود؟
براساس آنچه کمپانی کونیگزگ مطرح کرده، جِمرا درمسیر خطی و به‌اصطلاح صاف می‌تواند هر خودرو الکتریکی و بنزینی را مغلوب کند. به‌طوری که این هایپرکار چهارنفره سوئدی تنها ظرف 1.9 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برساعت دست می‌یابد. حداکثر سرعت جِمرا 300 کیلومتر برساعت است. البته در تست‌های انجام‌شده از سوی کونیگزگ این هایپرکار چهارنفره تا مرز 400 کیلومتر برساعت می‌تواند سرعت بگیرد. جِمرا به‌سیستم فوق پیشرفته چهارچرخ فرمان‌پذیر مجهز شده تا پرفورمنس خودرو را بهبود بخشد. از طرفی سیستم فوق هوشمند مدیریت گشتاور به‌صورت جداگانه برای هر چرخ تعبیه شده تا گشتاور مدیریت‌شده بتواند به‌عملکرد و چالاکی این خودرو کمک بسزایی کند. از سوی دیگر سیستم اصلاح‌شده کنترل دینامیکی پایداری در جاده عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به‌نمایش گذاشت که سردبیر مجله موتورترند آن را ارباب هندلینگ و پایداری عنوان کرده است.

طراحی منحصربه‌فرد و جذاب جِمرا
هدف از طراحی و تولید جِمرا براساس گفته‌های کریستین ون کونیگزگ به‌نمایش گذاشتن فناوری سطح بالای این کمپانی و لذت سوار شدن بر هایپرکاری جدید برای چهار نفر است. کریستین ون کونیگزگ این خودرو را یک مگاجی‌تی توصیف می‌کند. طراحی جِمرا یک انقلاب گسترده در زمینه طراحی هایپرکار است؛ زیرا خودرو چهارنفره در قالب یک کوپه های-پرفورمنسی با استایلی منحصربه‌فرد شکل گرفته است. همچنان طراحی کونیگزگ که براساس بایودیزاین بوده به‌خوبی در جِمرا نیز حفظ شده است. پروفیل این هایپرکار چهارنفره مشابه گربه‌سانی است که درحال خیز برداشتن است و دقیقا همان حسی به‌بیننده القا می‌شود که در نگاه اول به‌مدل آگرا شاهد آن بودیم. دماغه کوتاه با پشتی بلند و اتاقی متمایل به‌جلو به‌نحوی شکل گرفته که گویی گربه‌سانی چون یوزپلنگ خیز برداشته است. این خودرو با رینگ‌های 21 اینچی در جلو و 22 اینچی در عقب، با خطوط تیز و حجم‌های اغراق‌شده بدنه کاراکتر نافذ، تنومند و اسپرتی دارد. در نمای جلو چراغ‌های باریک با LED های افقی کریستالی و هالوژن‌های پنج‌گانه با پوزه متمایل به‌پایین و ورودی‌های هوا درون سپر و ورودی‌های هوا روی کاپوت، چهره‌ای تهاجمی برای این خودرو به‌ارمغان آورده است. در نمای عقب شاهد همان سبک طراحی آشنای کونیگزگ هستیم و چراغ‌های بیضی‌شکل جمع‌وجور با LED های عمودی پنج عددی و حجم‌پردازی فوق‌العاده در این بخش زیبایی محسوسی را به‌نمایش می‌گذارد. هرچند که حجم خاص برآمده روی درِ موتور (قسمت عقب) که مشابه اسپویلر بوده و دیفیوزری کاملا بزرگ است، نشان می‌دهد طراح این خودرو بر افزودن چاشنی هیجان به‌این نما تاکید دارد. در طرفین درِ موتور اگزوزهای کروی‌شکل در بالای درِ عقب (دقیقا کنار شیشه جمع‌وجور عقب) طراحی شده که یک طراحی کاملا متفاوت از کونیگزگ را به‌نمایش می‌گذارد. در کل استایل جِمرا عضلانی است که با ویژگی‌های اسپرت این کمپانی، هیجان بیشتری را به‌بیننده خود القا می‌کند. جایگزینی دوربین‌های هوشمند به‌جای آینه‌های جانبی، استفاده از ورودی‌های هوای فعال در جلو، طراحی ورودی‌های هوا روی کاپوت، فرم سیال و آیرودینامیک خاص سقف و دیفیوزر بزرگ همگی به‌رسیدن ضریب درگ جِمرا به 0.27 کمک بسزایی کرده‌اند. نکته بسیار قابل توجه طراحی درهای جِمراست؛ درهای سنکرو پروانه‌ای است و توسط کریستین ون کونیگزگ شاهد انقلابی در این طراحی هستیم. با لولا و جاروبک‌ها می‌توان درها را در زاویه قائم 90 درجه‌ای قرار داد و این طراحی این امکان را می‌دهد تا با فشردن دکمه، در به‌راحتی باز شود و مکانیزم باز و بستن درها را تسهیل می‌بخشد.

قلب تپنده‌ای که قدرتمندترین است!
اما آنچه جِمرا را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند، قلب تپنده قدرتمند پلاگین-هیبرید این هایپرکار چهارنفره است. درحقیقت یک موتور دولیتری سه‌سیلندر تویین‌توربوشارژ با ساختار سه‌موتور الکتریکی قوای محرکه جِمرا را تشکیل می‌دهند. پیشرانه بنزینی در کلاس خود کاملا منحصربه‌فرد است که دربخش میانه شاسی قرار گرفته است؛ زیرا این موتور فاقد سوپاپ و میل‌سوپاپ (FreeValve) است. این موتور باتوجه به‌سیستم فوق پیشرفته کنترل هوای ورودی به‌سیلندر و خروج دود از سیلندر، استفاده از تویین‌توربوشارژهای اصلاح‌شده، پاشش سوخت مستقیم، بهینه‌سازی محفظه احتراق و نسبت تراکم 9.5 به‌یک، می‌تواند حداکثر 600 اسب‌بخار قدرت و 600 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. براساس ادعای کونیگزگ این موتور حدود 20 درصد نسبت به‌سایر موتورهای سه‌سیلندر سبک‌وزن‌تر و حدود 65 درصد قدرت و گشتاور بالاتری تولید می‌کند. جالب است بدانید وزن پیشرانه بنزینی 70 کیلوگرم است و این وزن پایین را باید مرهون استفاده از متریال سبک‌وزن دانست. از طرفی این پیشرانه می‌تواند با سوخت تجدیدپذیر متانول، اتانول و E85 بهترین عملکرد را داشته باشد؛ اما با بنزین معمولی نیز می‌تواند کار کند. از سوی دیگر شاهد قرارگیری سه‌موتور الکتریکی (دو موتور برای محور عقب و یک موتور برای محور جلو) هستیم و با کمک دو موتور الکتریکی دیگر قدرت مستقیم با هماهنگی با گیربکس از میل‌لنگ به‌چرخ‌های عقب و جلو انتقال داده می‌شود. بنابراین مجموع توان خروجی جِمرا به 1700 اسب‌بخار و مجموع گشتاور آن به 3500 نیوتون‌متر می‌رسد. ناگفته نماند که موتورهای الکتریکی می‌توانند به‌کمک پیشرانه بنزینی سه‌سیلندر تویین‌توربوشارژ حداکثر تا 11 هزار نیوتون‌متر گشتاور تولید کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =