غذای خانگی در خودرو

یکی از این مشاغل فروش غذاهای آماده و بسته‌بندی در خودرو است. برخی افراد با نصب بنرهایی روی صندوق عقب خودرویشان توجه عابران و سایر خودروهای گذری را به منوی غذا با قیمت‌های اقتصادی جلب می‌کنند! آن هم در شرایطی که قیمت غذاهای رستورانی هر روز در حال افزایش است.

به گزارش «اخبار خودرو»،با افزایش هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگی مانند تهران، شاهد شکل‌گیری برخی مشاغل مرتبط با خودرو هستیم که در برخی موارد مراجعه‌کنندگان زیادی هم دارند. یکی از این مشاغل فروش غذاهای آماده و بسته‌بندی در خودرو است. برخی افراد با نصب بنرهایی روی صندوق عقب خودرویشان توجه عابران و سایر خودروهای گذری را به منوی غذا با قیمت‌های اقتصادی جلب می‌کنند! آن هم در شرایطی که قیمت غذاهای رستورانی هر روز در حال افزایش است.

غذایی باب‌میل کارمندان!
فروش این خودروهای حامل غذا در مناطق بالای شهر بیشتر است زیرا قیمت غذاهای رستورانی در این مناطق گران است و فروشندگان خودرویی توان رقابت با آنها را دارند. یکی از این فروشندگان در این باره می‌گوید: «در این منطقه قیمت رستوران‌ها برای کارمندها بالاست، برای همین سراغ ما می‌آیند.» خانم س.م که در خیابان گاندی تهران با خودرویش غذا می‌فروشد، درباره این که چگونه به این شغل رو آورد، می‌گوید: «بعد از فوت همسرم وارد این کار شدم. چند سال پیش من اولین نفری بودم که اینجا ایستادم. آن موقع این‌طور نبود و خلوت بود. بعد از فوت شوهرم فکر کردم چگونه خرج و مخارج زندگی و فرزندانم را تامین کنم. شروع کردم به پخت و پز برای همسایه‌ها و فامیل. اما به‌صرفه نبود و پولی برای مغازه باز کردن هم نداشتم. به ذهنم رسید با خودرویم غذا بفروشم. این طرف و آن طرف زیاد رفتم تا مدتی قبل که اینجا ثابت شدم. از مناطق مختلف تهران مشتری دارم که می‌آیند اینجا غذا می‌گیرند.» او از طعم خانگی غذا تعریف می‌کند اما سختی‌های کار هم کم نیستند. آن‌طور که او می‌گوید شهرداری هر روز به آنها تذکر می‌دهد و هر روز با استرس منتظر دردسر جدیدی هستند.

وزارت بهداشت، مخالف غذاهای خودرویی!
ازسوی‌دیگر چندی قبل معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت وقت، به مردم توصیه کرد از کسانی که در خودروهایشان غذا می‌فروشند، خرید نکنند و فریب غذاهایی با عنوان «خانگی» و «محلی» از دستفروش‌ها را نخورند. وی درباره نحوه نظارت وزارت بهداشت بر کترینگ‌ها یا واحدهای تهیه‌غذا که با قیمتی پایین اقدام به عرضه غذا می‌کنند، گفت: «برای وزارت بهداشت تفاوتی ندارد که این واحدها جواز کسب دارند یا خیر، بر همه آنها نظارت می‌کند؛ زیرا رسالت ما ارتقا و حفظ و تامین سلامت مردم است. اما موضوع نگران‌کننده این است که برخی به بهانه اینکه جنس ارزان‌تری به مردم بدهند، کیفیت را هم پایین می‌آورند، تقلب کرده یا به جای افزودنی‌های مجاز از رنگ و اسانس استفاده می‌کنند.» معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت وقت، ادامه داد: «مردم باید از سلامت غذایی که می‌خرند، مطمئن باشند. به این کار خودمراقبتی می‌گویند. مردم این محدودیت را برای خود در نظر بگیرند و از واحدهایی که آرم و نشان وزارت بهداشت ندارند یا از کسانی که در صندوق عقب خودرو غذا می‌فروشند، خرید نکنند.» او درباره راه‌های شناسایی مراکز تهیه غذای معتبر نیز بیان کرد: «رستوران‌های با نام و نشان، پروانه کسب دارند. دریافت پروانه کسب به این معنی است که آن واحد تحت کنترل اتحادیه و بازرسان وزارت بهداشت است. اگر پروانه کسب نداشته باشند، ضریب اطمینان آنها پایین می‌آید. مردم در صورت بروز مشکل یا مشاهده تخلف در هر یک از واحدهای تهیه غذا با سامانه بهداشت 190 تماس بگیرند.»

کافه‌ای در صندوق عقب 206!
چند سال قبل یک جوان صندوق عقب خودرو 206 خود را تبدیل به یک کافه سیار کرد، در کنار خانه هنرمندان خودرویش را پارک می‌کرد، صندوق عقب را بالا می‌زد و با راه انداختن عطر قهوه، نظر عابران را به صندوق عقب خودرویش جلب می‌کرد. جالب است بدانید صندوق عقب این خودرو کاملا شبیه یک کافی شاپ مدرن بوده و چیزی از دم و دستگاه های لازم برای عمل آوردن یک قهوه حرفه‌ای و سایر مشتقات آن کم ندارد! آرمان زمانی که می‌خواست این کار را شروع کند، برای آنکه فکرش را عملی کند، دست به‌کار می‌شود و تحقیق می‌کند که چگونه می‌تواند خودرویش را به یک کافه سیار تبدیل کند. وی در این باره می‌گوید: «چون اولین‌باری بود که کسی می‌خواست این کار را انجام دهد به هر کس، می‌گفتم جواب می‌داد چنین کاری امکان‌پذیر نیست. بااین‌حال ناامید نشدم. با پس‌اندازی که داشتم یک ۲۰۶ خریدم. صندوق‌عقب آن را خالی کردم تا جای موتوربرق و دستگاه اسپرسو را بازکنم. بعدازآن با هزینه‌ای که صرف کردم، توانستم آنچه را که الان می‌بینید، جمع کنم. یک هفته هم‌ دوره باریستا گذراندم تا بتوانم کار با دستگاه و درست کردن قهوه را یاد بگیرم.» کار آرمان شبیه دست‌فروشی نیست. حداقل شاید به این دلیل که می‌گوید هیچ‌وقت شهرداری با عنوان سد معبر، مانع کار او نشده است و از این بابت مشکلی برایش پیش نیامده است. به‌گفته خودش در حال انجام کارهایی است که بتواند شغلش را به ثبت برساند.

شغلی که نیاز به ساماندهی دارد
در پایان باید به این نکته توجه داشت که خرید غذا از خودروهای سیار به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به رستوران‌ها به دلیل حذف هزینه‌های اصلی مانند اجاره، مالیات، عوارض و سایر هزینه‌های جانبی برای بسیاری به‌صرفه است بنابراین باید مسئولان راهکارهایی برای نظارت بر نحوه فعالیت این افراد ارائه کنند. شغلی که البته برای بعضی آنقدر پردرآمد است که به گواهی فیلمی که چندی قبل در شبکه‌های مجازی منشتر شده بود با خودرو سوناتا در یکی از خیابان‌های شمال تهران اقدام به فروش غذای خانگی می‌کردند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

آخرین اخبار