C3 ایرکراس

به‌تازگی خبرهایی درخصوص آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده منتشر شده است و با وجود این‌که موضوع آزاد شدن دوباره واردات خودروهای خارجی به‌کشور هنوز قطعی و اجرایی نشده و فعلا مسیرهای قانونی خود را طی می‌کند، اما همین اخبار نیز موجب امیدواری مردم برای خرید خودرو خارجی مدل 2022 در بازار کشور شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌تازگی خبرهایی درخصوص آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده منتشر شده است و با وجود این‌که موضوع آزاد شدن دوباره واردات خودروهای خارجی به‌کشور هنوز قطعی و اجرایی نشده و فعلا مسیرهای قانونی خود را طی می‌کند، اما همین اخبار نیز موجب امیدواری مردم برای خرید خودرو خارجی مدل 2022 در بازار کشور شده است. اخبار منتشرشده از احتمال صدور مجوز برای واردات 50 هزار دستگاه خودرو خارجی در سال 1401 حکایت دارد و درعین حال گفته می‌شود محدودیت‌های قبلی درخصوص واردات خودرو ممکن است همچنان پابرجا بماند. به‌هرحال با توجه به‌این‌که درحال حاضر هیچ‌گونه تصمیم قطعی درخصوص نحوه واردات خودرو و محدودیت‌های آن مطرح نشده، تصمیم گرفته‌ایم به‌بهانه این گزارش‌ها، فهرست برندها و خودروهای خارجی را که طبق قوانین قبلی یعنی خودروهای غیرآمریکایی با حجم‌موتور زیر 2500 سی‌سی و قیمت زیر 40 هزار دلار، امکان ورود به‌بازار کشورمان را دارند، معرفی کنیم. در این مقاله قیمت خودروها در کشور مبدأ یعنی همان نرخ جهانی یا ارزش واقعی خودرو قید شده و بدون احتساب عوارض گمرکی و مالیات است. با این تفاصیل از آنجا که هنوز درمورد میزان عوارض گمرکی خودروهای وارداتی اطلاعات دقیق یا حتی حدودی منتشر نشده، نمی‌توان قیمت نهایی این مدل خودروها را تخمین زد. درنهایت برای تهیه این مقاله به‌سراغ بازار خودرویی امارات‌متحده عربی (به‌عنوان مبدأ اصلی واردات خودرو به‌کشور در سال‌های گذشته) رفته‌ایم و درمجموع می‌توان گفت طبق قوانین سابق حدود 80 مدل خودرو تولید سال 2022 از 20 برند معروف جهان امکان ورود به‌بازار ایران را دارند. بنابراین امکان دارد خودرویی از کشور دیگر که در بازار امارات‌متحده‌عربی نیز نمونه آن موجود نیست، وارد کشور شود. گزارش مورد نظر درچهار بخش تهیه شده و امروز به‌بخش دوم آن می‌پردازیم.

یک مدل مرسدس‌بنز
برند مرسدس‌بنز همواره جایگاه خاصی نزد ایرانی‌ها داشته و در بازه‌های زمانی مختلف شاهد عرضه برخی مدل‌های آن بوده‌ایم. درحال حاضر اگر قرار باشد سال آینده واردات خودرو به‌کشور طبق قوانین گذشته آزاد شود، تنها یک مدل از میان خودروهای موجود این برند آلمانی در بازار منطقه امکان ورود به‌بازار کشورمان را خواهد داشت. مرسدس‌بنز مورد نظر، نسخه هاچ‌بک A200 بوده که درحال حاضر ارزش واقعی آن با توجه به‌سطح آپشن این خودرو از 945 میلیون‌تومان شروع شده و تا 981 میلیون‌تومان ادامه پیدا می‌کند. زیر کاپوت این هاچ‌بک پرمیوم سایز کوچک یک موتور چهار سیلندر 1.3 لیتری توربو قرار گرفته که 163 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. نسل‌های پیشین این مدل در ایران هرگز حضور قابل توجهی نداشته و جزو مدل‌های نایاب مرسدس در کشورمان به‌حساب می‌آید. مرسدس A کلاس مدل‌های قوی‌تر از A200 هم دارد؛ اما با توجه به‌این‌که قیمتشان بالای 40 هزار دلار است، طبق قوانین فعلی امکان حضور در بازار ایران را ندارند. درعین حال با توجه به‌این‌که مردم ایران همواره تمایل به‌مدل‌های بالاتر از مرسدس‌بنز همچون S کلاس و E کلاس داشته‌اند، بعید به‌نظر می‌رسد A کلاس در ‌نظرشان خوشایند باشد؛ اما در غیاب خودروهای گران‌قیمت شاید بتوان به‌موفقیت آن امیدوار بود.

یک مدل سوبارو
درحال حاضر نام سوبارو در ایران یادآور لگاسی سه‌نسل قبل است که اکنون به‌صورت کمیاب در بازار خودروهای دست‌دوم یافت می‌شود. البته چند مدل دیگر از این خودروساز ژاپنی درکنار این مدل، با تیراژ بسیار محدود وارد ایران شدند؛ اما درحال حاضر اگر به‌دنبال خرید محصولات این برند باشید، به‌ندرت با لگاسی‌های نسل چهارم مواجه خواهید شد. به‌هرحال اکنون اگر دوباره واردات خودرو از سر گرفته شود، فرصتی دوباره برای لگاسی ایجاد خواهد شد. مدل ایمپرزا اکنون تنها مدل 2022 موجود در منطقه بوده که طبق شرایط می‌تواند وارد بازار ایران شود. البته مدل‌های دیگری از این برند نیز وجود دارد که امکان واردات را داشته باشد، اما فعلا ایمپرزا نزدیک‌ترین گزینه است. ایمپرزا درکلاس سدان‌های کامپکت قرار می‌گیرد و اکنون دارای قیمتی در محدوده 531 تا 538 میلیون‌تومان است. زیر کاپوت این مدل سوبارو از یک موتور چهارسیلندر دو لیتری بهره گرفته شده که 154 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. سوبارو درسطح جهانی جزو بهترین برندهای خودروسازی بوده، اما متاسفانه آخرین حضور این برند در ایران در شأن و جایگاه واقعی آن نبود و درنهایت حضور ناموفقی را برای آن رقم زد.

8 مدل هیوندای
هیوندای را باید محبوب‌ترین برند خارجی دو دهه اخیر در بازار خودرویی کشور دانست. محصولات این خودروساز کره‌ای در طول سال‌های گذشته درمجموع بیشتر از سایر خودروسازان مورد استقبال قرار گرفته و از این حیث شاهد واردات قابل توجه آن بودیم. با وجود این‌که واردات خودرو به‌کشورمان در سال 2018 ممنوع و متوقف شد، اما هیوندای آزرا تنها خودرو وارداتی بود که مدل 2019 آن نیز وارد بازار ایران شد. بنابراین اکنون نزدیک به سه‌سال است که جای خالی مدل‌های متنوع هیوندای در ایران به‌شدت احساس می‌شود. درحال حاضر هیوندای با هشت مدل مختلف منتظر باز شدن درهای گمرک ایران به‌روی خودروهای خارجی است و درصورتی که واردات خودرو درسال آینده با حفظ محدودیت‌های سابق آزاد شود، می‌توانیم منتظر عرضه خودروهایی همچون گرند i10 با قیمت 304 تا 306 میلیون‌تومان با موتور چهار سیلندر 1.2 لیتری 115 اسب‌بخاری در کلاس هاچ‌بک‌های خیلی کوچک، اکسنت با قیمت 370 تا 436 میلیون‌تومان با پیشرانه‌های چهارسیلندر 1.4 لیتری 100 اسب‌بخاری و چهارسیلندر 1.6 لیتری 123 اسب‌بخاری در کلاس سدان‌های کوچک، کنا با قیمت 451 تا 673 میلیون‌تومان با موتورهای چهارسیلندر دو لیتری 147 اسب‌بخاری و چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو 174 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کوچک، الانترا با قیمت 458 تا 545 میلیون‌تومان با پیشرانه‌های چهارسیلندر 1.6 لیتری 121 اسب‌بخاری و چهارسیلندر دو لیتری 157 اسب‌بخاری در کلاس سدان‌های کامپکت، کرتا با قیمت 480 تا 567 میلیون‌تومان با موتورهای چهارسیلندر 1.5 لیتری 113 اسب‌بخاری و چهارسیلندر 1.4 لیتری توربو 138 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کوچک، سوناتا با قیمت 633 تا 905 میلیون‌تومان با پیشرانه‌های چهارسیلندر دولیتری 150 اسب‌بخاری و چهارسیلندر 2.5 لیتری 178 اسب‌بخاری در کلاس سدان‌های متوسط، توسان با قیمت 633 تا 909 میلیون‌تومان با پیشرانه‌های چهارسیلندر دو لیتری 154 اسب‌بخاری و چهارسیلندر 1.6 لیتری توربو 177 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت و سانتافه با قیمت 685 تا 756 میلیون‌تومان با موتور چهارسیلندر 2.4 لیتری 185 اسب‌بخاری در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت از سبد محصولات برند هیوندای در بازار منطقه باشیم.

دو مدل سیتروئن
آخرین و جدیدترین سیتروئن واردشده به‌کشورمان درحال حاضر مدل جذاب C3 است. خودرویی که به‌صورت مونتاژ داخلی در ایران عرضه شد و فروش خوبی را هم تجربه کرد. حال اگر قرار باشد سال جدید دوباره به‌بازگشت برند سیتروئن فکر کنیم، باید گفت در بازار منطقه اکنون مدل‌های C3 و C5 ایرکراس جزو محصولات 2022 بوده و می‌توانند طبق قوانین موجود وارد بازار ایران شوند. C3 ایرکراس همان‌طور که از نامش پیداست، یک کراس‌اوور کوچک بوده که درشرایط موجود با توجه به‌سطح آپشن‌هایش از 582 تا 691 میلیون‌تومان قیمت دارد. زیر کاپوت این خودرو به‌ظاهر شاسی‌بلند یک موتور کوچک سه‌سیلندر 1.2 لیتری قرار گرفته که به‌کمک توربوشارژر توان تولید 110 اسب‌بخار قدرت را دارد.
البته این برند فرانسوی این بار می‌تواند در کنار مدل مورد نظر یک کراس‌اوور با سایز بزرگ‌تر با نام C5 ایرکراس را نیز عرضه کند. C5 ایرکراس یک سر و گردن از C3 ایرکراس بزرگ‌تر بوده و در کلاس کراس‌اوورهای سایز کامپکت قرار می‌گیرد. بر همین اساس از موتور و برچسب قیمت بزرگ‌تری نیز برخوردار است. قیمت این کراس‌اوور فرانسوی از 800 میلیون‌تومان شروع شده و تا یک‌میلیارد و 18 میلیون تومان ادامه دارد. درنهایت موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری توربو با 165 اسب‌بخار قدرت قوای محرک C5 ایرکراس را تشکیل می‌دهد.

یک مدل اشکودا
اشکودا برای ما ایرانی‌ها نام شناخته‌شده‌ای نیست. این برند خودروسازی اهل جمهوری چک اکنون تحت‌مالکیت گروه خودرویی فولکس‌واگن است و از تکنولوژی و دانش این گروه بزرگ آلمانی برای ساخت خودروهای خود بهره می‌برد.
شاید برایتان عجیب باشد، اما این برند اصیل اروپایی اکنون نزدیک به‌یک قرن قدمت دارد. اشکودا درسال 1925 تاسیس شده و درحال حاضر خودروهای معمولی (غیرپرمیوم و لوکس) را تحت‌مالکیت فولکس‌واگن طراحی، تولید و عرضه می‌کند. درحال حاضر تنها مدل 2022 موجود از این برند در بازار منطقه که طبق شرایطی می‌تواند وارد بازار ایران شود، مدل سوپربی است.
اشکودا سوپربی یک سدان سایز متوسط بوده که می‌تواند بازار سدان‌های وارداتی ایران را داغ کند. با توجه به‌این‌که دیگر خودروهای این برند درحال پوست‌اندازی هستند، سوپربی نزدیک‌ترین گزینه موجود برای ورود به‌بازار کشورمان است.
قیمت این سدان اروپایی اکنون از 684 میلیون‌تومان آغاز شده و تا یک میلیارد و 18 میلیون‌تومان ادامه پیدا می‌کند. درنهایت طبق قوانین ایران می‌توان دو مدل موتور چهارسیلندر 1.5 لیتری توربو 150 اسب‌بخاری و چهار سیلندر دو لیتری توربو 190 اسب‌بخاری را برای اشکودا سوپربی سفارش داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =