وانت‌های دوره‌گرد

این روزها شاهد حضور وانت‌بارهای میوه‌فروش در کنار برخی خیابان‌ها یا اتوبان‌های شهر هستیم که بدون واهمه از جریمه شدن اقدام به فروش میوه و تره‌بار می‌کنند. این کار نه‌تنها سبب ایجاد ترافیک می‌شود بلکه ممکن است حادثه‌آفرین هم باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها شاهد حضور وانت‌بارهای میوه‌فروش در کنار برخی خیابان‌ها یا اتوبان‌های شهر هستیم که بدون واهمه از جریمه شدن اقدام به فروش میوه و تره‌بار می‌کنند. این کار نه‌تنها سبب ایجاد ترافیک می‌شود بلکه ممکن است حادثه‌آفرین هم باشد و در اثر سهل‌انگاری عده‌ای به تصادف نیز منجر شود. اما ساماندهی این وانت‌های میوه‌فروش وظیفه چه ارگان یا نهادی است و چرا روزبه‌روز به تعداد آنها اضافه می‌شود؟

بستن خیابان برای نمایش میوه!
با اینکه شهرنشینی سبک زندگی را تغییر داده است و افراد بسیاری وسایل موردنیاز خود را از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای تهیه می‌کنند اما دوره‌گردها از گردونه زندگی مدرن و ماشینی خارج نشده‌اند، آنها یا میوه و سبزی می‌فروشند یا سمسار هستند که تنها سرمایه‌شان وانت‌بارشان است. چندی پیش سرهنگ حمید حمیدی درخصوص وانت‌بارهای فروش‌میوه که علاوه‌بر سد معبر، امنیت تردد را نیز به‌خطر می‌اندازند و طرح برخورد با دستفروشان بزرگراه‌ها گفت: «یکی از معضلات و مشکلاتی که می‌تواند در سطح بزرگراه‌ها باعث آسیب و تصادفات شدید شود، حضور دستفروشان و وانت‌بارهای فروش میوه است.»وی افزود: «وانت‌بارها و دستفروشان به‌خاطر اینکه جنس و محصول آنان در معرض بهتر دیده شدن قرار بگیرد، به سطح سواره‌رو و قسمتی از بزرگراه‌ها می‌آیند و خودرویشان را حتی در لاین یک مستقر یا در برخی موارد به‌خاطر جلب‌توجه بیشتر وانت خود را به صورت مورب نیز پارک می‌کنند.» سرهنگ حمیدی ادامه داد: «اقدام این افراد و توقف در حاشیه بزرگراه‌ها و معابر غیرقانونی و تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی محسوب می‌شود، علاوه‌بر آن خطراتی که این درپی دارد به مراتب بیشتر از آن است که با پرداخت جریمه بتوان آن را اعمال‌قانون کرد. زیرا موضوع حفظ جان افراد و رانندگان و دستفروشان است که شاید برخی از این افراد و رانندگان از آن بی‌خبرند و عاقبت حضور و توقف خطر آفرین در حاشیه و راه و سطح بزرگراه‌ها را نمی‌دانند. اگر به تجارب همکاران من در پلیس راهور فاتب مراجعه کنید، خواهید دید آرشیوی از پرونده‌ها و عکس‌های تکان‌دهنده‌ تصادفات فوتی و جرحی این حوادث موجود است.» این مقام پلیس راهور بیان کرد: «دستفروشان در بزرگراه امام‌علی (ع) و آزادگان و برخی دیگر از این معابر اقدام به تجاوز به حریم راه و یک لاین از سطح بزرگراه را اشغال می‌کنند البته با حضور عوامل راهور فاتب و تذکر به این افراد سعی شد آنها را از خطرات و حضور افراد در معابر آگاه کنیم.»

برخورد با میوه فروش‌های دورگرد از منظر قانون
چندی‌پیش مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز در این باره گفت: «قانون اجازه برخورد با خودروهایی که ترافیک و راه‌بندان ایجاد می‌کنند مثل وانت‌بارهای میوه‌فروش را به شهرداری نداده و جمع‌آوری این خودروها طبق آیین‌نامه ۱۵۹ و ۱۶۳ راهنمایی‌ورانندگی بر عهده پلیس راهنمایی‌ورانندگی بوده اما شهرداری نیز در این راستا آماده همکاری با نیروهای خدوم راهور است.» فروشندگان میوه و تره‌بار که با هزینه‌های سنگین در مغازه‌های خود اقدام به فروش این اقلام می‌کنند از این وضع ناراضی هستند چراکه معتقدند آنها با پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد، توان رقابت با میوه‌فروش‌های دوره‌گرد را ندارند و همواره از مسئولان تقاضای برخورد با وانت‌های میوه‌فروش را دارند. صاحب یکی از این وانت‌بارها در پاسخ به این سوال که چرا میوه‌های‌شان ارزان‌تر از مغازه‌هاست، گفت: «به این خاطر که میوه‌های ما باید همان روز به فروش برسد درغیر این صورت خراب می‌شوند پس ما مجبوریم با قیمت کمتری آن را به مشتری بفروشیم، دلیل دیگر این است که پرداخت اجاره مغازه و آب و برق نداریم که بخواهیم میوه‌ها را با قیمت بیشتری به مشتری بدهیم.»

چرا مردم استقبال می‌کنند؟
البته استقبال مردم از این وانت‌های میوه‌فروش کم نیست و بسیاری از شهروندان کنار این وانت‌ها توقف می‌کنند و جزو مشتریان ثابت هم به حساب می‌آیند. یکی از شهروندان که برای خرید آمده بود در این باره عنوان کرد: «گرانی میوه در بسیاری از مغازه‌ها و ارزان بودن باعث خرید مشتریان از وانت‌بارها می‌شود.» البته فریب‌کاری برخی صاحبان این وانت‌بارها نیز در نوع خود جالب است. آنها تابلویی را که قیمت روی آن درج شده است، بالای میوه‌ها قرار می‌دهند. در نگاه اول قیمت نوشته‌شده روی تابلو به‌صورت درشت نمایشگر فروش کیلویی و زیر قیمت بازار است اما وقتی نزدیک‌تر می‌شوید تازه متوجه خواهید شد قیمت نیم‌کیلو درشت نوشته شده و قیمت اصلی بسیار ریز پایین تابلو درج شده است. اما شاید بیکاری یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این شغل‌های خطرآفرین در سطح خیابان‌ها و اتوبان‌ها باشد. یکی از فروشندگان میوه در این باره گفت: « فعلا تنها راه معیشت من فروش ‏میوه با وانت است و تا زمانی که در شغل ثابتی احساس امنیت نکنم به شغل ‏فعلی‌ام ادامه می‌دهم‎، در غیراین صورت چاره‌ای جز کارگری ندارم.» به‌نظر می‌رسد با ایجاد مشاغل پایدار و ساماندهی این فروشندگان دوره‌گرد مشکلاتی که آنها در سطح شهر ایجاد می‌کنند، قابل حل شدن باشد البته به شرطی که اراده‌ای از سوی مسئولان مربوطه برای حل این معضل وجود داشته باشد. ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =