تصادف با حیوانات

بنا بر آمار اولیه اعلام‌شده ازسوی سازمان پزشکی قانونی، در  نوروز سال جاری به‌طور متوسط روزانه ۴۷.۶نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش «اخبار خودرو»،روزهای پایان سال فرا رسیده و همه آماده ورود به سال جدید هستند. سال جدید و نوروز که با آمدن بهار آغاز می‌شود، خاطره‌انگیز است و همگان را بر آن می‌دارد تا در دل طبیعت به گردش و تفریح بپردازند. اما این گشت‌وگذار در دامان طبیعت و مسافرت سال‌هاست با حوادث دلخراشی همراه بوده و تصادفات و تلفات زیادی در ابتدای هر سال رخ می‌دهند. روزهای آخر سال و ایام نوروز که باید برای استراحت و تفریح باشند اما متاسفانه برای برخی افراد تبدیل به روزهای عزا و سوگواری می‌شوند. تعداد حادثه‌دیدگان و فوت‌شدگان به‌رغم توصیه‌های پلیس راهور سیر صعودی دارد و دلیل اصلی آن نیز رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی است.

آمارها چه می‌گویند؟
بنا بر آمار اولیه اعلام‌شده ازسوی سازمان پزشکی قانونی، در نوروز سال جاری به‌طور متوسط روزانه ۴۷.۶نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. در نوروز امسال (1400) به‌رغم شیوع کرونا در کشور اما شاهد افزایش چشمگیر سفرها و ترددهای بین‌شهری نسبت‌به مدت مشابه سال قبل بودیم و همین موضوع آمار تلفات حوادث رانندگی را با رشدی قابل‌توجه مواجه کرده است.
براساس آمارهای اولیه جمع‌آوری‌شده در سازمان پزشکی قانونی کشور، در نوروز امسال (از ۲۵اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵فروردین ۱۴۰۰) ۹۹۹نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. این در حالی است که آمار تلفات تصادفات در نوروز سال گذشته (۱۳۹۹) در همین بازه زمانی، به‌دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده برای سفر و همچنین همراهی هموطنان، کمترین رقم طی سال‌های گذشته بود و ۵۱۷مورد گزارش شد. براین اساس متوسط مرگ در حوادث رانندگی نوروز امسال ۴۷.۶نفر بوده که در مقایسه با متوسط تلفات روزانه تصادفات در نوروز گذشته (۲۵.۹ نفر)، ۸۴درصد بیشتر شده است.
رئیس وقت اورژانس کشور نیز در این خصوص گفته بود: «نوروز امسال با وجود شرایط شیوع کرونا در کشور اما شاهد افزایش چشمگیر حجم سفرها و ترددهای بین‌شهری نسبت‌به مدت مشابه سال قبل بودیم، همین موضوع آمار تلفات حوادث رانندگی را با رشد قابل‌توجهی مواجه کرده است. سال 1399 به‌خاطر محدودیت‌های تردد در سطح کشور سفر چندانی صورت نگرفت اما با برداشته‌شدن محدودیت‌ها و جرایم تعیین‌شده دوباره آمار تصادفات رانندگی و عواقب ناشی از آن رو به افزایش گذاشت.»
اما آمار حوادث و کشته‌شدگان رانندگی در نوروز 1399 کاهش محسوسی داشت به‌طوری‌که سازمان پزشکی قانونی در این مورد اعلام کرد در نوروز 1399 به‌دلیل به حداقل رسیدن سفرها درپی شیوع بیماری کرونا، شاهد کاهش قابل توجه تلفات حوادث رانندگی در کشور بودیم به نحوی که براساس آمارهای موجود از سال ۱۳۹۰ تاکنون کمترین آمار تلفات تصادفات نوروزی در تعطیلات این سال ثبت شده است. در نوروز 1399 بیشترین آمار تلفات در روزهای ۲۷ و ۲۹ اسفند با ۴۴ فوتی و کمترین آن با رقم ۱۶فوتی در روز چهارم فروردین ماه گزارش شده است. در روزهای آغازین سال 1399 پانصد و سیزده نفر در بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰.۶ درصد کاهش یافته بود.

پیش‌بینی افزایش سفرهای نوروزی 1401
سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در آستانه سفرهای نوروزی اعلام کرد: «هرسال سفرهای نوروزی حجم بالایی از خودروها را به جاده‌ها و شهرها سرازیر می‌کند. تردد این تعداد خودرو باتوجه به شرایط متفاوت مسافران حوادث بسیاری را نیز درپی دارد. نوروز امسال هم پلیس راهور با آماده‌باش نیم‌میلیون نفری مانند سال گذشته در سراسر کشور آماده خواهد بود و تمام توان خود را برای کنترل ترافیک و کاهش تصادف به‌کار خواهد گرفت تا سوانح و تلفات را به کمترین میزان برساند. در نوروز سال گذشته حدود ۱۰۰۰نفر در مسافرت‌های این ایام بر اثر تصادف کشته شدند که آمار بسیار ناراحت‌کننده و غیرقابل‌قبولی است.» همچنین رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی از پیش‌بینی افزایش ۵۰ تا ۵۷درصدی تردد در ایام نوروز خبر داد و افزود: «این حجم تردد به‌ویژه در محورهای شمالی خواهد بود بنابراین ممکن است مجبور به اعمال محدودیت موقت در برخی از این مسیرها شویم.» وی با بیان اینکه ۹۶درصد حمل‌ونقل کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود، ادامه داد: «این موضوع در سفرهای نوروزی بیش‌از دیگر ایام سال خواهد بود؛ چون مردم تمایل دارند با خودرو شخصی به مسافرت بروند، از این رو لازم است تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شود.»

حوادثی که قابل‌پیشگیری هستند!
آمار رسمی پلیس نشان می‌دهد مهم‌ترین عوامل تصادفات، بی‌توجهی به جلو ناشی‌از خستگی و خواب‌آلودگی،سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم رعایت حق‌تقدم است. حدود ۶۰درصد تصادفات در ۳۰کیلومتری شهرها و درساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد.
در همین راستا سرهنگ دوم محمد رازقی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: «باتوجه اقدام‌به سفر بسیاری‌از شهروندان و رانندگی در معابر برون‌شهری و جاده‌ها در روزهای آینده توصیه می‌شود از سلامت فنی وسایل‌نقلیه خود مطمئن شوید و در صورت نقص‌فنی خودرو به هیچ عنوان مبادرت به سفر نکنید، در طول سفر نیز قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید و توجه داشته باشید ارتکاب تخلفاتی مثل سرعت و سبقت‌های غیرمجاز و حرکات مارپیچ می‌تواند جان راننده و سرنشینان را با خطر جدی روبه‌رو کند. همچنین قبل از شروع سفر حتما استراحت کامل داشته باشید. باتوجه به اینکه اکثر تصادفات و سوانح در ۳۰کیلومتری مبادی ورودی شهر رخ می‌دهند، از رانندگان درخواست می‌شود برای رسیدن به مقصد عجله نکنند، در شرایط خاص مانند بارندگی و غیره تجهیزات لازم را همراه داشته باشید و با رعایت تمام قوانین راهنمایی و رانندگی به سفرهای نوروزی خود بپردازید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =