بازار خودرو

کارشناسان معتقدند بازار خودرو همچنان دچار رکود است و در این شرایط خریدار چندانی در بازار حضور پیدا نمی‌کند. از سوی دیگر فروشندگان نیز چنانچه نیاز مالی نداشته باشند، ترجیح می‌دهند خودرو خود را برای فروش عرضه نکنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو در هفته دوم اسفندماه روزهای کم‌رمقی را سپری کرد و شاهد ثبات قیمت اکثر مدل‌ها در این بازار بودیم. کارشناسان معتقدند بازار خودرو همچنان دچار رکود است و در این شرایط خریدار چندانی در بازار حضور پیدا نمی‌کند. از سوی دیگر فروشندگان نیز چنانچه نیاز مالی نداشته باشند، ترجیح می‌دهند خودرو خود را برای فروش عرضه نکنند. درواقع مطابق با نظر کارشناسان این روزها هر دو طرف عرضه و تقاضا منتظر نتایج نهایی مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 هستند.
براین اساس فروشندگان معتقدند چنانچه توافقی حاصل نشود، شاهد تداوم تحریم‌ها خواهیم بود و در این شرایط به‌احتمال زیاد نمودار قیمت خودرو بار دیگر تحت‌تاثیر انتظارات تورمی شکل صعودی به‌خود خواهد گرفت. این درحالی است که متقاضیان خودرو به‌عکس این قضیه امیدوارند و در این اندیشه هستند که با امضای برجام بهای خودرو نیز مانند دیگر اقلام تا حد زیادی افت می‌کند.
این درحالی است که از زمان بازگشت تحریم‌ها و نوسانی شدن مولفه‌های اثرگذار اقتصادی، خودرو به‌نوعی دست در دست نرخ ارز، فراز و فرود قیمتی را تجربه کرده و هر زمان که نرخ ارز افزایش ‌یافته، با فاصله‌ای اندک قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به‌تقلید از آن گام در جاده رشد ‌گذاشته و زمانی که نمودار نرخ ارز نزولی ‌شده، بهای خودرو نیز در سراشیبی قرار ‌گرفته است. این روزها به‌نظر می‌رسد قیمت ارز نیز تحت‌تاثیر نتایج مذاکرات وین به‌طور موقت در کانال ۲۶‌ هزار تومان جا خوش کرده و این احتمال وجود دارد که درصورت حصول توافق، بهای ارز به‌کانال‌های پایین‌تر برود و ای بسا درصورت عدم‌احیای برجام به‌کانال‌های بالاتر صعود کند. درعین حال فعالان بازار خودرو معتقدند تنها عاملی که این روزها هم‌جهت با نرخ ارز و نبود مشتری در بازار حرکت نمی‌کند و به‌نوعی دست‌اندازی در مسیر کاهش قیمت خودرو محسوب می‌شود، وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز است.
به‌اعتقاد آن‌ها به‌رغم حرکت شرکت‌های خودروساز در جاده تکمیل محصولات ناقص، اما هنوز با آثار آن در بازار آن‌طور که باید و شاید مواجه نشده‌ایم. کارشناسان همچنین بر این باورند که از حدود سه‌سال‌ونیم پیش تاکنون خودرو در بازار کشورمان به‌تدریج از صف کالاهای مصرفی در صف کالاهای سرمایه‌ای قرار گرفته و مطابق با علم اقتصاد ماهیت کالاهای سرمایه‌ای به‌گونه‌ای است که بلافاصله به‌اخبار مثبت و منفی مخابره‌شده درسطح بین‌المللی واکنش نشان می‌دهند. از طرفی باید گفت اگرچه حمله روسیه به‌اوکراین در دسته اخبار منفی قرار می‌گیرد اما تا زمانی که این خبر روی بازار ارز تاثیر نگذارد، نمی‌تواند بازار خودرو کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد.
درحالی که گفته می‌شود مذاکرات احیای برجام به‌نقطه حساسی رسیده و تکلیف گفت‌وگوهای ایران و آمریکا به‌زودی مشخص می‌شود، بازار خودرو ایران همچنان در سکته قیمتی به‌سر می‌برد و بیشتر خودروهای پرتیراژ ثبات بها را تجربه می‌کنند. در این میان اما قیمت پراید دوباره صعودی شد.
البته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران بر این عقیده است که بازار خودرو این روزها در آرامش به‌سر می‌برد و احتمالا این وضعیت تا پایان سال ادامه خواهد داشت. شاهد آن نیز ثبات قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی به‌رغم کاهش سه تا پنج و ۲۰ تا ۲۵ میلیون‌تومانی انواع آن‌ها از حدود سه‌هفته پیش تاکنون است. همچنین از دو سال پیش تاکنون به‌دلیل کرونا، فروش شب عید تا حد زیادی کاهش یافته و مصرف‌کنندگان واقعی خودرو از قبل انتخاب خود را کرده‌اند و باقی متقاضیان نیز از هرگونه خریدی دست می‌کشند.
چراکه به‌فاصله کوتاهی مدل خودرو یک سال افت می‌کند و ترجیح می‌دهند خرید خود را به‌سال جدید موکول کنند. این درحالی است که همان‌طور که گفته شد، با وجود به‌ثبات رسیدن نرخ ارز در کانال ۲۶ هزارتومان اما عرضه کم خودروسازان سبب شد در این بخش از بازار با افت قیمت‌ چندانی مواجه نشویم.
همچنین این روزها قیمت خودروهای داخلی درمقایسه با سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌ درعرضه افزایش یافته است؛ اما قیمت مدل‌های خارجی درقیاس با اسفندماه 139۹ تا حدی پایین‌ آمده است. درنهایت هرچند مشتری برای خودروهای کارخانه‌ای وجود دارد، اما از حدود هشت ماه پیش تاکنون مطابق با نظر کارشناسان خرید خودرو به‌قصد سرمایه‌گذاری تا حد زیادی کاهش یافته که این نیز به‌نوبه خود به‌رکود بازار دامن می‌زند.
به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400، سمند LX داشبورد جدید، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات سقف پانوراما، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، تارای دنده‌ای، تارای اتومات و همچنین پژو 206 تیپ 5 و پژو 206 صندوقدار هر دو مدل 1399 هستند که به‌ترتیب با قیمت 264، 275، 311، 266، 304، 276، 331، 353، 361، 540، 269، 274، 364، 407، 463، 478، 401، 538، 319 و 312 میلیون‌تومان در بازار به‌فروش رسیدند.
همچنین درمعاملات روز گذشته بازار در خودروهای شرکت سایپا، پراید 111 و 131 هر دو مدل 1399 و پراید 132 مدل 1398 به‌ترتیب 184، 170 و 163 میلیون‌تومان و در مدل‌های 1400 این گروه خودروسازی تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات، شاهین با سند آزاد، کوییک S و نیسان بنزینی آپشنال به‌ترتیب 179، 189، 184، 204، 194، 220، 193، 197، 200، 284، 345، 206 و 284 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =