خودروسازی

محسن صالحی‌نیا: ایدرو ۶درصد در ایران‌خودرو و ۱۶درصد در سایپا سهم دارد که حاضریم آن را به بخش خصوصی تقدیم کنیم. البته نیاز است مقدماتی برای خصوصی‌سازی واقعی انجام شود

به گزارش «اخبار خودرو» ، «زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱» عنوان همایش اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور بود که روز گذشته با حضور قطعه‌سازان، دولتمردان و نمایندگان مجلس و همچنین مدیران خودروسازی‌ها و نمایندگان برخی بانک‌ها برگزار شد. هدف از برگزاری این همایش، احیا و بهبود تولید در صنعت خودرو کشور و اعلام راهکار مناسب برای برون‌رفت از بحران و افزایش تیراژ تولید قطعه و بهبود کیفیت محصولات داخلی بود.

قطعه‌سازی به‌عنوان موتور صنعت خودرو این روزها درگیر شدیدترین مشکلات است. این صنعت با چالش بزرگ کمبود نقدینگی و همچنین هزاران میلیارد تومان طلب از خودروسازی‌ها مواجه است.

اما در همین شرایط، از این صنعت درخواست افزایش عرضه قطعه و در نتیجه افزایش تیراژ تولید می‌شود. بر این اساس، سخنرانان در این همایش به بیان مشکلات و چالش‌های قطعه‌سازان در سال جاری و همچنین چشم‌انداز این صنعت در سال آینده پرداختند.

افزایش تولید؛ در گرو فراهم شدن شرایط لازم
امیرحسین جلالی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی

انگیزه اولیه‌ برای برگزاری این همایش، برنامه‌ای انتقادی درباره صنعت خودرو در صداوسیما بود. در این برنامه عنوان شد آیا باید صنعت خودرو را تعطیل کنیم یا خیر. زمانی در ایران، تولید ۳۰هزار دستگاه خودرو آرزو بود، اما به تولید ۱.۶میلیون دستگاه خودرو هم دست پیدا کردیم. حال نیز باید به همه ثابت کنیم خودروسازی و قطعه‌سازی جزو صنایع بالنده و پیشرو کشور هستند.

ما می‌توانیم در سال آینده، هم تیراژ را بالا ببریم و هم کیفیت را افزایش دهیم. اما شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست؛ خودروسازان نیمی از بدهی ما را به‌صورت خرید دین پرداخت می‌کنند و بانک‌ها هم ۲۰درصد پول ما را بلوکه می‌کنند. بانک‌ها همچنین سطح اعتبارات ما را کاهش داده‌اند. در این شرایط، کار برای افزایش تولید سخت است، اما در صورت فراهم‌شدن شرایط به‌راحتی می‌توانیم افزایش تیراژ و البته افزایش کیفیت داشته باشیم.

صنعت خودرو به کنسرسیومی از قطعه‌سازان سپرده شود
عزت‌اله اکبری‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس

شرایط ایران هم به لحاظ یک کشور مستقل و هم به لحاظ نیروی انسانی ارزشمندی که دارد، با هیچ کشور دیگری ازجمله ترکیه قابل‌مقایسه نیست. اما برجستگی کار ترکیه در قطعه‌سازی، به حضور پررنگ بخش خصوصی در این کشور برمی‌گردد. من به آقای رئیس‌جمهور هم گفته‌ام که در بخش عمران و صنعت کشور به یک ریال بودجه دولتی هم نیاز نداریم اما باید از حداکثر ظرفیت بخش‌خصوصی استفاده کرد. بحث دیگر این است که بخش خصوصی ما انسجام لازم را ندارد؛ قطعه‌سازان باید کنسرسیوم تشکیل دهند و مسئولیت بپذیرند. بارها از مدیران خودروسازی‌ها درخواست کرده‌ایم با قطعه‌سازان کنسرسیوم تشکیل دهند و کارها را به این کنسرسیوم‌ها واگذار کنند. نکته دیگر اینکه قطعه‌سازان نباید علیه هم باشند و باید سازماندهی شوند.

اگر خودروسازی دست خیامی‌ها می‌ماند، از کره‌جنوبی‌ هم جلوتر بودیم
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی

علت این‌که ما عقب افتاده‌ایم، این است که دولت هم در قیمت و هم در مدیریت دخالت می‌کند. اگر ایران‌خودرو در اختیار برادران خیامی مانده بود، خودروسازی ما الان از کره‌جنوبی هم جلوتر بود. زیرا جوانان این مملکت پتانسیل بالایی دارند. رنو وقتی در ایران بود، قطعه‌سازان ایرانی را گریدبندی کرد و قطعات ما حتی به خارج کشور صادر می‌شد. اما حالا برای دریافت پول از خودروسازان باید به خدا متوسل شویم. از آقای رئیس‌جمهور که ۸ فرمان صادر کردند، می‌خواهیم همان فرمان هشتم را که خروج دولت از خودروسازی‌هاست، انجام بدهند تا هفت فرمان دیگر به دنبال آن اجرایی شود.

تولیدکنندگان چالاکی لازم برای تغییر را ندارند
معصومه پاشایی، عضو کمیسیون صنایع مجلس

صنایع خودرو و قطعه‌سازی در حالی طی سال‌های اخیر گرفتار طرح مباحث تکراری شده است که حتی برخی مدیران این صنایع حاضر به استفاده از خودروهای داخلی به‌عنوان وسیله‌نقلیه شخصی نیستند و سوار بر محصولات خارجی می‌شوند. زیرا خودروهای ما خارج از استاندارد هستند. مردم نیز نگاه مثبتی به این صنعت ندارند و با بهانه‌هایی که برای مشکلات کمی و کیفی می‌آوریم، همدلی نمی‌کنند.

ما نمایندگان مجلس از خودروسازان و قطعه‌سازان می‌خواهیم که استانداردهای ۸۵گانه را رعایت کنند. حتی محصولات جدید همان محصولات قدیمی هستند که با چهره کمی متفاوت و نام جدید عرضه می‌شوند. زیرا صنعت خودرو ما پیشرفت چشمگیری نداشته است. خودروسازی ایران زمانی با کره‌جنوبی در یک سطح بود، اما حالا بسیار عقب مانده است. زیرا تولیدکنندگان برای تغییر چالاکی لازم را ندارند. دولت و وزیر صمت هم به‌جای دفاع از خودروساز باید به کار نظارتی خود بپردازند و از این صنعت خارج شوند.

تولید هر دستگاه تیبا با ۷۷میلیون تومان زیان همراه است
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا

خودروساز بدون زنجیره تامین هیچ است و ما برآنیم در خودروهای جدید زنجیره تامین از همان آغاز طراحی خودرو درگیر موضوع شود. ازسوی‌دیگر در سایپا یک‌میلیون سهام‌دار خرد داریم که در سال‌های اخیر عایدی نداشته‌اند. بر این اساس، تولید اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌ایم، تولید خودرو تیبا را متوقف کرده و فقط به اندازه تعهدات ثبت‌نامی تولید خواهیم کرد. زیرا ۷۷میلیون تومان به ازای تولید هر دستگاه تیبا زیان می‌بینیم. تولید موتور جدیدی را نیز در برنامه داریم که مبتنی‌بر مهندسی معکوس نیست تا زنجیره تامین از این بابت زیان نبیند.

همچنین سال آینده خودرو آریا را به بازار عرضه می‌کنیم و زنجیره تامین را در تولید این خودرو به کار می‌گیریم. ازسوی‌دیگر فرآیند کیفیت را تا اردیبهشت‌ماه در سایپا اصلاح‌ خواهیم کرد. امیدواریم خودرو از حالت کالای سیاسی خارج شود تا با آرامش بیشتری بتوانیم در این صنعت جلو برویم. این یک واقعیت است که کالایی که امنیت مردم را تامین می‌کند، می‌تواند اقتصادی نباشد، زیرا اولویت این کالا امنیت جان مردم است. این نکته را هم اضافه کنم که بدهی ما به سازندگان ۱۸۰روزه شده است، اما امیدواریم در سال آینده با توجه سیاست‌گزاری وزارت صمت بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.

۲۵درصد هزینه خانوار ایرانی مربوط به حمل‌ونقل است
اله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس

ما نمایندگان مجلس با تمام ابعاد، ظرفیت‌ها، مشکلات و مزایای خودروسازی کشور آشنا هستیم. اما باید اذعان داشت این صنعت در جایگاهی که باید باشد، نیست پس همه باید کمک کنیم تا مشکلات حل شوند. زیرا محصولی که خروجی این صنعت است، با جان و مال خانواده‌ها ارتباط دارد. ۲۵درصد هزینه هر خانوار ایرانی مربوط به حمل‌ونقل است. بنابراین بسیار مهم است محصولی باکیفیت برای نیاز داخل تولید کنیم. این صنعت همچنین در بخش تولید خودروهایی با سوخت پاک باید به‌صورت جدی‌تر فعالیت کند. زیرا مردم هزینه‌های تولید در خودروسازی داخلی و خروجی آن را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند. خوشبختانه وزارت صمت قول داده است از مدیریت خودروسازی‌ها کنار برود و صرفا ناظر و راهبر در خودروسازی‌ها باشد. ما در حاکمیت در کنار خودروساز و قطعه‌ساز برای جهانی‌شدن هستیم و از آن‌ها می‌خواهیم در فرصتی که با احیای برجام در اختیار خودروسازی‌ها قرار خواهد گرفت، با شرکت‌های بزرگ خارجی جوینت شوند.

آماده واگذاری باقیمانده سهام دولت در خودروسازی‌ها هستیم
محسن صالحی‌نیا، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع

صنعت خودرو و قطعه‌سازی جایگاه بسیار بالایی دارند بنابراین حیف است خودمان را قبول نداشته باشیم و بگوییم این صنایع نتوانسته‌اند موفق باشند. درهرحال، این دو صنعت جزو اولین صنایعی بودند که تحریم شدند. در برخی خودروها استانداردهای ۸۵گانه رعایت می‌شود و در برخی دیگر به‌دلیل نوع پلت‌فرم ۷۶ استاندارد اجرایی شده‌اند و ۹ استاندارد دیگر که تاثیر چندانی در ایمنی ندارند، قابل‌اجرا شدن نیستند.

واقعیت این است صنعت خودرو ما با محدودیت‌های بسیاری در سطح جهانی مواجه بوده، این در حالی است که صنایع خودرو و قطعه‌سازی به دلیل پیچیدگی فناوری جزو صنایع سطح بالا قرار دارند. با این‌حال، در دوران تحریم خودروسازان خوب عمل کردند و توانستند این صنعت را حفظ کنند. نسبت‌به چهارسال پیش هم خودروها وضعیت کیفی بهتری دارند و هم آپشن‌های بیشتری در آن‌ها به‌کار گرفته شده است.

آقای رئیس‌جمهور چندمحور را در ۸ فرمان خود مدنظر داشتند که یک‌محور آن بار افزایش ۵۰درصدی تولید بود. بار اصلی این جهش بر دوش قطعه‌سازان خواهد بود. اما با برنامه‌هایی که تدوین شده، این هدف میسر خواهد شد.

ایدرو ۶درصد در ایران‌خودرو و ۱۶درصد در سایپا سهم دارد که حاضریم آن را به بخش‌خصوصی تقدیم کنیم. البته نیاز است مقدماتی برای خصوصی‌سازی واقعی انجام شود.

درحال‌حاضر قطعه‌سازان از قیمت پرداختی خودروسازان رضایت ندارند، اما خودروساز هم محدودیت‌هایی دارد. این نکته را نیز باید گفت قیمت خودروهای داخلی منهای هزینه‌های مالیات و پلاک‌گذاری در کشور، قابلیت رقابت با قیمت محصولات خارجی را دارد. پس با اطمینان می‌گویم صنعت خودرو ایران رقابتی است و اگر واردات هم اتفاق بیفتد، هیچ لطمه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    تعداد کارکنان این شرکت ها خیلی زیاده و برای هرکاری پرسنل دارن ، شرکت های خارجی به این دلیل قیمت تولیدی شان کمتره چون پرسنل کمتری دارن و به همون مقدار حقوق کمتری هم میدن ، اکثر کارهای اونارو ربات ها انجام میدن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =