موتور ملی

گروه صنعتی ایران‌خودرو در یازدهم اسفندماه با تولید ۱۰۰ هزارمین موتور ملی، از رکورد سالانه تولید این موتور در چهارسال اخیر عبور کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه صنعتی ایران‌خودرو در یازدهم اسفندماه با تولید ۱۰۰ هزارمین موتور ملی، از رکورد سالانه تولید این موتور در چهارسال اخیر عبور کرد. گروه صنعتی ایران‌خودرو با همدلی و تلاش شبانه‌روزی کارکنان معاونت‌های تولید قطعات و مجموعه‌ها، تامین ساپکو، کیفیت، سیستم جامع تولید و مهندسی، با عبور از مرز ۱۰۰ هزار دستگاه، رکورد تعداد تولید این موتور را شکست. تولید امسال موتور ملی در یازدهم اسفندماه، با ۶۹هزار و ۹۰۸ دستگاه موتور ملی تنفس طبیعی و ۳۰هزار و ۱۷۲ دستگاه موتور ملی توربوشارژ (اتوماتیک و دستی) به بیش‌از ۱۰۰هزار دستگاه رسید.

تنوع و توسعه در خانواده «پیشرانه EF7»
موتور ملی یا همان EF7 یک نسخه پلاس نیز دارد که با تجهیز به توربوشارژر برای پلت‌فرم خودرو کراس‌اوورK125 که از محصولات آتی ایران‌خودرو به شمار می‌رود، در نظر گرفته شده است. هم‌اکنون تمام محصولات خانواده این پیشرانه در حال ارتقا هستند و موتور اول و دوم آن به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. تولید انبوه موتور سوم نیز در سال آینده کلید خواهد خورد. شرکت طراحی، تحقیق و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) خانواده موتور EF7 را با استفاده از فناوری‌های روز و با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت ارتقا داده است.

هدف توسعه خانواده «پیشرانه‌های EF7»
موتور ملی پروژه‌ای مشترک بین مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو (ایپکو) و مرکز تحقیقات موتور آلمان (F.E.V) بود که در زمان آغاز تولید خود (اوایل سال 2008) در میان موتورهای گازسوز دنیا در لیست 3 موتور برتر و از نظر طراحی در لیست 10موتور برتر دنیا قرار داشت. همان‌طور که اشاره شد، پروژه ارتقای موتور این خانواده، در دو نوع تنفس طبیعی و پرخوران (توربوشارژ) اجرا شده است. هدف از توسعه نوع تنفس طبیعی EF7پلاس، ارتقای سطح آلایندگی از یورو۴ به یورو۵ و کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای EF7 بوده است و ارتقای موتور ملی توربو نیز در دست اجراست. بر این اساس، توان و گشتاور موتور دستکم ۱۰درصد نسبت‌به نسخه پرخوران فعلی افزایش خواهد یافت و علاوه‌بر آن سطح آلایندگی این موتور به یورو۵ خواهد رسید. نوع پرخوران نیز کاهش یک لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش نسبت‌به موتور مبنای TC7 را به دنبال خواهد داشت. استفاده از فناوری زمان‌بندی متغیر دریچه‌ها در مسیر هوای ورودی و خروجی یا همان CVVT نیز از دیگر فناوری‌های استفاده‌شده در این موتورهاست. با اجرای این طرح، امکان ارتقای کیفی موتورهای سری EF7 ایران‌خودرو به سطح آلایندگی یورو۶ نیز فراهم شده است. موتور تنفس‌طبیعی EF7پلاس در محصول سورن‌پلاس و دناپلاس استفاده خواهد شد و موتور پرخوران نیز قابلیت استفاده در محصولات دناپلاس اتوماتیک، تارا و کراس‌اوور K125 را دارد.

موتوری که از مشتریان نمره قبولی گرفت
موتور EF7 یک موتور چهارسیلندر 16سوپاپه است که توانسته به‌نسبت حجم و مصرف سوخت خود به توان و گشتاور نسبتا خوبی دست یابد. در این موتور به‌واسطه استفاده از تنظیم‌کننده هیدرولیکی سوپاپ‌ها، در هیچ زمانی نیازی به تنظیم فیلر سوپاپ‌های موتور نیست. طراحی اجزای این موتور نیز به‌گونه‌ای ‌است که به پشتوانه محاسبات رایانه‌ای دقیق، سطح صدا و لرزش موتور به‌خصوص در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتورهای روز دنیا بوده و از نظر سطح دستیابی به استاندارد آلایندگی نیز توانایی اخذ بالاترین استانداردهای روز اروپا را دارد. چنان‌که در توسعه نوع تنفس طبیعی آن یعنی پروژه EF7 پلاس، ارتقای سطح آلایندگی از یورو۴ به یورو۵ و کاهش مصرف سوخت به میزان یک‌لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت‌به نسخه پایه آن هدف‌گذاری شده است. این موتور توانایی تولید ۱۱۵اسب‌بخار قدرت را در حالت مصرف سوخت ترکیبی بنزین و گاز دارد که برای خودروهایی مانند سمند، سورن و دنا کافی است. در این موتور از دو منیفولد هوای پلاستیکی و چدنی استفاده شده است. به پشتوانه این مشخصات، موتور EF7 درمجموع توانسته است نمره قبولی را از مشتریان بگیرد و رضایت کلی آن‌ها جلب کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =