نیسان پیکاپ

کمپانی نیسان سال 1997 میلادی پیکاپ کامپکت خود را با نام ناوارا به‌بازار جهان معرفی کرد. ناوارا با نام‌های فرونتیر، هاردبادی، وینر، اسکای‌استار، NP300 و پیکاپ نیز شناخته می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،کمپانی نیسان سال 1997 میلادی پیکاپ کامپکت خود را با نام ناوارا به‌بازار جهان معرفی کرد. ناوارا با نام‌های فرونتیر، هاردبادی، وینر، اسکای‌استار، NP300 و پیکاپ نیز شناخته می‌شود. ناوارا نسل اول در بازار کشورمان با نام پیکاپ معرفی می‌شود و از سال 1380 تا اواخر 1389 به‌مدت بیش از 9 سال روی خط‌تولید سایپا (زیر مجموعه آن پارس‌خودرو) حضور داشت. نیسان پیکاپ پس از گذشت بیش از یک دهه، همچنان در بازار محبوب خریدارانی است که به‌خودرو کاربردی و خانوادگی و حتی آفرودی اهمیت می‌دهند.

طراحی خارجی
نسل اول ناوارا موسوم به‌پیکاپ که با کد D22 شناخته می‌شود، از نظر ظاهر مشابه برادر استیشن خود یعنی رونیز است. به‌عبارت دیگر خط برجسته افقی روی بدنه با سطوح و فرم‌های تخت، پیکره استخوانی برای این پیکاپ به‌وجود آورده است. اگرچه طراحی این خودرو مربوط به‌دو دهه قبل است، اما سایز رینگ 16 اینچی نسبتا مناسب با استایل بدنه است. چراغ‌های مربع‌شکل با بخش عمودی کنار آن و جلوپنجره باریک و فرم V-motion با خطوط نسبتا تیز روی کاپوت، چهره جذاب و جوان‌پسندی به‌این خودرو بخشیده است. طراحی کاورهای محافظ برای گلگیرها و فاصله سپر نسبت به‌زمین به‌منظور آفرود بودن این خودرو است. در نمای عقب نیز چراغ‌های عمودی مشابه رونیز با خط تیز روی درِ عقب و نوشته Nissan در یک طرف در، ظاهری زیبا و قابل قبول به‌این پیکاپ بخشیده است. باتوجه به‌این‌که نسخه تک‌کابین از نیسان پیکاپ در بازار کشور وجود دارد، اما نسخه دو کابین آن بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. زیرا فضای بار کاملا مناسب و جاداری را به‌همراه فضای داخلی راحت در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

طراحی داخلی
با ورود به‌کابین نیسان پیکاپ گویی پشت فرمان نیسان رونیز قرار گرفتیم. طراحی داشبورد ساده و مینیمال است و تمام قطعات در بخش میانی داشبورد طراحی شده و دریچه‌های افقی مستطیل‌شکل در بخش میانی و دریچه‌های مربع‌شکل در طرفین طراحی قابل قبولی دارند. طراحی غربیلک‌فرمان و دسته‌دنده‌های مشابه (یکی برای تعویض دنده و دیگری برای فعال کردن سیستم دو دیفرانسیل) حس و حال رانندگی با نیسان رونیز را به‌شما القا می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های نیسان پیکاپ می‌توان به‌کیفیت ساخت بالای قطعات، استفاده از متریال منعطف در داشبورد و استفاده از عایق حرارتی بسیار مناسب در اتاق اشاره کرد. این مزایا درخودروهای تولید داخل هرگز دیده نمی‌شود. از امکانات رفاهی نیسان پیکاپ می‌توان به‌تنظیم برقی آینه‌های جانبی، چهارشیشه برقی و تنظیم عمودی غربیلک‌فرمان و امکان استفاده از هر دیفرانسیل به‌صورت مجزا یا با یکدیگر اشاره کرد.

مشخصات فنی
زیر کاپوت نیسان پیکاپ یک موتور چهارسیلندر نسبتا پرتوان قرار گرفته است. درحقیقت پیشرانه نیسان پیکاپ با برادر خود یعنی رونیز یکسان است و همان پیشرانه چهارسیلندر 2389 سی‌سی 16 سوپاپ قلب تپنده پیکاپ را نیز تشکیل می‌دهد. این موتور موسوم به KA24DE است و با توجه به‌قرارگیری 16 سوپاپ روی دو میل‌سوپاپ و پاشش سوخت انژکتوری EFI چند نقطه‌ای این موتور می‌تواند حداکثر 150 اسب‌بخار قدرت را در 5650 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 215 نیوتون‌متر گشتاور را در 4500 آرپی‌ام فراهم کند. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس پنج‌سرعته به‌تمام چرخ‌ها انتقال داده می‌شود. باتوجه به‌این‌که در میان مردم بخش فعال کردن دیفرانسیل جلو و عقب با نام دنده‌کمکی شناخته می‌شود، اما با استفاده از این اهرم می‌توان دیفرانسیل جلو یا عقب یا هر دو دیفرانسیل را به‌شکل هم‌زمان فعال کرد. نیسان پیکاپ خودرو باکیفیت و بادوام بالاست که حداکثر تا 350 هزار کیلومتر خودرو کم‌استهلاکی است. نیسان پیکاپ مدل 1388 با کارکرد 225 هزار کیلومتر این روزها در بازه قیمتی 470 میلیون‌تومان قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =