کد خبر: 239822
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

از آنجا که طراحی و ساخت این پیشرانه بنزینی مربوط به‌اواخر سال 2000 میلادی است، بنابراین باید از روغن‌موتوری برای آن استفاده شود که مناسب زمان طراحی موتور باشد.

خودرو پژو پارس تی‌یو 5 دارم و حدود یک هفته قبل روغن‌موتور آن را تعویض کردم. تکنسین مربوطه اعلام کرد که روغن‌موتور حداکثر تا هشت هزار کیلومتر عمر مفید دارد و بهتر است پس از رسیدن به‌کارکرد هفت هزار کیلومتر تعویض شود. آیا این موضوع صحت دارد و درکل روغن‌موتور مناسب برای خودرویم چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،قبل از هر چیز لازم است درباره نوع پیشرانه نصب‌شده روی خودرویتان اطلاعاتی داشته باشید و سپس به‌ روغن‌موتور مناسب پیشنهادی گروه صنعتی ایران‌خودرو توجه کنید. پژو پارس‌های تی‌یو 5 دارای موتور 1587 سی‌سی تنفس‌طبیعی با 16 سوپاپ در سرسیلندر هستند و این موتور حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. از آنجا که طراحی و ساخت این پیشرانه بنزینی مربوط به‌اواخر سال 2000 میلادی است، بنابراین باید از روغن‌موتوری برای آن استفاده شود که مناسب زمان طراحی موتور باشد. به‌بیان دیگر روغن‌موتورها درجه‌بندی‌هایی دارند و با توجه به‌درجه یا گرید خود برای خودروهایی که در هر سال تولید شده باشند (زمان آن به‌سال میلادی است) دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین مناسب‌ترین نوع روغن‌موتور برای پیشرانه‌های تی‌یو 5 بر اساس پیشنهاد گروه صنعتی ایران‌خودرو، روغن‌موتور 10W40 گرید یا درجه SL است. اما اگر مالک خودرویی از روغن‌موتور SN یا SM استفاده کند، نه تنها به پیشرانه آسیب می‌زند، بلکه می‌‎تواند هزینه‌های نگهداری خودرو را دوچندان کند. از سوی دیگر باید به‌مدت‌زمان ‌کارکرد روغن‌موتور توجه ویژه داشته باشید؛ زیرا اگر روغن‌موتور استفاده‌شده در پیشرانه، کارکرد هشت هزار کیلومتری داشته باشد، با توجه به‌نوع سوخت استفاده‌شده در کشور و شرایط جوی، بهتر است که با هزار کیلومتر کارکرد کمتر تعویض شود. به‌عبارت دیگر بهتر است هنگام رسیدن کارکرد موتور به‌هفت هزار کیلومتر، روغن‌موتور را تعویض کنید. زیرا با این کار استهلاک موتور خودرو شما کاهش یافته و از سوی دیگر میزان تنش حرارتی موجود در بین قطعات نیز کاهش می‌یابد. پیشنهاد دیگر نویسنده بخش تکنیکال روزنامه «دنیای‌خودرو» این است که تمام خودروهای دارای پیشرانه تی‌یو 5 از روغن‌موتور 20W50 با درجه یا گرید SL در فصل تابستان استفاده کنند.


ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =