تصادفات خسارتی

براساس پیش‌بینی‌ها مشخص بود در نوروز 1401 آمار سفر به‌خاطر تزریق واکسن کرونا و کاهش محدودیت‌های تردد، بالا خواهد بود که البته همین اتفاق هم رخ داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس پیش‌بینی‌ها مشخص بود در نوروز 1401 آمار سفر به‌خاطر تزریق واکسن کرونا و کاهش محدودیت‌های تردد، بالا خواهد بود که البته همین اتفاق هم رخ داد. آمار تصادفات نوروزی ۱۴۰۱ نیز مانند سال‌های پیش از کرونا بالا بود. طی دو سال گذشته که تعداد کشته‌شدگان تصادف‌های جاده‌ای در نوروز به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی کاهش قابل‌توجهی داشت، نه فرهنگ ترافیکی تغییری کرد و نه ایمنی خودروها و جاده و نه قوانین و تمهیدات نظارت بر ترافیک؛ پس همچنان در روی همان پاشنه سابق می‌چرخد.

جایزه پلیس برای رانندگان منضبط
چند روز قبل، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در روزهای آغازین سال نو و تا ٩ فروردین‌ماه بیش از ٥٥٢ نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌ای جان شیرین خود را از دست دادند؛ سفرهای بی‌بازگشتی که سرنوشتی تلخ برای مسافران و خانواده‌های آنان رقم زده است.»
برابر پژوهش‌ها و تحقیقات جهانی سهم عوامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی بیش‌از ۸۰درصد تخمین زده می‌شود اما تکنولوژی و فناوری اطلاعات به کمک سازندگان خودرو آمده‌اند تا حتی در صورت بروز خطای انسانی، جلو حوادث مرگبار را بگیرد. متاسفانه در کشور به‌دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودروهای بی‌کیفیت و همچنین جاده‌های ناامن سالانه بیش‌از ۱۷۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۲۰ تا ۳۰برابر این عدد مجروح و معلول برجا می‌ماند که عمدتا از افراد فعال ۱۵ تا ۴۵سال جامعه هستند. به‌عبارت دیگر تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی به عدد ۲۰ در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر می‌رسد و همین موضوع ما را در طیف کشورهای نا ایمن و پرحادثه قرار می‌دهد. در نوروز 1401 معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اعلام کرد: «به‌منظور تلاش برای پیشگیری از تصادفات در کنار اقدامات اجرایی، عملیاتی و میدانی؛ پیامکی را با عنوان جایزه پلیس راهور به کسانی که در نوروز ۱۴۰۱تخلف نکنند، ارسال و اعلام کردیم اگر در طرح نوروزی (از ۲۶ اسفند تا ۱۶ فروردین) هنگام تردد از محورها تخلف و تصادفی نداشته باشند، برای آنها خودرو سواری‌ ( سه دستگاه تارا، سه دستگاه شاهین و ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی) به‌عنوان جایزه در نظر گرفتیم.» خبری که نشان از اعمال سیاست های تشویقی پلیس در کنار جریمه و اعمال قانون داشت.

آمارها چه می‌گویند؟
براساس تازه‌ترین آمارهای منتشرشده توسط مرکز مدیریت راه‌های کشور، در سفرهای نوروزی و از ابتدای طرح نوروزی (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین امسال) به طور متوسط روزانه 2میلیون و ۳۲۹ هزار و ۶۱۶ وسیله‌نقلیه در محورهای مواصلاتی مختلف تردد کرده‌اند که مجموع ترددهای بین‌استانی در ۱۷روز مورد نظر به حدود ۳۷ میلیون دستگاه وسیله‌نقلیه مختلف می‌رسد که از این تعداد بالغ‌بر ۹۵درصد آن مربوط به خودروهای شخصی است. این آمار در مقایسه با مدت مشابه نوروز سال گذشته ۴۹درصد، ۱۷۴درصد در مقایسه با نوروز سال ۱۳۹۹ و ۹درصد نسبت به همین ایام در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. البته رشد عجیب این آمار در قیاس با نوروز دو سال گذشته به دلیل لغو بسیاری از سفرهای نوروزی ناشی از آغاز شیوع کرونا در ایران بود. همچنین تغییرات تردد استانی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد همه استان‌ها با افزایش ترددهای بین‌استانی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته مواجه شدند. خوزستان، بوشهر، اصفهان، خراسان‌رضوی و هرمزگان به ترتیب با ۱۶۵درصد، ۱۱۱درصد، ۷۶درصد، ۷۴درصد و ۷۰درصد بیشترین افزایش را در ترددهای بین‌استانی تجربه کردند.

چهارمحال‌وبختیاری؛ استان بدون تلفات!
اما آمار تصادف‌های سفرهای نوروزی 1401 چگونه بوده است؟ براساس اعلام رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور، از ابتدای شروع طرح نوروزی در 25اسفند 1400 تا 12فروردین 1401، ۶۶۳ نفر از هموطنان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته ۲۳درصد کمتر است. سرهنگ شیرانی در ادامه افزود: «در این مدت ۹هزارو ۴۰۷ تصادف جرحی نیز روی داده که ۱۰درصد در مقایسه با سال گذشته، کمتر است.» وی با اشاره به افزایش ۵۱درصدی سفرها نسبت‌به سال گذشته ادامه داد: «توجه نکردن به جلو با ۳۶درصد، رعایت نکردن حق تقدم با ۱۶ درصد و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با ۱۵ درصد، بیشترین علت تصادف در تعطیلات نوروزی امسال بوده است.»
از طرفی کمترین آمار تصادفات جاده‌ای نوروز ۱۴۰۱ در چهارمحال‌وبختیاری ثبت شد. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ابتدای آغاز طرح نوروزی تا یازدهم فروردین، ۶۵ مورد تصادف رانندگی در محورهای این استان به ثبت رسیده است، گفت: «چهارمحال‌وبختیاری تاکنون در پایین‌ترین سطح از آمار تصادفات نوروزی بین استان‌های کشور قرار دارد.»
وی با بیان اینکه در این مدت هیچ‌گونه مورد فوتی ناشی‌از تصادف رانندگی در استان روی نداده و کاهشی صد درصدی در این باره در مقایسه با سال گذشته برای استان رقم خورده است، تصریح کرد: «با این‌حال ۴۷ نفر در تصادفات رانندگی نوروزی در چهارمحال‌وبختیاری مجروح شدند که این آمار درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل حدود ۲۵درصد افزایش را نشان می‌دهد.»
ناگفته‌های بسیاری در مورد ابعاد و زوایای پیدا و پنهان فاجعه تصادفات رانندگی و آمار بالای فوتی‌ها، مصدومان و معلولان ناشی از آن وجود دارد؛ از رانندگی پرخطر و عدم رعایت قوانین و مقررات ازسوی رانندگان و سرنشینان گرفته تا وضعیت آشفته‌ای که بر روند تولید خودروهای نا ایمن و غیراستاندارد داخلی حاکم است و همچنین جاده‌هایی که بسترساز حواث هستند. موضوعاتی که دولت سیزدهم می‌تواند با تلاش‌های چندجانبه نسبت‌به رفع آنها اقدام کند تا در سال جدید و نوروز سال آیند شاهد کاهش این آمارها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =