کرایه سواری‌

شورای شهر تهران با تایید فرمانداری کرایه حمل‌ونقل عمومی را تا 25درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش «اخبار خودرو»،با آغاز سال نو خبرهایی درباره تصویب افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل درون‌شهری در تهران و شهرهای دیگر منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها شورای شهر تهران با تایید فرمانداری کرایه حمل‌ونقل عمومی را تا 25درصد افزایش می‌دهد. این افزایش کرایه حمل‌ونقل عمومی رویه‌ای است که هر ساله و معمولا با شروع اردیبهشت ماه، ابلاغ و اجرا می‌شود. با این حال افزایش کرایه ناوگان حمل‌ونقل عمومی خبر چندان خوشایندی برای مردم به‌خصوص قشر حقوق‌بگیر نیست؛ چون علاوه‌بر پرداخت هزینه بیشتر برای تردد روزانه، این افزایش نرخ بر قیمت سایر اقلام و خدمات نیز اثر می‌گذارد که با توجه به شرایط فعلی برای بسیاری از مردم مشکل‌ساز است. شهروندان می‌گویند وقتی کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی بالا می‌رود خودبه‌خود قیمت کالاها و خدمات دیگر هم گران‌تر می‌شود. ضمن اینکه از طرح‌های حمایتی و ارائه مشوق‌ها و تخفیف‌ها برای اقشار کمتربرخوردار جامعه هم خبری نیست.

تصمیم شورا برای سال 1401
اعضای شورای شهر تهران در بهمن ماه سال گذشته، لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی و نرخ بلیت مترو و اتوبوس را بررسی کردند و بعد از رایزنی‌های مختلف مصوب شد که حداکثر افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی یعنی اتوبوس، مترو و تاکسی 25درصد باشد. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد؛ اما از آنجاکه در برخی خطوط مبلغ کرایه خرد و نامتناسب است، مقرر شد به آن ها اجازه داده شود تا سقف حداکثر ۳۵ درصد افزایش کرایه داشته باشند تا نرخ کرایه متناسب و رند شود. در این میان البته نرخ کرایه خطوط مینی‌بوسرانی هم در سال جدید ۱.۲ برابر نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی آن هم بر مبنای طول خطوط تعیین شده است. همچنین طبق مصوبه شورا مقرر شد افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی همچون اتوبوس در شهر تهران نیز در سال ۱۴۰۱، به‌طور میانگین ۲۵درصد و تا سقف ۳۵درصد نسبت‌به نرخ‌های پایه مصوب سال ۱۴۰۰ افزایش یابد.
بر مبنای این مصوبه نرخ کرایه حمل‌ونقل برای مترو تهران و حومه هم مشمول این مصوبه جدید شورا می‌شود. بر این اساس نرخ بلیت مترو تهران برای سال جدید با ۲۵ درصد افزایش در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید که براساس آن نرخ بلیت خط تک‌سفره ۲۵۰۰، بلیت تک‌سفره حومه (خط ۵) ۱۵۰۰تومان، تک‌سفره هشتگرد ۷۵۰۰تومان و بلیت تک‌سفره فرودگاه امام خمینی۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. همچنین براساس مصوبه شورای شهر تهران همچون سنوات گذشته خانواده شهدا، معلولان و کم‌توانان جسمی و جانبازان از تخفیف صددرصدی و دانش‌آموزان و دانشجویان از تخفیف ۵۰درصدی بلیت مترو و اتوبوس برخوردارند. همچنین خبرنگارانی که طرح ترافیک نگیرند نیز می‌توانند از کارت بلیت ۴۰۰هزار تومانی و افراد بالای ۶۵ سال دارای کارت منزلت نیز از تخفیف ۹۰درصدی استفاده می‌کنند.
سید جعفر تشکری‌هاشمی درباره کرایه حمل‌ونقل عمومی در سال جدید اعلام کرد کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران فارغ از اینکه قیمت تمام‌شده برای مترو و اتوبوسرانی چقدر خواهد بود، افزایش نرخ حداکثر ۲۵درصدی را برای نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی در سال جدید در نظر گرفته است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه حتی اگر افزایش هزینه‌ها بیشتر از این نرخ باشد که حتما بیشتر است، شورای شهر بیشتر از افزایش ۲۵درصد را تصویب نخواهد کرد، افزود: «طبیعتا مابه‌التفاوت این مبلغ را از محل کمک‌های شهرداری و اگر بتوانیم از محل کمک دولت جبران می‌کنیم. درباره نرخ کرایه تاکسی نیز با توجه به اینکه این قاعده رعایت می‌شود و افزایش نرخ کرایه سال جدید از ۲۵ درصد بیشتر نخواهد بود، سعی می‌شود تفاوت نرخ تورم با نرخ کرایه از محل اجازه نصب تبلیغات روی بدنه و داخل تاکسی‌ها به نحوی جبران شود تا برای رانندگان تاکسی هم این فعالیت مقرون به صرفه باشد تا بتوانند کار خود را انجام بدهند.»
چرا 25 درصد؟!
کارشناسان حوزه شهری معتقدند رشد 5 تا 10درصدی نرخ بلیت و اتوبوس و کرایه تاکسی با توجه به تورم حاکم بر جامعه و شرایط نامساعد اقتصادی، امری طبیعی و معقول است اما افزایش بیش از این میزان ممکن است برای برخی از اقشار جامعه بسیار سنگین باشد.
در همین رابطه اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس درمورد افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت اتوبوس و مترو در پایتخت برای سال جدید گفت: «شورای شهر هر سال باتوجه به نرخ تورم، کرایه حمل‌ونقل عمومی را افزایش می‌دهد؛ این افزایش قیمت بر مبنای هزینه نگهداری وسایل حمل‌ونقل عمومی و میزان استهلاک آنها انجام می‌شود. اما افزایش بیش از اندازه هزینه حمل‌ونقل عمومی در شرایط کنونی امری غیرعادی محسوب می‌شود؛ از طرفی اگر نتوانیم هزینه حمل‌ونقل عمومی را هر سال با توجه به رشد تورم کنترل کنیم، در آینده با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم که امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت. اگر این افزایش هزینه با یک قیمت معقول پیش‌بینی شود چندان مشکل‌ساز نخواهد بود اما در صورتی‌که میزان این افزایش قیمت بیش‌از اندازه باشد، بی‌شک جو روانی جامعه را متشنج می‌کند، اثر روانی رشد ناگهانی هزینه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند بیشتر از مبلغ تعیین شده باشد؛ در نظر داشته باشیم این افزایش قیمت درآمدزایی برای شهرداری ایجاد نمی‌کند. مترو و اتوبوس ارزان‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی برای اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شود؛ بر همین اساس باید توجه کنیم این افزایش قیمت فشار مضاعف دیگری بر دوش اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه نباشد.» افزایش قیمت بلیت اتوبوس و مترو و کرایه تاکسی باید با توجه به موارد متعدد شهری و اجتماعی تدوین و تصویب شود و متولیان اصلی دقت لازم را داشته باشند این رشد تا چه میزان فشار بر متقاضیان اصلی حمل‌ونقل عمومی وارد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =