پلاک خودرو

علاوه بر حقوق کارمندها، به هر کالایی که خریدوفروش می‌شود، مالیات تعلق می‌گیرد و خودرو هم جزو این کالاهاست. البته این مالیات زمانی باید پرداخت شود که شما قصد فروش خودرویتان را دارید که به آن مالیات نقل‌وانتقال خودرو می‌گویند.

به گزارش «اخبار خودرو»،مالیات هزینه‌ای است که باید به صورت اجباری پرداخت شود. البته عده‌ای فکر می‌کنند که مالیات فقط برای کسب‌وکارهاست و بقیه از پرداختن آن معاف هستند. در صورتی‌که براساس قانون تصویب‌شده، علاوه بر حقوق کارمندها، به هر کالایی که خریدوفروش می‌شود، مالیات تعلق می‌گیرد و خودرو هم جزو این کالاهاست. البته این مالیات زمانی باید پرداخت شود که شما قصد فروش خودرویتان را دارید که به آن مالیات نقل‌وانتقال خودرو می‌گویند.

مالیاتی که باید برخط پرداخت شود!
در گذشته، فروشنده و خریدار بعد از انجام معامله و تعویض پلاک، برای ثبت سند به دفترخانه مراجعه و در آنجا هزینه ثبت را پرداخت می‌کردند. در مبلغ ثبتی که پرداخت می‌شد، ۶۰درصد مربوط به مالیات بود که ‌دفتردار بعدا آن‌را پرداخت می‌کرد. ۴۰درصد دیگر برای حق ثبت و ۱۰درصد نیز حق دفتردار بود. البته این درصدها حدودی بوده و بر اساس شرایط مختلف، متفاوت ‌بودند. اما درحال‌حاضر، اول ابتدا باید مالیات نقل و انتقال خودرو پرداخت شود. بنابراین فروشنده و خریدار امکان انتقال و تعویض پلاک را بدون پرداخت آن ندارند. نکته اصلی اینجاست نام افرادی که قبلا مالیات نقل و انتقال را پرداخت نکرده‌اند، در گروه بدهکاران مالیاتی ثبت شده‌ و امکان خروج از کشور را ندارند. داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در این باره در صفحه شخصی‌اش نوشت: «وصول مالیات نقل و انتقال خودرو تاکنون توسط دفاتر اسناد رسمی هنگام نقل و انتقال سند انجام می‌شد. با توجه به نظریه دادستان کل کشور مبنی‌بر اعتبار برگه‌سبز به عنوان سند مالکیت، مالیات هنگام تعویض پلاک اخذ می‌شود.» سامانه پرداخت برخط مالیات نقل و انتقال خودرو روز هفتم فروردین امسال رونمایی شد که بر همین اساس، یک درصد ارزش خودروهای داخلی و دو درصد خودروهای وارداتی تحت عنوان مالیات دریافت می‌شود. همچنین صاحبان خودروها می‌توانند از طریق سامانه تلفنی «۱۵۲۶» سازمان امور مالیاتی سوالات خود را در این حوزه مطرح کنند.

قانون چه می‌گوید؟
ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوم خردادماه ۱۴۰۰ تصویب و بر اساس آن، از تاریخ ۱۳دی ۱۴۰۰، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به گرفتن مالیات هنگام نقل و انتقال شد. خلاصه این ماده شامل این موارد است: تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها به جز خودروهای راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها مشمول مالیات نقل و انتقال هستند. مالیات خودروهای تولید داخل یک‌درصد و خودروهای وارداتی دو درصد است. این مقدارها به مأخذ مذکور در تبصره ۱ ماده ۲۸ این قانون برای سال تولید است. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا سال ۶ام پس از سال تولید خودرو، ۱۰درصد از همان مأخذ به صورت سالانه کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های ۶ام به‌بعد، ۴۰درصد مأخذ می‌شود. مالیات خودروهای صفرکیلومتر برعهده کارخانه سازنده، مونتاژکننده یا شرکت واردکننده است. در صورتی که خریدار بخواهد خودرو صفر را بفروشد، باید مالیات آن را جداگانه بپردازد. خودروها و موتورسیکلت‌ها با پلاک نظامی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشمول مالیات نقل و انتقال خودرو نمی‌شوند.

مالیاتی که برای همه خودروها یکسان نیست
نرخ مالیات پرداختی برای نقل و انتقال خودرو برای همه یکسان نیست. بلکه به نوع خودرو، مدل آن و اینکه تولید داخل است یا وارداتی، بستگی دارد. مهم‌ترین نکته اینجاست خودروهای صفرکیلومتر مالیات بیشتری نسبت به خودروهای کارکرده دارند. از طرفی خریدار هنگام تحویل خودرو از کارخانه، مبلغی برای مالیات پرداخت نمی‌کند؛ اما اگر بخواهد خودرویی را که خریده است؛ به دیگری بفروشد، باید مالیات آن را بپردازد. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درباره این که پرداخت این هزینه به‌عهده کدام طرف معامله است، گفت: «مالیات نقل و انتقال خودرو در صورت عدم پرداخت برعهده فروشنده باقی خواهد ماند و فروشنده بدهکار مالیاتی تلقی می‌شود.» داود منظور با بیان اینکه در ماه‌های گذشته به این علت که برخی فروشندگان و خریداران خودرو به‌خاطر تغییر رویه و اینکه دیگر نیازی نیست که برای ثبت سند خودرو به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنند، نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکردند، افزود: «بانک‌های اطلاعاتی نقل و انتقال را از راهور ناجا دریافت خواهیم کرد و همکاران ما نسبت به کنترل پرداخت مالیات در ماه‌های گذشته که در مراکز تعویض پلاک انجام شده است، اقدام خواهند کرد. اگر مالیات توسط برخی مالکان پرداخت نشده باشد پیامکی از سوی سازمان امور مالیاتی برای آن‌ها ارسال خواهد شد تا نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند.»

یک مثال ساده ولی پرهزینه!
حال ببینیم یک تعویض پلاک ساده با رویه جدیدی که از ششم فرودین ماه به اجرا درآمده است، برای خریدار و فروشنده خودرو چقدر آب می‌خورد؟ اگر به ‌عنوان نمونه، یک «کوییک سری S مدل 1400» را در نظر بگیریم؛ با مراجعه به درگاه پرداخت مبلغ نقل و انتقال خودرو در سامانه سازمان امور مالیاتی و وارد کردن پلاک خودرو، مبلغ یک میلیون و 224 هزار تومان به عنوان مالیات تعیین می‌شود! با مراجعه به مرکز تعویض پلاک، مبلغ 170 هزار تومان هم بابت عوارض شهرداری سال 1401 اخذ می‌شود (با فرض تسویه عوارض این خودرو تا 1400)، همچنین مبلغ 370هزار تومان بابت پلاک از شما دریافت می‌شود. یعنی در مجموع با احتساب مبلغ مالیات پرداختی، عوارض شهرداری و هزینه پلاک خودرو، یک تعویض پلاک ساده برای خودرویی مانند کوییک مدل 1400 که درحال‌حاضر بهای کارخانه آن حدود 155 میلیون تومان است، برای شما یک میلیون و 764 هزار تومان آب می خورد! با این حساب می‌توان گفت درآمد دولت از ناحیه نقل و انتقال خودرو به‌شدت افزایش خواهد داشت چراکه با اجرای شیوه جدید، کسانی که قصد خریدوفروش خودرو و تعویض پلاک دارند باید قبل از هر نقل و انتقالی، مالیات خودرو را به ‌صورت تمام و کمال پرداخت کنند! برای پرداخت مالیات خریدوفروش خودرو یا استعلام پرداخت شدن این مالیات می‌توانید به سایت «cartransfer.tax.gov.ir» مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =