خودروهای دولتی

استفاده شخصی از خودروهای دولتی یکی از موضوعاتی است که همواره موردانتقاد و گلایه شهروندان قرار دارد و با وجود صراحت قانونی مبنی‌بر ممنوعیت این اقدام اما تقریبا هر روز موارد متعددی از آن را مشاهده می‌کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،استفاده شخصی از خودروهای دولتی یکی از موضوعاتی است که همواره موردانتقاد و گلایه شهروندان قرار دارد و با وجود صراحت قانونی مبنی‌بر ممنوعیت این اقدام اما تقریبا هر روز موارد متعددی از آن را مشاهده می‌کنیم. از زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه ۱۶ماده‌ای چگونگی استفاده از خودروهای دولتی به تمامی دستگاه‌ها و ادارات در سال ۸۶ به بعد که انتظار می‌رفت سوءاستفاده‌های شخصی از بیت‌المال پایان یابد، نه‌تنها این اتفاق نیفتاد که حتی به مرور زمان این تخلف آشکارتر از قبل شده است .

جرم استفاده شخصی از خودرو دولتی
براساس ماده ۴ آیین‌نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی، تمام خودروهای دستگاه‌های اجرایی به استثنای خودروهای اختصاصی، تشریفاتی و خدمت، جزو خودروهای خدمت عمومی محسوب می‌شوند و استفاده از آن‌ها فقط برای انجام امور اداری مجاز است و در غیر ساعات اداری (با راننده یا بدون راننده) و بدون داشتن برگ ماموریت، مطلقا ممنوع بوده و هرگونه استفاده از این خودروها خارج از قوانین مربوط و مقررات این آیین‌نامه در حکم تصرف غیرمجاز اموال دولتی محسوب می‌شود. اما برخی کارمندان دولت این قوانین را چندان جدی نمی گیرند و مردم شاهد استفاده اختصاصی از خودروهای دولتی برای کارهای روزمره همچون رساندن بچه‌ها به مدرسه، حضور در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها و حتی مراکز خرید هستند. درعین‌حال براساس ماده ۵ همین آیین‌نامه، نیروی انتظامی موظف است درخصوص تردد خودروهای‌ دولتی در شهرها و جاده‌های سراسر کشور مانند سایر خودروها کنترل و نظارت‌های لازم را به عمل آورده و خودروهای فاقد برچسب را شناسایی و برگ ماموریت را به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کند، این وزارتخانه نیز پس از وصول گزارش نیروی انتظامی مراتب را به دستگاه‌های اجرایی مربوط به منظور طرح در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری منعکس کند. همچنین براساس ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی، استفاده اختصاصی از خودروهای دولتی در ساعات اداری و غیراداری جرم محسوب می‌شود و نیروی انتظامی مکلف است در راستای حفظ حقوق عامه و بیت‌المال، به محض مشاهده افرادی که از خودروهای دولتی برای انجام امور شخصی یا سوار کردن اعضای خانواده خود اقدام کرده‌اند، ضمن توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ، متهم (راننده خودرو) را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کند.

استفاده اختصاصی ممنوع است؟
در دو دهه قبل خودروهای دولتی موجود در دستگاه‌های استان‌ها با وجود دارا بودن پلاک دولتی، عبارت «استفاده اختصاصی ممنوع» را نیز روی بدنه خود داشتند. البته این عبارت روی خودروهای دولتی پلاک شخصی نیز درج شده بود و نشانه دولتی بودن آن خودروها بود و حرمت این جمله نیز از نظر شرعی مورد تاکید همه بود. با گذشت زمان و تغییرات دولت‌ها به مرور جای خالی جمله «استفاده اختصاصی ممنوع» روی بدنه خودروهای دولتی احساس شد و این خودروها به‌رغم برخی برخوردها و شعارها، مورد استفاده شخصی قرار گرفتند. با تغییر در وضعیت و شکل پلاک خودروها، رنگ پلاک‌های دولتی نیز به قرمز تغییر کرد و سری حروف آن نیز «الف» انتخاب شد. به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌ها در سال‌های اخیر استفاده از خودروهای دولتی برای انجام امور شخصی رواج یافت و برخی کارکنان دستگاه‌ها حتی برای شرکت در مجالس عروسی و سفر از خودروهای دولتی استفاده می‌کنند. با تخصیص سهمیه سوخت از سال 86 برای خودروها و کاهش میزان سهمیه سوخت طی این سال‌ها، میزان استفاده از خودروهای دولتی برای انجام امور شخصی افزایش یافته به‌طوری‌که وسیله‌نقلیه شخصی برخی کارمندان دولت در پارکینگ منازل خاک می‌خورد و درمقابل این افراد از خودروهای دولتی برای انجام امور خود بهره می‌برند. دربرخی موارد استفاده از این خودروها افزایش یافته به‌طوری‌که شب‌ها نیز، خیابان‌های شهرها جولانگاه خودروهای دولتی است که مشاهده آنها بسیار جای تعجب دارد.
دور-دور با خودرو دولتی!
سال گذشته مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری اهواز با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی که در آن فردی با خودرو دولتی در شب مشغول گردش و تفریح است، گفت:«‌با عوامل سوء‌استفاده‌کننده از خودروهای دولتی برخورد قانونی و قاطع به عمل خواهد آمد.» وی اظهار کرد: «اداره کل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری به این موضوع ورود کرده و با سوءاستفاده‌کنندگان از اموال دولتی برخورد قانونی لازم را به عمل خواهد آورد.» مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری اهواز افزود: «مطابق آیین‌نامه چگونگی استفاده از اموال دولتی، هرگونه استفاده از خودروهای دولتی خارج از قوانین و مقررات مربوط به این آیین‌نامه در حکم تصرف غیرمجاز در اموال دولت محسوب می‌شود، همچنین با استناد به ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی، فرد خاطی مورد بازخواست و پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خودرو مشاهده‌شده، متعلق به یکی از ادارات‌کل استان بوده که پس از شناسایی به مدیرکل مربوطه اعلام و تذکرات لازم داده شد. البته در اسرع وقت نیز درخصوص فرد خاطی اقدامات قانونی لازم صورت خواهد گرفت.»
وی در ادامه تاکید کرد: «خودروهای دولتی متعلق به بیت‌المال هستند و مدیران و استفاده‌کنندگان از آن‌ها باید نهایت دقت و تلاش خود را در حفظ و نگهداری اموال بیت‌المال را داشته باشند و اجازه ندهند این‌گونه کارهای ناشایست موجب نارضایتی اجتماعی شود و مردم را نسبت‌به مسئولان بی‌اعتماد نکنند.» به‌گفته این مقام‌مسئول، اداره کل بازرسی استانداری به محض اطلاع از موضوع، به سرعت نسبت‌به برخورد با فرد مسئول در اداره مذکور اقدام کرده و طی یک مکاتبه به همه ادارات و دستگاه‌های دولتی خواستار حفاظت و مراقبت کامل از اموال دولتی متعلق به بیت‌المال شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =