اسمارت

سرانجام پس از مدت‌ها سکوت، کمپانی اسمارت با یک محصول کاملا جدید بازگشت و حالا با محصول جدیدش که با نام شماره 1 شناخته می‌شود، وارد باشگاه کراس‌اوورهای تمام‌الکتریکی شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،سرانجام پس از مدت‌ها سکوت، کمپانی اسمارت با یک محصول کاملا جدید بازگشت و حالا با محصول جدیدش که با نام شماره 1 شناخته می‌شود، وارد باشگاه کراس‌اوورهای تمام‌الکتریکی شده است. مدیرعامل اسمارت اروپا می‌گوید: «اسمارت شماره 1 با هدف رقابت در بازار داغ و رو به‌گسترش کراس‌اوورهای برقی جمع‌وجور شهری مانند هیوندای کونا و فولکس‌واگن ID.3 طراحی شده و این هدف اصلی ماست.» می‌توان گفت از زمان تملک 50 درصد سهام اسمارت توسط کمپانی جیلی از دایملر، این نخستین محصول کاملا جدید برقی اسمارت است که بخش چشمگیری از آن نیز توسط جیلی تولید خواهد شد. همچنین این نخستین خودرو هوشمند و تمام‌برقی اسمارت است که براساس ساختار تمام‌الکتریکی جیلی موسوم به SEA طراحی و مهندسی شده است.

در اسمارت 1، حداکثر برد عملیاتی خودرو معادل 273 مایل (440 کیلومتر) اعلام شده که این عدد به‌لطف پک باتری 66 کیلووات-ساعتی آن محقق شده است. براساس اطلاعات منتشرشده، سری اول از نسخه تولیدی شماره 1 با یک موتور نصب‌شده در عقب عرضه می‌شود که 264 اسب‌بخار قدرت و 252 پوند فوت گشتاور (343 نیوتون‌متر) تولید می‌کند. اما گزینه‌هایی با توان بیشتر نیز در دستور کار است؛ چراکه پلت‌فرم SEA می‌تواند ‌حداکثر به‌سه‌موتور مجهز ‌شود؛ هرچند هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است؛ اما درباره طراحی و استایل کلی بدنه این خودرو بد نیست بدانید بدنه این خودرو توسط حسین امینی‌یکتا، طراح ایرانی «دپارتمان خودروهای اسمارت و تجاری مرسدس‌بنز» طراحی شده است. امینی‌یکتا پیش از این در پروژه‌های متعدد نمونه‌های کانسپت این کمپانی اعم از کامیون، ون و اسمارت شرکت داشته است.

شماره یک اسمارت به رقابت کراس‌اوورها می‌آید


وی تاکید می‌کند این نخستین ایده اوست که از قالب کانسپت فراتر رفته و در قامت یک خودرو تولید انبوه‌شده روانه بازار می‌شود. فرم‌پردازی بدنه اسمارت 1 براساس حجمی ساده و مینیمال، سطوح واضح و تمیز و به‌دور از جزئیات پیچیده و پیکره‌ای سیال و پویا شکل گرفته و سبک طراحی چهره و چراغ‌های جلو و به‌ویژه چراغ‌های عقب خودرو، نوعی خلاف عادت در طراحی محصولات گروه دایملر محسوب می‌شود. شاید به‌همین دلیل است که گوردن واگنر، مدیر طراحی مرسدس‌بنز از سبک طراحی چراغ‌های عقب مدل #1 در سدان‌های برقی جدید این کمپانی نیز استفاده کرده است. از نظر ابعادی می‌توان گفت این کراس شهری تقریبا با رقبای برقی‌اش مانند کیا نیرو، مینی کانتری من یا رنو مگان E-Tech هم‌سایز است. اما این خودرو فضای داخلی وسیع و بزرگ‌تری دارد؛ تا آنجا که به‌گفته کمپانی دایملر فضای کابین#1 با یک سدان کلاس E مرسدس برابری می‌کند. البته با نگاهی دقیق به‌شماره یک به‌راحتی می‌توانید ببینید چگونه طراحان اسمارت به‌چنین فضای وسیعی در داخل کابین خودرو رسیده‌اند.

شماره یک اسمارت به رقابت کراس‌اوورها می‌آید


طراحان با عمودی‌تر یا ایستاده‌تر ساختن فرم قسمت عقب و ستون‌های کناره‌ای خودرو به‌جای فرم‌های قوس‌دار با شیب زیاد، در افزایش فضای کابین تحول جدی ایجاد کرده‌اند و درعین حال فضای بیرونی خودرو را نیز نسبتا کوچک نگه داشته‌اند. اما درداخل کابین، شما با یک طراحی ساده که ترکیبی از یک سیستم اطلاعات-سرگرمی 12.8 اینچی و یک صفحه‌نمایش اطلاعات راننده 9.2 اینچی در کنار یک نمایشگر هدآپ دیسپلی 10 اینچی است، روبه‌رو می‌شوید.
فناوری‌های ایمنی پیشرفته مانند کروزکنترل تطبیقی، نظارت بر نقاط کور و چراغ‌های جلو تطبیقی همگی در محصول جدید اسمارت ارائه می‌شوند. تا لحظه انتشار این خبر هنوز قیمت #1 اعلام نشده است؛ اگرچه تولید آن اواخر امسال با موعد تحویل در اوایل سال 2023 آغاز می‌شود. درحال حاضر اسمارت برنامه‌ای برای فروش مدل #1 در ایالات‌متحده ندارد؛ بنابراین برای داشتن کراس شهری #1 باید در اروپا یا آسیا زندگی کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =