H30 کراس

کابین دانگ‌فنگ H30 کراس اگر فوق‌العاده نباشد، اما درمقایسه با برخی رقبایش مانند رنو ساندرو، کابین بسیار خوبی محسوب می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،چندسالی از ورود دانگ‌فنگ H30 کراس به‌بازار ایران می‌گذرد و این خودرو خاص چینی – فرانسوی توانسته جایگاه خوبی در بازار خودرو ایران برای خود دست‌وپا کند. این خودرو بر پایه سیتروئن الیزه ساخته شده است؛ خودرویی که اوایل قرن جاری میلادی شرکت سیتروئن با همکاری دانگ‌فنگ به‌عنوان خودرویی اقتصادی و ارزان برای بازار چین تولید کرد.
دانگ‌فنگ H30 کراس به‌دلیل قیمت مناسب در بازار و همچنین استفاده از موتور معروف TU5، فروش خوبی را در بین هم‌رده‌های خود در بازار ایران تجربه کرد. مردم هنگام خرید این خودرو نگرانی‌هایی که معمولا هنگام خرید خودروهای چینی دیگر وجود دارد را ندارند. به‌دلیل استفاده از این موتور در مدل‌های مختلف ایران‌خودرو، لوازم و قطعات آن همه‌جا وجود دارد و تعمیرکارهای آن در سراسر کشور حضور دارند و تعمیر آن راحت‌تر است. H30 کراس از جمله خودروهای سواری کمپانی دانگ‌فنگ چین است که از سال 2010 در سبد محصولات این شرکت قرار دارد. دانگ‌فنگ H30 کراس در سال 2013 تحت یک فیس‌لیفت قرار گرفت که باعث شد نمای ظاهری آن تا حدودی جذاب‌تر به‌نظر برسد و نمونه عرضه‌شده در ایران نیز درواقع همان نسخه فیس‌لیفت این خودرو محسوب می‌شود. H30 کراس را می‌توان ثمره همکاری تنگاتنگ دو شرکت دانگ‌فنگ چین و گروه PSA فرانسه دانست؛ زیرا موتور و پلت‌فرم این خودرو متعلق به‌گروه PSA بوده و طراحی آن را دانگ‌فنگ‌موتورز (DFM) برعهده داشته است. در اواخر سال 1394 ایران‌خودرو پیش‌فروش دانگ‌فنگ H30 کراس را آغاز کرد و حدود یک سال بعد نخستین‌سری از خودروهای ثبت‌نامی را به‌مشتریان خود تحویل داد.
دانگ‌فنگ H30 کراس همچون برلیانس C3 کراس یا رنو ساندرو استپ‌وی در سگمنت هاچ‌بک‌های کراس قرار می‌گیرد. هاچبک‌های کراس درواقع خودروهای هاچ‌بکی هستند که کمی ارتفاع آن‌ها افزایش یافته و به‌دلیل برخورداری از فلاپ‌های اطراف بدنه یا باربند، شباهت فراوانی به‌خودروهای کراس‌اوور پیدا کرده‌اند. دانگ‌فنگ H30 کراس دربخش فنی از همان پیشرانه نام‌آشنای TU5 بهره می‌برد که در اصل متعلق به‌پژو 206 تیپ 5 است. این پیشرانه 1.6 لیتری توان تولید 105 اسب‌بخار قدرت در 5750 دور در دقیقه و 142 نیوتون‌مترگشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه از طریق یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد که درنهایت سبب می‌شود این خودرو 1230 کیلوگرمی طی زمانی حدود 13 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر است که مصرف نسبتا بهینه‌ای محسوب می‌شود.
«دنیای‌خودرو» قصد دارد شش مزیت‌ دانگ‌فنگ H30 کراس را بررسی و این خودرو را خودرویی مناسب برای خرید در بازار معرفی کند.

کابین زیبا و مدرن
کابین دانگ‌فنگ H30 کراس اگر فوق‌العاده نباشد، اما درمقایسه با برخی رقبایش مانند رنو ساندرو، کابین بسیار خوبی محسوب می‌شود. زیبایی طراحی کنسول مرکزی با اضافه شدن یک صفحه‌نمایش لمسی ۶.۵ اینچ دوچندان شده است و استفاده از پلاستیک براق دربخش میانی داشبورد حس‌وحال خوبی به‌کابین داده و به‌طور کلی، ترکیب کابین H30 کراس کاملا خوب و راضی‌کننده است. فرمان چرمی خودرو با دکمه‌های کنترلی که روی خود دارد، کابین این خودرو را کاملا مدرن کرده است. کابین اچ‌سی کراس به‌نسبت این کلاس خودرویی بسیار جادار هم هست.

تجهیزات و امکانات خوب
در میان مردم خودروهای چینی به‌داشتن امکانات، تجهیزات و آپشن‌های زیاد معروف شده‌اند و دانگ‌فنگ H30 کراس هم از این قاعده مستثنی نیست. ایران‌خودرو این مدل را با امکانات خوبی وارد بازار می‌کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به‌صفحه‌نمایش لمسی ۶.۵ اینچی، تهویه‌مطبوع اتومات، نویگیشن، فرمان چرمی، آینه‌های گرم‌شونده، دوربین دید عقب و صندلی راننده قابل تنظیم در شش جهت اشاره کرد. برخی امکانات و تجهیزات ایمنی این خودرو هم شامل مواردی همچون ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ترمز ABS و EBD، چهار کیسه هوای جلو و جانبی و سیستم ضدسرقت می‌شود. ساندرو بسیاری از این امکانات و تجهیزات را ندارد.

گیربکس نرم
یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که خودروهای دنده اتومات این روزهای بازار ایران دارند، گیربکس نه‌چندان خوب آن‌هاست که موقع تعویض دنده به‌اصطلاح خودرو تکان می‌خورد. برخی گیربکس‌ها هم برخی اوقات در تعویض دنده تعلل می‌کنند و خودرو در دور موتورهای بالا دنده را عوض می‌کند. اما گیربکس اتومات آیسین دانگ‌فنگ H30 کراس این مشکلات را ندارد. تعویض دنده‌ها نرم و بدون ضربه است و از این نظر، عملکرد خودرو بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

قیمت مناسب
در بازار فعلی خودرو ایران، افزایش قیمت خودروها تا حدی عادی شده است و با هر بار اعلام شرایط فروش جدید، شرکت‌ها قیمت مدل‌هایشان را ‌افزایش می‌دهند. با این حال دانگ‌فنگ H30 کراس به‌عنوان یک خودرو دنده‌اتومات، با امکانات و تجهیزات مناسب و ظاهر قابل قبول، قیمت مناسبی با توجه به‌شرایط فعلی بازار ایران دارد.

فضای بار بسیار خوب
دانگ‌فنگ H30 کراس با فضای بار بسیار خوب و همچنین کابین جادار، به‌یک انتخاب فوق‌العاده برای خانواده‌های پرجمعیت بدل شده و فضای بار H30 کراس درحالت عادی برابر با ۴۱۷ لیتر است که اگر صندلی‌های ردیف عقب را بخوابانید این عدد به ۱۱۳۷ لیتر افزایش خواهد یافت. این درحالی است که ظرفیت فضای بار رنو ساندرو ۳۲۰ لیتر دارد.

استفاده از پیشرانه TU5
اغلب خودروهای چینی حاضر در بازار کشور ما با مشکل تامین قطعات مواجه هستند و این قطعات ممکن است مربوط به‌نمای ظاهری یا بخش فنی خودرو باشد. مطمئنا عدم‌دسترسی آسان به‌قطعات تزئینی یا ظاهری خودرو نمی‌تواند سبب آسیب کلی به‌موتور یا از کار افتادن کامل خودرو شود، اما زمانی که به‌تعویض یا تعمیر قطعات مصرفی موتور خودرو نیاز داشته باشید، اهمیت این قضیه بیش از پیش خودنمایی می‌کند. از آنجا که دانگ‌فنگ اچ‌سی‌کراس از پیشرانه مشترکی با پژو 206 تیپ 5 یا بسیاری دیگر از خودروهای با سابقه کشور همچون پژو 405 SLX، پژو پارس LX، پژو 207 هاچ‌بک و صندوقدار و… برخوردار است، درصورت ایجاد خرابی در اغلب بخش‌های فنی این خودرو شما مشکلی برای تامین قطعات نخواهید داشت. علاوه‌براین به‌دلیل سابقه طولانی حضور خودروهای مجهز به‌پیشرانه TU5 در بازار کشور، تقریبا تمام تعمیرکاران و خودروهای امداد با سازوکار این پیشرانه آشنایی دارند؛ بنابراین درصورتی که H30 کراس شما در سفر یا جاده‌های بین شهری دچار مشکل شود، با مراجعه به‌نخستین تعمیرگاه به‌راحتی می‌توانید برای رفع مشکل اقدام کنید.

کلام آخر
دانگ‌فنگ اچ‌سی کراس همچون برلیانس C3 کراس یا رنو ساندرو استپ‌وی در دسته هاچ‌بک‌های کراس قرار می‌گیرد و این مدل خودروها درواقع مدل‌های هاچ‌بکی هستند که کمی ارتفاع آن‌ها افزایش یافته و به‌دلیل برخورداری از فلاپ‌های اطراف بدنه یا باربند، شباهت فراوانی به‌خودروهای کراس‌اوور دارند. درآخر باید گفت دانگ‌فنگ H30 کراس دربخش فنی از همان پیشرانه نام‌آشنای TU5 بهره می‌برد که در اصل متعلق به‌پژو 206 تیپ 5 است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =