هزینه بازگشت سرویس مدارس

ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان  ازجمله موضوعات موردتوجه خانواده‌هاست.ترافیک، سهمیه‌بندی سوخت و البته مشغله کاری والدین، به آن ها اجازه نمی‌دهد حتی در صورت داشتن خودرو، در تمام روزهای سال تحصیلی مسئولیت ایاب و ذهاب فرزندانشان به مدرسه را بپذیرند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان ازجمله موضوعات موردتوجه خانواده‌هاست.ترافیک، سهمیه‌بندی سوخت و البته مشغله کاری والدین، به آن ها اجازه نمی‌دهد حتی در صورت داشتن خودرو، در تمام روزهای سال تحصیلی مسئولیت ایاب و ذهاب فرزندانشان به مدرسه را بپذیرند. از این‌رو سرویس مدرسه به‌عنوان یک راهکار موردتوجه قرار می‌گیرد، به‌ویژه در مقاطع تحصیلی پایین‌تر. اما مساله به همین جا ختم نمی‌شود و گرفتن سرویس برای فرزندان مسائل و مشکلات خاص دیگری را به وجود می‌آورد.

مناطق محروم، محروم از ارائه خدمات
چند سالی است خودروهای فرسوده بلای جان دانش‌آموزان شده است. بلایی که موجب داغدار شدن خانواده‌ای می‌شود و کسی هم مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد. خانواده‌ها اگر به مدیر مدرسه یا مدیر منطقه آموزش و پرورش نیز اعتراض کنند، در نهایت آنها راننده را مقصر ماجرا می‌دانند. مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: «مسئولیت مستقیم نظارت بر کیفیت و استاندارد سرویس‌های مدرسه برعهده وزارت آموزش و پرورش نیست. در شهرها این وظیفه برعهده شهرداری است و شهرداری هم شرکت‌هایی را معرفی می‌کند. این شرکت‌ها ایمنی خودروها را بررسی و سرویس‌های استاندارد را به ما معرفی می‌کنند. عموما خودروهایی که شهرداری‌ها معرفی می‌کنند، مشکلی ندارند. در مناطق محروم و روستاها نیز وزارت راه و شهرسازی مسئولیت دارد. برخی سرویس‌های مدارس در مناطق روستایی فرسوده هستند و ما هم این موضوع را بارها به وزارت راه و شهرسازی گزارش داده‌ایم. متاسفانه وزارت راه و شهرسازی به تعهدات خود در مناطق محروم عمل نمی‌کند. وزارت راه و شهرسازی و کشور مکلف است شرکت‌های پیمانکاری را تاسیس کند، وزارت راه و شهرسازی متولی حمل‌ونقل دانش‌آموزان در حوزه برون‌شهری است بنابراین باید راننده و شرکت پیمانکاری موردنیاز را تامین کند. خودروهای استاندارد را به خانواده‌ها معرفی کنیم. در روستاها چون تعداد دانش‌آموزان کم است و پیمانکاری هم از طرف وزارت راه و شهرسازی معرفی نشده، خانواده‌ها برای دانش‌آموزان سرویس می‌گیرند. حدود سه میلیون نفر در مناطق روستایی از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند. این جمعیت برای ما بسیار است. تنها درخواستمان از کسانی که مسئولیتی دارند، این است اگر کسی تعهدی دارد به وظیفه‌ خود عمل کنند. از آنها خواستیم بهترین خودروهایشان را برای دانش‌آموزان بگذارند اما متاسفانه شاهد هستیم کار چندانی برای سرویس مدارس مناطق محروم انجام نمی‌شود.»

کمبودی که هنوز مرتفع نشده است
از طرفی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم، کمبود سرویس را بزرگ‌ترین چالش در تامین سرویس مدارس می‌داند و می‌گوید: «با بازگشایی مدارس بعد از حدود دو سال، ساماندهی سرویس‌ها در دستور کار قرارگرفته اما با چالش‌های جدی در این بخش مواجه هستیم.» وی شرایط موجود را موردبررسی قرار داده و ادامه می‌دهد: «درحالی‌که بخش مهمی از سرویس مدارس را بخش‌خصوصی تامین می‌کردند، درپی تعطیلی دوساله مدارس و مشکلات معیشتی، رانندگان به مشاغل دیگر روی آورده‌اند و ما بخش مهمی از خودروهای خود را که در قالب سرویس‌های مدارس فعالیت می‌کردند، ازدست‌داده‌ایم. شهرداری در تلاش است رانندگان را دوباره جذب کند. از مدارس نیز خواسته‌ایم آمار مشخصی از تعداد خودروهای موردنیازشان اعلام کنند تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین خودروها را انجام دهیم و دغدغه والدین و مدارس را رفع کنیم.» وی سپس از برگزاری جلسات مشترک با آموزش و پرورش خبر داده و می‌گوید: «برای راه‌اندازی سرویس مدارس جلسات متعددی با مسئولان اداره کل آموزش و پرورش، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم و همچنین شرکت‌های حمل‌ونقلی داشتیم و در تلاش هستیم نظم سال‌های گذشته را برقرار کنیم.»

کرونا و سرویس مدارس
اما وضعیت واکسن رانندگان و دانش‌آموزان استفاده‌کننده از سرویس مدارس چیست و در شرایط کرونایی فعالیت این سرویس‌ها به چه صورت است؟ رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در این باره می‌گوید: «در شرایط کرونایی بنابر دستورالعمل‌های بهداشتی در خودروهای سواری به جای چهار دانش‌آموز، سه دانش‌آموز باید سوار شوند و خودروهای عمومی نیز باید با ۵۰درصد ظرفیت سرویس‌دهی کنند.» نعمتی ادامه می‌دهد: «دانش‌آموزان برای استفاده از سرویس ملزم به تزریق واکسن نیستند ولی توصیه ما این است در اسرع وقت نسبت‌به تزریق واکسن اقدام کنند. اما درخصوص رانندگان تزریق واکسن و نصب کارت واکسن در خودرو الزامی است.» وی همچنین درخصوص میزان تغییرات هزینه سرویس بیان می‌کند: «تغییر کرایه و افزایش قیمت در این دو ماه نداریم. هزینه سرویس بنابر نرخ‌نامه سال قبل محاسبه و اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

مدیریت صحیح؛ حلال مشکلات
سرهنگ هاشم شعفی، معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی درخصوص وظیفه پلیس در راستای فعالیت سرویس‌های مدارس می‌گوید: «وظیفه رسیدگی به ترافیک شهری برعهده پلیس بوده اما موضوع تامین سرویس مدارس برعهده آموزش‌وپرورش است اما هنوز با گذشت چند هفته از بازگشایی مدارس نتوانسته به وظیفه خود به درستی عمل کند.» شعفی بیان می‌کند: «خانواده دانش‌آموزان به‌خصوص پدر و مادرهای شاغل درگیر پیدا کردن سرویس هستند و مجبورند صبح و ظهر خودشان برای جابه‌جایی فرزند خود اقدام کنند و درصورت مراجعه برای تامین سرویس به مدرسه مدیران معمولا می‌گویند خانواده باید سرویس را تهیه کند.» وی با اشاره به بار ترافیکی بالای خیابان‌های شهر در زمان تعطیل شدن مدارس ادامه می‌دهد: «آموزش‌وپرورش برای جلوگیری از ایجاد بار ترافیکی سنگینی می‌تواند زمان تعطیلی مدارس را تغییر دهد. مثلا مدارس واقع در یک منطقه را با فاصله چنددقیقه از هم تعطیل کند.» وی با تاکید بر این‌که پلیس با ارسال نامه‌ به استانداری، پیگیر این موضوع است، می‌گوید: «راهکار حل این مشکل، یک مدیریت صحیح است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =