نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما یکی از سدان‌های باکیفیت، پرشتاب و جادار موجود در بازار کشور است که درحال حاضر به‌دلایلی همچون توقف تولید، گرانی قطعات یدکی، کمبود امکانات و مصرف سوخت بالا محبوبیت سال‌های گذشته خود را از دست داده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،نیسان ماکسیما یکی از سدان‌های باکیفیت، پرشتاب و جادار موجود در بازار کشور است که درحال حاضر به‌دلایلی همچون توقف تولید، گرانی قطعات یدکی، کمبود امکانات و مصرف سوخت بالا محبوبیت سال‌های گذشته خود را از دست داده است. اگر قصد خرید این سدان اسپرت ژاپنی را دارید، بهتر است به‌معایب آن که در این مطلب به‌آن‌ها اشاره کرده‌ایم، دقت کنید.ماکسیما یک سدان سایز متوسط، سریع و لوکس از شرکت ژاپنی نیسان است که تولید آن از سال ۱۹۸۹ میلادی آغاز شد و تاکنون هفت نسل از آن به‌بازار جهانی عرضه شده است. در کشور ما، نیسان ماکسیما تنها با یک نسل و درفاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱ توسط پارس‌خودرو مونتاژ شد و دراختیار خریداران قرار گرفت. این خودرو طی حیات 10 ساله‌اش با خودروهای متفاوتی از تویوتا کمری گرفته تا لیفان ۸۲۰ به‌رقابت پرداخت و مدت‌ها به‌واسطه پیشرانه شش‌سیلندر خود، لقب قوی‌ترین خودرو تولید داخل را یدک می‌کشید. نمونه‌ تولیدشده در ایران مدل خاصی از خودروهای نیسان به‌نام نیسان سفیرو (Nissan Cefiro) است. نیسان سفیرو از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۳ روی خط‌ تولید نیسان قرار داشت و نسل سوم آن که با اتاق A33 نام‌گذاری شده بود در برخی کشورها از جمله استرالیا و نیوزیلند با نام نیسان ماکسیما به‌فروش می‌رسید.نسل سوم نیسان سفیرو خودرویی محبوب و دوست‌داشتنی بود و علاوه‌بر سایت اصلی ژاپن، در مالزی و ایران نیز تولید می‌شد. این خودرو با تنوع گسترده‌ای از پیشرانه‌های چهار و شش‌سیلندر قابل خرید بود که پارس‌خودرو نسخه شش‌سیلندر سه‌لیتری آن را به‌ایران آورد. نیسان ماکسیما ابتدا با گیربکس دستی و سپس با جعبه‌دنده اتوماتیک از سوی پارس‌خودرو مونتاژ شد. نیسان ماکسیما از ابتدای ورود به‌بازار مورد توجه همگان قرار گرفت و به‌ستاره محبوب پارس‌خودرو تبدیل شد. طی 10 سالی که این خودرو روی خط تولید قرار داشت، رقبای متعددی آمدند و رفتند و نیسان ماکسیما با اقتدار همچنان قادر به‌پس زدن آن‌ها بود. محبوبیت این خودرو پس از توقف تولید کاسته نشد و با وجود معایب ماکسیما همچنان مشتریان به‌این خودرو علاقه‌مند هستند. «دنیای‌خودرو» قصد دارد معایب نیسان ماکسیما را به‌عنوان یک سدان محبوب و دوست‌داشتنی بررسی کند. بنابراین اگر قصد خرید نیسان ماکسیمای کارکرده را دارید، معایب این خودرو را در نظر داشته باشید.

مصرف سوخت بالا
نیسان ماکسیما از ابتدای دهه 80 خورشیدی به ایران آمد و در آن زمان خودرویی پرمصرف محسوب نمی‌شد؛ چرا که براساس فناوری آن زمان ساخته شده بود و انتظارات مشتریان را به‌خوبی برآورده می‌کرد. مساله گرانی بنزین و سهمیه‌بندی مصرف سوخت نیز در آن سال‌ها مطرح نبود و کمتر کسی از خریداران ماکسیما به‌مصرف‌سوخت چنین خودرویی اهمیت می‌داد. اما اکنون و پس از گذشت بیش از یک دهه از ورود ماکسیما، شرایط کاملا متفاوت شده است و این خودرو در زمینه مصرف سوخت یک هیولای خوش‌اشتها محسوب می‌شود. فناوری ساخت پیشرانه و گیربکس نیسان ماکسیما مربوط به‌دو دهه قبل است و از سوی دیگر گرانی و سهمیه‌بندی بنزین موجب شده است اغلب افراد از خرید خودروهای پرمصرف و اسپرت دست بکشند. مصرف سوخت بالا نخستین مورد از معایب ماکسیماست و این خودرو را درمقابل برخی رقبای چهار سیلندر نظیر تویوتا کمری درموضع ضعف قرار می‌دهد.

کمبود امکانات و آپشن‌ها
کمبود امکانات رفاهی و ایمنی نیز از دیگر معایب ماکسیماست که همانند مصرف سوخت به‌گذر زمان و کهنه شدن ماکسیما ارتباط دارد. این خودرو در اوایل دهه 80 شمسی رقیب قدرتمندی برای تویوتا کمری گرند محسوب می‌شد؛ اما اکنون که سال‌ها از آن زمان می‌گذرد، نیسان ماکسیما خودرویی به‌شدت فقیر در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی است. البته نباید از یاد برد که حذف امکانات و آپشن‌ها، یک رویه مرسوم در خودروسازی ایران است و نیسان ماکسیما نیز در زمان تولید از دستکاری‌های مونتاژکننده در امان نماند و برخی امکانات خود را به‌دلیل رسیدن به‌قیمت مناسب و توانایی رقابت با خودروهای دیگر در آن زمان طی فرآیند مونتاژ پارس‌خودرو از دست داده است. توجه به‌این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که درحال حاضر دیگر نیسان ماکسیما با 30 میلیون‌تومان قابل خرید نیست و قیمت آن در بازار به‌چندین برابر قیمت کارخانه در سال ۸۴ رسیده است. پرداخت چنین مبلغ زیادی برای خرید ماکسیما از سوی اغلب مشتریان ایرانی به‌هیچ‌وجه منطقی نخواهد بود؛ چراکه هجوم گسترده خودروهای چینی در سال‌های اخیر مصرف‌کنندگان ایرانی را آپشن‌پسند کرده و آن‌ها با همین قیمت می‌توانند سدان‌های چینی خوش‌رنگ و لعابی را خریداری کنند که علاوه‌بر ظاهر بسیار جذاب از امکانات و آپشن‌های فراوانی برخوردار هستند.

گرانی قطعات یدکی و خدمات فنی
نیسان ماکسیما یکی از معدود خودروهای شش‌سیلندر تولید داخل محسوب می‌شود و از این رو در میان انبوهی از خودروهای چهار سیلندر انگشت‌نماست. همین مساله موجب شده دسترسی دشوار به‌قطعات‌یدکی و خدمات فنی به‌عنوان یکی از معایب نیسان ماکسیما مطرح باشد و مشتریان این خودرو را از خرید آن منصرف کند. گرانی قطعات یدکی و کمبود تعمیرکاران ماهر موجب شده است بسیاری از علاقه‌مندان نیسان ماکسیما عطای آن را به‌لقایش ببخشند و با فروش این خودرو خود را از شر دردسرهایش خلاص کنند. این روزها مشاهده یک دستگاه ماکسیما که به‌وضوح دچار مشکلات فنی است، به‌صحنه‌ای طبیعی تبدیل شده؛ چراکه دربسیاری از مواقع قیمت بالای قطعات آن مانع از انجام تعمیرات اساسی می‌شود. از سوی دیگر تولید ماکسیما از سال ۱۳۹۱ متوقف شده است و از همین رو به‌نظر می‌رسد مشکل کمبود خدمات و قطعات این خودرو به‌مرور در بازار تشدید شود.

طراحی خارجی و داخلی از مد افتاده
نمونه مونتاژی نیسان ماکسیما در ایران هم‌دوره با نسل چهارم این خودرو است که از سال ۲۰۰۰ میلادی به‌تولید می‌رسید. به‌همین دلیل با خودرویی مواجهیم که متعلق به‌دهه 90 میلادی بوده و البته این مشکل نیز به‌گذر زمان و عدم‌به‌روزرسانی خودرو از سوی عرضه‌کننده ایرانی مربوط است؛ بنابراین طراحی داخلی و خارجی قدیمی و از مد افتاده یکی دیگر از معایب نیسان ماکسیما به‌شمار می‌رود. البته طراحی خارجی نیسان ماکسیما به‌واسطه شباهتی که به‌محصولات آمریکایی دارد، همچنان برای برخی افراد جذاب است و مدتی طول می‌کشد تا از سوی اکثریت افراد کهنه خطاب شود. با این وجود فضای داخلی نیسان ماکسیما به‌هیچ عنوان برای سال ۲۰۲۰ قابل قبول نیست و فضای داخلی زمخت و خشن به‌شدت مالک این خودرو را آزرده خواهد کرد. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که رقیب این خودرو یعنی تویوتا کمری درچند نسل وارد بازار شد و بخش عظیمی از مشتریان ماکسیما را به‌سمت خود کشاند.

ضعف در فرمان‌پذیری
نیسان ماکسیما از سیستم تعلیق ساده‌ای برخوردار است و به‌همین دلیل نمی‌توان اطمینان کاملی درخصوص فرمان‌پذیری این خودرو داشت. این مشکل با توزیع وزن نامتقارن ماکسیما ترکیب شده تا با خودرویی کاملا ناپایدار در پیچ‌ها مواجه شوید و این مورد نیز یکی دیگر از معایب ماکسیماست. از سوی دیگر نیسان ماکسیما فاقد هرگونه سیستم کنترل پایداری یا کنترل کشش بوده و به‌همین دلیل درپیچ‌های تند نباید بیش از حد پا را روی پدال گاز فشار دهید؛ چراکه کنترل خودرو از دست شما خارج خواهد شد.

قیمت بالا در بازار
خرید نیسان ماکسیما کارکرده در این مقطع زمانی که تقریبا حدود 10 سال از آخرین تولید این خودرو می‌گذرد، وقتی منطقی به‌نظر می‌رسد که بتوان این خودرو را با قیمت معقول و منطقی خریداری کرد.
درحال حاضر قیمت نمونه مونتاژی دنده اتومات این خودرو در بازار در مدل 90 یا 91 که آخرین مدل‌های این خودرو محسوب می‌شود بیش از 850 میلیون‌تومان توسط فروشندگان اعلام می‌شود.
قیمتی معادل آریزو 6 یا جک S3 صفر که نه‌تنها می‌توان این خودروها را در مدل 1400 خریداری کرد، بلکه این خودروها از امکانات و آپشن‌های زیادی بهره می‌برند که درمقایسه با نیسان ماکسیما در بازار بسیار منطقی‌تر به‌نظر می‌رسند.

کلام آخر
نیسان ماکسیما یکی از سدان‌های باکیفیت، پرشتاب و جادار موجود در بازار کشور است که تا پیش از ورود سدان‌های رنگارنگ ژاپنی و کره‌ای، در بازار کشور یکه‌تازی می‌کرد. برخلاف گذشته، در حال حاضر بازار خرید و فروش این خودرو به‌دلایلی همچون توقف تولید، گرانی قطعات یدکی، کمبود امکانات، مصرف سوخت بالا و قیمت بالای این خودرو با افت چشمگیری همراه بوده و اغلب افراد ترجیح می‌دهند در این بازه قیمتی، شانس خود را با خرید سدان‌های صفرکیلومتر چینی یا نمونه‌های به‌روزتر کره‌ای امتحان کنند. با این وجود هنوز هم نیسان ماکسیما برای کسانی که به‌سدان‌های اصیل، چالاک و جادار علاقه دارند، خودرو مناسبی محسوب می‌شود و حتی بسیاری از افراد حاضر نیستند ماکیسمای خود را با هیچ‌یک از خودروهای هم‌رده عوض کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    من عاشق ماکسیما بودم و می خواستم در آینده ماکسیما بخرم ولی با خواندن این مطالب ها کلا از خرید ماکسیما منصرف شدم این طور که معلومه آدم پراید بخره بهتره چون پراید هم کم مصرف تره هم قطعات یدکی فراوان داره تو بازار و هم ارزون هستند قطعات یدکی هاش و هم تعمیر کاران می تونند راحت درستش کنند اگر خراب شد خرید پراید به صرفه تره .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =