انژکتورهای موتور معیوب شده یا به‌اصطلاح به‌دلیل کارکرد خودرو و دارا بودن عمر مفید این قطعات الکترومکانیکی، این قطعه دچار گرفتگی شده است. درواقع باتوجه به‌این‌که انژکتور وظیفه پاشش سوخت را برعهده دارد و سوخت بنزین نیز همراه با رسوبات است.

خودرو پژو SLX 405 1600 سی‌سی مدل 92 دارم و درحال حاضر خودرویم حدود 170 هزار کیلومتر کار کرده است. بیش از یک هفته است چراغ‌چک در پشت آمپر خاموش و روشن می‌شود و این درحالی است که اگر به‌خودرو گاز دهم، خاموش می‌شود. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،درپاسخ به‌سوال شما ابتدا باید گفت اگر در خودروهای انژکتوری بعد از روشن شدن موتور، چراغ‌چک به‌صورت چشمک‌زن روشن و خاموش شود، این امر تنها دو علت دارد. 1- انژکتورهای موتور معیوب شده یا به‌اصطلاح به‌دلیل کارکرد خودرو و دارا بودن عمر مفید این قطعات الکترومکانیکی، این قطعه دچار گرفتگی شده است. درواقع باتوجه به‌این‌که انژکتور وظیفه پاشش سوخت را برعهده دارد و سوخت بنزین نیز همراه با رسوبات است، این رسوبات و جرم‌های داخل سوخت پس از مدتی روزنه‌های بسیار کوچک انژکتور را مسدود می‌کنند. همین مساله منجر به‌عدم رسیدن سوخت کافی یا حتی کاهش فشار مناسب برای پاشش سوخت می‌شود. در این حالت باید انژکتورها توسط مکانیک بررسی و درصورت نیاز شست‌وشو داده شود. اگر با شست‌وشو دادن مشکل برطرف نشود، باید انژکتورها را تعویض کرد. 2- علت دیگر روشن شدن چراغ‌چک آن هم به‌صورت ناپیوسته می‌تواند اختلال در روند کاری سیستم جرقه‌زنی موتور باشد. باتوجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما تی‌یو 5 و دارای کویل کتابی است، بنابراین این امکان وجود دارد که وایرهای کویل با توجه به‌کارکردشان یا حتی عدم‌نگهداری صحیح از خودرو، دچار اتصالی کوتاه شده باشند. این موضوع قدرت جرقه‌زنی شمع را کاهش می‌دهد و سبب روشن شدن چراغ‌چک به‌صورت ناپیوسته می‌شود. اما درنظر داشته باشید که با توجه به‌این‌که یکی از ضعف‌های مهم در موتور تی‌یو 5 پس از مدتی کارکرد، خرابی واشر قالپاق سوپاپ است، اگر این واشر الاستیکی معیوب شده باشد، دیگر خاصیت آب‌بندی‌اش را از دست می‌دهد. در این حالت روغن موجود در ناحیه فوقانی موتور یا همان سرسیلندر روی کویل نشت می‌کند و منجر به‌سولفاته شدن کویل می‌شود. بنابراین برای برطرف کردن این اشکال باید واشر قالپاق سوپاپ و در صورت نیاز کویل کتابی تعویض شود. باتوجه به‌این‌که موتور تی‌یو 5 دارای پتانسیومتر برای دریچه‌گاز است، درصورت خرابی این قطعه الکترونیکی بسیار مهم در تثبیت روند کاری دریچه‌گاز و دور آرام مشکل ایجاد می‌شود که یکی از بارزترین آن‌ها خاموش شدن خودرو هنگام گاز دادن است. در این حالت اگر دستگاه عیب‌یاب به ECU موتور متصل شود، این اشکال را نیز نشان خواهد داد. بنابراین با پاک کردن این خطا در حافظه ECU و تعویض این قطعه مشکل برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =