بازار خودرو

خوش‌فروش‌ترین خودروهای دست‌دوم در بین محصولات گروه صنعتی شرکت ایران‌خودرو شامل محصولاتی همچون پژو پارس TU5، دنا پلاس، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، رنو ال ۹۰ ، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ و پژو پارس سال می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،خوش‌فروش‌ترین خودروهای دست‌دوم در بازار فعلی کشورمان به‌دسته تولیدات اقتصادی داخلی، خصوصا محصولات سایپا و ایران‌خودرو تعلق دارند. این درحالی است که بررسی‌های صورت‌گرفته از بازار خودرو در تمام سگنت‌ها از بازار داخلی، چینی و خارجی‌ها نشان می‌دهد که در بازار خودرو علاوه‌بر خودروهایی که به‌اصطلاح خوش‌فروش هستند، خودروهای بدفروش نیز دربین داخلی‌ها، چینی‌ها و حتی خارجی‌ها به‌وفور دیده می‌شود. این درحالی است که باید گفت قطعا وجود خودروهای خوش‌فروش در بازار بیشتر از خودروهای بدفروش است و این مساله بیشتر در بین خودروهای خارجی بازار دیده می‌شود. بررسی‌ خودروهای موجود در بازار نشان می‌دهد تعداد خودروهای بدفروش دربین مدل‌های چینی بیشتر از داخلی‌ها و سایر خارجی‌های بازار است. به‌همین دلیل «دنیای‌خودرو» قصد دارد خوش‌فروش‌ها و بدفروش‌های بازار را در بین خودروهای داخلی یعنی محصولات ایران‌خودرو و سایپا و خودروهای چینی و سایر محصولات خارجی معرفی کند.

خوش‌فروش‌ترین خودروهای ایران‌خودرو و سایپا
درحال حاضر ایران‌خودرو و سایپا اصلی‌ترین تامین‌کنندگان خودروهای اقتصادی در ایران به‌حساب می‌آیند. بنابراین شکی نیست که تولیدات این دو شرکت به‌دلیل قیمت پایین‌تر، جزو خوش‌فروش‌ترین خودروهای داخلی به‌حساب می‌آیند. خوش‌فروش‌ترین خودروهای دست‌دوم در بین محصولات گروه صنعتی شرکت ایران‌خودرو شامل محصولاتی همچون پژو پارس TU5، دنا پلاس، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، رنو ال ۹۰ ، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ و پژو پارس سال می‌شود. البته سایر تولیدات این خودروساز نیز نسبتا پرفروش هستند و رونق معاملاتی بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند؛ اما محصولات فوق در بازار با استقبال بیشتری در قیاس با دیگر تولیدات هم‌قیمت مواجه شده‌اند. محصولات اقتصادی سایپا نیز در بازه قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومان اصطلاحا سلطنت می‌کنند و جزو خوش‌فروش‌ترین خودروهای دست‌دوم به‌حساب می‌آیند. پراید 131، تیبا صندوقدار اس‌ایکس، تیبا 2، ساینا EX و کوییک دنده‌ای، لقب خوش‌فروش‌ترین خودروهای ایرانی در بازه قیمتی ۲۰۰ میلیون‌تومان را به‌خود اختصاص داده‌اند. قیمت پایین و ارزانی نسبی قطعات یدکی و امکان تعمیرات این خودروها درتمام تعمیرگاه‌ها از جمله دلایل موفقیت محصولات سایپا در بازار ایران و محبوبیت بالای آن‌ها در میان اقشار مختلف به‌شمار می‌رود. جایی که باید خدمات پس از فروش و تعمیرات خودرو را در خودروهای دست‌دوم کاملا جدی گرفت.
بدفروش‌ترین خودروهای سایپا و ایران‌خودرو
اگر بخواهیم بدفروش‌ترین خودروهای ایران را که توسط سایپا و ایران‌خودرو تولید شده‌اند معرفی کنیم باید گفت سایپا آریو یا همان زوتی و سوزوکی کیزاشی که البته سال‌ها پیش تولیدشان متوقف شد، جزو خودروهای بدفروش بازار به‌حساب می‌آیند. البته این دو خودرو از لحاظ کیفی نسبت به‌محصولات هم‌رده وضعیت بهتری دارند؛ اما خدمات پس از فروش ضعیف و عرضه نامناسب سبب شده است نتوانند جایگاه شایسته‌ای‌ در بازار ایران برای خود به‌دست آورند و درحال حاضر جزو خودروهای بدفروش ایران تلقی می‌شوند. همچنین اگرچه شاید نتوانیم کم‌فروش‌ترین محصول ایران‌خودرو را به‌طور دقیق مشخص کنیم، اما در این بین مدل‌هایی همچون سمند سورن و رانای معمولی جزو محصولاتی هستند که نسبت به‌دیگر تولیدات ایران‌خودرو معمولا متقاضیان کمتری دارند.

خوش‌فروش‌ترین خودروهای چینی
بهترین بازار دست‌دوم خودروهای چینی تا حد زیادی به‌محصولاتی مانند جک S5، جک S3، چری تیگو ۵، چری تیگو 7IE، امویام X33 اس اسپرت و هایما S5 تعلق دارد. ام‌وی‌ام X22 اسپرت اکسلنت دنده‌ای نیز وضعیت فروش مناسبی دارد و جزو کراس‌اوورهای کوچک نسبتا خوش‌فروش چینی در ایران محسوب می‌شود. در کلاس سدان هم محصولاتی همچون چری آریزو ۵ توربو، برلیانس H330 و بسترن بی ۳۰ جزو خوش‌فروش‌ترین خودروهای دست‌دوم چینی طبقه‌بندی می‌شوند. نکته جالب توجه در بین خودروهای چینی این‌که در بین تعداد زیادی خودرو چینی موجود در بازار، سهم دو شرکت مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور در بین خودروهای خوش‌فروش چینی بسیار زیاد است. یعنی در بین هر 10 خودرو خوش‌فروش چینی در بازار هفت خودرو از محصولات این دو شرکت هستند که این نشان از موفقیت این شرکت‌ها در بازار خودروهای صفر و کارکرده دارد. شاید دلیل اصلی این موفقیت را بتوان خدمات پس از فروش گسترده این دو شرکت در کشور و تعدد نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش در تمام استان‌های کشور دانست.

بدفروش‌ترین خودروهای چینی
شرکت سیف‌خودرو به‌دلیل عرضه نامناسب و پراکنده محصولاتی همچون بیسو T3 و T5 این دو خودرو را به‌بدفروش‌ترین خودروهای چینی فعلی بازار ایران تبدیل کرده است. همچنین محصولات چینی دیگری را که به‌صورت بسیار محدود روانه بازار ایران شده‌اند نیز می‌توان در این فهرست جا داد. لوکسژن U6 در این گروه قرار می‌گیرد و فعلا نمی‌توان بازار پررونقی را برای آن تصور کرد. همچنین SWM G01 نیز که از لحاظ طراحی و سطح آپشن‌ها و توان فنی شایستگی‌های فراوانی دارد، به‌دلیل خدمات پس از فروش نسبتا محدود و همچنین آینده تقریبا مبهم از جنبه تداوم تولید، نتوانسته به‌اندازه خودروهای چینی هم‌قیمت خود در ایران خوش بدرخشد و فعلا درمیان خودروهای پرفروش دست‌دوم چینی جایگاه مطلوبی پیدا نکرده است. ضمنا تولیداتی همچون ترامپچی GS5 و GA3S و بایک سابرینا نیز جزو قربانیان عرضه محدود هستند و به‌دسته خودروهای چینی بدفروش تعلق پیدا می‌کنند. راین V5 و هافی لوبو هم با وجود قیمت پایین نتوانستند در ایران کارنامه درخشانی به‌دست آورند. قطعا دلیل این موضوع هم نداشتن خدمات پس از فروش گسترده و کمبود قطعات این خودرو در بازار وسیع خدمات پس از فروش خودروهای چینی در بازار کشور است.

خوش‌فروش‌ترین خودروهای خارجی
خوش‌فروش‌ترین خودروهای کارکرده و دست‌دوم خارجی موجود در ایران متعلق به‌کمپانی‌های کره‌ای و ژاپنی نظیر هیوندای، کیا و تویوتاست. درکلاس سدان‌ها می‌توان به‌هیوندای سوناتا YF، کیا اپتیما TF، تویوتا کمری، مزدا ۳، هیوندای آزرا و هیوندای اکسنت اشاره کرد که جزو خوش‌فروش‌ترین خودروهای دست‌دوم خارجی به‌حساب می‌آیند. هیوندای سانتافه، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، کیا سورنتو، تویوتا راو ۴ و نیسان ایکس‌تریل هم جزو شاسی‌بلندهای پرفروش ژاپنی و کره‌ای هستند. البته درحال حاضر باید بازار خودروهای خارجی را پیش از هر زمان دیگری کم‌فروغ دانست و شاید دلیل اصلی آن را بتوان نبود خودروهای صفر و کم‌کارکرد در بازار دانست. خودروهای خارجی موجود در بازار حداقل مدل 2018 هستند. خودروهایی که با وجود نداشتن شرکتی برای ارائه خدمات پس از فروش در ایران از کارکرد بالایی برخوردارند و حداقل حدود سه تا چهار سال از حضور آن‌ها در بازار کشور می‌گذرد.

بدفروش‌ترین خودروهای خارجی
بدفروش‌ترین خودروهای خارجی در ایران شامل بعضی تولیدات کمپانی سانگ‌یانگ و سوبارو می‌شود که درمورد اول طراحی ظاهری نه‌چندان زیبا و در کنار آن خدمات پس از فروش نسبتا محدودتر سبب شد محصولات سانگ‌یانگ در ایران خیلی مورد استقبال قرار نگیرند. محصولات سوبارو نیز به‌صورت محدود به‌ایران آمد و به‌دلیل مشکل خدمات پس از فروش، چندان میان مشتریان ایرانی هوادار پیدا نکرد.
شاید خودروهایی مانند ولوو C30 و ولوو C70 نیز به‌دلیل محدود بودن امکانات و آپشن و به‌دلیل عدم‌وجود خدمات پس از فروش در کشور، خودروهایی باشند که کمتر کسی پیدا شود تا برای خرید آن‌ها هزینه کند.

حرف آخر
درپایان می‌توان گفت عواملی همچون کیفیت ساخت، میزان عرضه، خدمات پس از فروش، قیمت قطعات یدکی، نوع و شهرت برند و وجود امکانات و آپشن‌های رفاهی در بین خودروهای موجود در بازار از جمله عوامل هستند که روی خوش‌فروش یا بدفروش بودن یک خودرو در بازار ایران و البته نقاط دیگر جهان تاثیر چشمگیری دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =