پله‌برقی‌

قرار است پله‌برقی‌ در پل‌های عابرپیاده شهری، رفت‌وآمد را برای شهروندان، به‌خصوص افراد کم‌توان و سالمند تسهیل کنند. اما اتفاق در حال وقوع این است که در حال حاضر برخی از این پله‌برقی‌ها خاموشند و تقریبا فرقی با پله‌های سنگی ندارند!

به گزارش «اخبار خودرو»،قرار است پله‌برقی‌ در پل‌های عابرپیاده شهری، رفت‌وآمد را برای شهروندان، به‌خصوص افراد کم‌توان و سالمند تسهیل کنند. اما اتفاق در حال وقوع این است که در حال حاضر برخی از این پله‌برقی‌ها خاموشند و تقریبا فرقی با پله‌های سنگی ندارند! در ادامه به بررسی دلایل خرابی و خاموشی این پله‌برقی‌ها می‌پردازیم که این روزها عامل نارضایتی بسیاری‌از شهروندان است. تعمیر پله‌برقی‌های خاموش و از کار افتاده به یکی از مطالبات پایتخت‌نشینان تبدیل شده است.

بیش‌از ۵۰درصد پله‌برقی‌ها خاموش و غیرفعال هستند!
بعد از کش‌وقوس‌های فراوان میان معاونت‌های خدمات شهری و حمل‌ونقل بابت نگهداری و راه‌اندازی پله‌ها، این مسئولیت به سازمان زیباسازی شهرداری تهران واگذار شده است. چندی پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر در تذکری گفته بود گزارش‌هایی که از مناطق مختلف رسیده، حاکی از آن است که بیش‌از ۵۰ درصد این پله‌ها خاموش و غیرفعال هستند. به‌گفته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران بیشتر پله‌برقی‌های سطح شهر خاموش نیستند، بلکه خرابند. باید توجه داشت نبود قطعات یدکی و همچنین تحریم‌ها این پله‌ها را به این روز انداخته و سازمان زیباسازی هم قبول کرده است تعمیرات پله‌ها را در دستور کار قرار دهد. مدیر روابط‌عمومی سازمان زیباسازی در این باره گفت: «قرار است آمار و تعداد پله‌های اورهال و تعمیرشده بعد از عید فطر اعلام شوند.» وی در ادامه توضیح داد: «تعدادی پله‌برقی فعال در سطح شهر وجود دارند اما به لحاظ ساختاری ناایمن‌ هستند به‌همین‌دلیل به دستور مدیرعامل سازمان زیباسازی به‌صورت موقت خاموش و غیرفعال شدند.» به‌گفته مدیر روابط‌عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران طی ۴ماه آینده ایمن‌سازی و راه‌اندازی پله‌برقی پل‌های هوایی پایتخت انجام می‌شود. چندی قبل هم معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفته بود: «سارقان در ساعت‌هایی که رفت و آمدی در برخی پل‌ها نیست، بعضی قطعات آسانسور یا پله‌برقی را سرقت می‌کردند.» به همین دلیل، برای همه پل‌ها نگهبانانی تعیین کردیم تا علاوه بر تامین امنیت، از لحاظ پاکیزگی و ایمنی هم به وضعیت آنها رسیدگی کنند.» سرقت مبلمان شهری مشکلی است که این روزها گریبان‌گیر ایستگاه‌های اتوبوس، مترو، پل‌های عابرپیاده، پارک‌ها و سایر مراکز خدمت‌رسانی به شهروندان در سطح شهر شده است. معضلی که باید برای آن فکری جدی شود.

خرابی این پله‌ها نباید بیشتر از چند دقیقه باشد!
چندی قبل رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفته بود وضعیت پله برقی‌های سطح شهر مناسب نیست و باید دائما به آنها رسیدگی شود تا دقیقه‌ای متوقف نشوند. خیابان‌هایی که برای تردد سریع خودروها حصارکشی شده‌اند و عابران برای عبور از روی آنها مجبور به بالا رفتن از پله‌برقی‌های خاموش هستند، کم نیستند. پله برقی پل‌عابر خیابان کریم‌خان مقابل داروخانه 13آبان که بسیاری از عابرانش بیماران و افراد سالمند هستند، بسیاری از مواقع خراب است. این اتفاق تقریبا از هفته اول بهره‌برداری از این پله‌ها آغاز شد.
اینکه هر 4 پله‌برقی این پل همزمان در کل روز سالم و فعال باشند، از خواسته‌های ساکنان این منطقه است. پله‌برقی‌های خراب پل‌های عابرپیاده تصویر تکراری و قدیمی در محلات تهران است. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل هم با تایید اینکه وضعیت پله‌های برقی سطح شهر مناسب نیستند، گفت:‌ «گزارش‌های خرابی زیادی از پله‌برقی پل‌های عابر به‌دست ما می‌رسد. گزارشی در این رابطه در کمیسیون حمل‌ونقل تهیه شده که حتما آن را در آینده بسیار نزدیک به شهردار تهران خواهیم داد و پیگیری‌های جدی برای آن‌که موانع و مشکلات نگهداشت پله‌های برقی مرتفع شوند، انجام می دهیم.»
وی در ادامه گفت:‌ «این پله‌ها مستهلک و قطعات معیوب می‌شوند و عمر کاری‌شان به اتمام می‌رسد. اگر به موقع تعمیر نشوند، می‌توانند حادثه‌ساز باشند. خیلی از افراد مُسن نمی‌توانند پله‌های معمولی را بالا بروند و باید بتوانیم برای آنها پله‌برقی‌ را تدارک ببینیم.» تشکری‌هاشمی درخصوص اینکه برخی پله‌برقی‌ها که به تازگی بهره‌برداری شده‌اند نیز هم دچار مشکل می‌شوند، گفت:‌ «وسایل برقی و مکانیکی هر لحظه می‌توانند دچار نقص شوند، اما نگهداری آنها مهم است. خاطرم هست در گذشته هر تعداد پله‌برقی به یک پیمانکاری سپرده می‌شد. پیمانکار موظف بود دائما سرکشی کند و نباید اجازه می‌داد خرابی این پله‌ها بیشتر از چند دقیقه طول بکشد. الان هم باید همین موارد را مطالبه کنیم تا مشکل حل شود.» فرسودگی پله‌برقی و خرابی گاه و بی‌گاه آنها داستانی تکراری است. زمانی آن را گردن تحریم‌ها می‌انداختند. گاهی هم کیفیت پایین تولیدات داخلی را دلیل خرابی‌ها عنوان می‌کردند اما حکایت اصلی حکایت شهری است که تصمیم‌گیرانش خودروها را بیشتر از عابران دوست دارند. تصمیم‌گیرانی که همیشه عابرانش را برای تردد از عرض خیابان‌های سطح شهر یا به عمق زمین می‌فرستند یا چند متری بالای سطح زمین تا خودروها در خیابان‌های مرکزی شهر تندتر برانند. البته برخی مسئولان این امکانات را برای شهروندان چندان ضروری نمی‌دانند به‌عنوان‌مثال، مدتی پیش یکی از مقام های شهرداری مشهد درباره استفاده از پله‌برقی برای پل‌های عابرپیاده گفته بود: «پل عابرپیاده برای استفاده شهروندان است، آسانسور و پله‌برقی نیز برای استفاده و تسهیل تردد افراد میانسال، جانبازان و معلولان ساخته می‌شود، اما تنبلی مردم دلیل نمی‌شود هرجا پرتردد است پل‌های عابرپیاده تجهیز شوند، 90درصد شهروندان متاسفانه در مکان‌هایی هم که پل عابرپیاده به آسانسور تجهیز شده است، از وسط خیابان عبور می‌کنند!»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =