ابتدا باید گفت گیربکس‌های دستی دارای عملکرد بهتری نسبت به‌گیربکس‌های اتوماتیک هستند. منظور از عملکرد، انتقال گشتاور بالا و ایجاد شتاب بیشتر برای خودرو است. 

گیربکس اتوماتیک یکی از بهترین گیربکس‌ها برای راحتی بیشتر راننده و تعویض دنده سریع است؛ اما چرا در خودروهای مسابقه‌ای، گیربکس اتوماتیک نصب نمی‌شود؟ آیا با نصب گیربکس دوکلاچه می‌توان شتاب را در خودروهای مسابقه‌ای بیشتر کرد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،ابتدا باید گفت گیربکس‌های دستی دارای عملکرد بهتری نسبت به‌گیربکس‌های اتوماتیک هستند. منظور از عملکرد، انتقال گشتاور بالا و ایجاد شتاب بیشتر برای خودرو است.
گیربکس‌های اتوماتیک با دور موتور عمل تعویض دنده را انجام می‌دهند؛ اما در مسابقه‌ها نمی‌توانند دورموتور را از حد مشخصی بالاتر ببرند. حتی در نسل‌های جدید گیربکس اتوماتیک نیز این ضعف وجود دارد. بنابراین نیاز است حین مسابقه عمل تعویض دنده و دور موتور و... کاملا تحت‌اختیار راننده باشد تا بتواند گشتاور مناسبی را فراهم کند.
خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، از استهلاک کمتری برخوردار هستند. زیرا این گیربکس‌ها اجازه وارد آمدن فشار بیش از حد به‌موتور را نمی‌دهند. یکی از بهترین گیربکس‌های اتوماتیک از نظر تعویض دنده و عملکرد سریع، گیربکس‌های دوکلاچه هستند. اما درمسابقات، به‌دلیل تعویض دنده مکرر در زمان کوتاه توسط راننده، نیاز است که از گیربکس دستی استفاده شود. زیرا اگر گیربکس دوکلاچه نصب شود و تعویض دنده‌های بسیاری صورت گیرد، صفحات داخلی گرم می‌شوند و باتوجه به‌افزایش دمای کاری، صفحات داخلی گیربکس دیگر نمی‌تواند به‌درستی قدرت را منتقل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =