الکتروباس‌ها

ارزش بازار جهانی وسایل نقلیه تجاری الکتریکی در سال 2021 به 67.51 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 این رقم به 258.78 میلیارد دلار برسد و رشد ناخالص آن نیز به 25.10 درصد در طول دوره پیش‌بینی برسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،ارزش بازار جهانی وسایل نقلیه تجاری الکتریکی در سال 2021 به 67.51 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 این رقم به 258.78 میلیارد دلار برسد و رشد ناخالص آن نیز به 25.10 درصد در طول دوره پیش‌بینی برسد. همه‌گیری بیماری کووید-19 این بازار را هم مانند سایر بازارها تحت تاثیر قرار داد و کل صنعت خودرو را با چالش‌هایی مواجه کرد. قرنطینه در بسیاری از کشورها فروش وسایل نقلیه در سراسر جهان را محدود و کل زنجیره تامین را مختل کرد. بازار جهانی خودروهای تجاری الکتریکی تحت تاثیر کووید-19، توجه روزافزونی صنایع مختلف را به خود جلب می‌کند.

تاثیر قوانین مقابله با آلاینده‌های دیزلی بر توسعه بازار خودروهای الکتریکی
استفاده از وسایل نقلیه‌الکتریکی در بسیاری از اقتصادهای نوظهور، به لطف گسترش قابل‌توجه در زمینه‌هایی مانند لجستیک و شرکت‌های زنجیره تامین، نسبتا قابل مشاهده است. علاوه‌بر این، مقررات سختگیرانه آلودگی در چند کشور در سطح جهان، بسیاری از شرکت‌ها را برای برقی کردن وسایل نقلیه خود تحت فشار قرار می‌دهد، که بازار را به جلو می‌برد. دولت‌ها در سطح جهان بر تولیدکنندگان خودرو فشار می‌آورند تا انتشار کربن ناشی از احتراق سوخت دیزل را کاهش دهند و با انتشار گازهای گلخانه‌ای مقابله و آنها را مجبور به سرمایه‌گذاری در توسعه خودروهای الکتریکی ‌کنند. در همین حال، مناطق کم‌آلایندگی ناوگان را به سمت جایگزینی کامیون‌های دیزلی با گزینه‌های پاک و بدون آلاینده هدایت می‌کنند.
توسعه روزافزون صنعت باتری و کمک به بازار خودروهای الکتریکی
از سوی دیگر می‌توان توسعه بازار خودروهای الکتریکی را مرهون پیشرفت در باتری‌های موردنیاز این صنعت دانست. این بازار به دلیل پیشرفت در فناوری باتری و استفاده گسترده از آنها موفق شده است به‌روزترین ویژگی‌ها را برای محصولات خود ارائه داده و این صنعت را در حال رشد نگه دارد. شرکت‌های بزرگ برای افزایش رقابت و کمک به رشد بازار سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام می‌دهد. بسیاری از کشورها در تلاش برای استفاده از حمل‌ونقل الکتریکی هستند، اما زیرساخت‌های شارژ همچنان یک نگرانی بزرگ در این صنعت به شمار می‌رود. گرچه باتری‌ها با سرعت گسترش می‌یابند و با نیازهای روز تطبیق پیدا می‌کنند اما زیرساخت‌ها در گوشه و کنار دنیا سرعت توسعه کمتری به خود گرفته‌اند.
برنامه کشورهای پیشرفته برای الکتریکی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی
درحال‌حاضر خودروهای دیزلی به طور عمده در سطح جهانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین این وسایل نقلیه عمدتا در شهرهایی با تراکم جمعیت بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. با این حال دولت‌ها به فکر آن هستند که استفاده از خودروهای دیزلی به‌ویژه در ناوگان عمومی را کاهش دهند تا بتوانند از این طریق آلاینده‌های زیست‌محیطی را در کلانشهرها کاهش دهند. بنابراین در سال‌های اخیر استفاده از الکتروباس‌ها در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته است. درحالی‌که اتوبوس‌های برقی هنوز گران‌تر از نمونه‌های دیزلی خود هستند، داده‌ها نشان می‌دهند آنها می‌توانند هزینه کل مالکیت کمتری داشته باشند و در مقایسه با اتوبوس‌های دیزلی درمقایسه با هزینه‌های طول عمر بیش از 12سال، به لطف پیشرانه‌های ساده‌شده که کارایی بهتر و پایین‌تری ارائه می‌دهند، قابل‌رقابت هستند.
مزایای استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی در ناوگان کشورها
اروپا یک هدف بلندپروازانه برای تبدیل شدن به یک قاره خنثی از نظر آب و هوا تا سال 2050 دارد. برای دستیابی به این هدف، کمیسیون اروپا پیشنهادهای قانونی متعددی را اعلام کرد. بسته به جمعیت و تولید ناخالص داخلی هر کشور، اهداف ملی مختلف برای اتوبوس‌های پاک جدید از 24 تا 45درصد در سال 2025 به 33 تا 65 درصد در سال 2030 تغییر خواهد کرد. در ژانویه 2020، اتحادیه اروپا افزایش 300میلیون یورویی را برای آلمان برای کمک به خرید اتوبوس برقی و زیرساخت شارژ تصویب کرد که مجموع آن را به 650 میلیون یورو رساند. در آلمان، دولت پیش‌بینی می‌کند یک‌چهارم اتوبوس‌ها تا سال 2025 برقی شوند. اتوبوس‌های برقی در مقایسه با اتوبوس‌های بنزینی یا دیزلی راحتی بیشتری را به مسافران ارائه می‌دهند. اتوبوس‌های برقی برخلاف اتوبوس‌های دیزلی سنتی حداقل است و راحتی بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کند. ارتعاشات محدود و قطعات مکانیکی متحرک در حین کار باعث افزایش عمر خودرو، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و ایجاد راحتی برای مسافران می‌شود. اتوبوس‌های برقی به کاهش 81 تا 83درصدی هزینه‌های نگهداری و عملیاتی در مقایسه با اتوبوس‌های موتور دیزل کمک می‌کنند.
اقدامات مهم برای دسترسی به ناوگان باری الکتریکی
در سپتامبر 2021، BYD از دو کامیون سنگین الکتریکی باتری‌دار تحت عنوان نسل سوم 8TT و 6F رونمایی کرد. برخی نسخه‌های این کامیون‌ها 8TT و 6F بردی تا 200 مایل را با شارژ ارائه می‌دهند. این کامیون‌ها به صورت استاندارد با سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS) عرضه می‌شوند که رانندگی را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند. در جولای 2021، ROUSH CleanTech، Penske Truck Leasing و Proterra Inc. همکاری جدیدی را اعلام کردند که براساس آن پروترا فناوری باتری پیشرو در صنعت خود را برای توسعه نسل بعدی کامیون‌های تجاری تمام‌الکتریکی فورد F-650 به شرکت ROUSH CleanTech عرضه خواهد کرد. در می‌2021، شرکت فوردموتور یک نسخه تمام‌الکتریکی از وانت F-150 را روانه بازار کرد. این کامیون دارای چند موتور با 563 اسب‌بخار قدرت و 1050نیوتون‌متر گشتاور است. در آوریل 2021، متخصص کامیون‌های الکتریکی Tevva از همکاری جدیدی با غول انرژی اروپایی Vattenfall خبر داد. در آوریل 2021، Rivian اعلام کرد از سلول‌های باتری سامسونگ SDI برای وانت برقی R1T و SUV الکتریکی R1S و همچنین خودروهای تجاری آتی خود استفاده خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =