موتورسیکلت

با تمام دردسرها و برخی مشکل‌آفرینی‌های موتورسیکلت‌ها، مدت‌هاست این وسیله‌نقلیه جایگاه ویژه‌ای در حمل کالا و همین‌طور رساندن سریع مسافران به مقصد پیدا کرده‌ است و چرخ بسیاری از مراکز اداری، تجاری و بازرگانی روی دوچرخ موتورسواران که به جابه‌جایی کالا و مسافر می‌پردازند، می‌چرخد.

به گزارش «اخبار خودرو»،با تمام دردسرها و برخی مشکل‌آفرینی‌های موتورسیکلت‌ها، مدت‌هاست این وسیله‌نقلیه جایگاه ویژه‌ای در حمل کالا و همین‌طور رساندن سریع مسافران به مقصد پیدا کرده‌ است و چرخ بسیاری از مراکز اداری، تجاری و بازرگانی روی دوچرخ موتورسواران که به جابه‌جایی کالا و مسافر می‌پردازند، می‌چرخد. ازسوی‌دیگر مطلوب ‌نبودن شبکه حمل‌ونقل شهری و نقشی که موتورسیکلت‌های مسافربر در حمل‌ونقل در شهر به خود اختصاص داده‌اند، باعث شده است مشکلات موتورسواران همچنان ادامه داشته باشد و سازمان‌های مسئول در اجرای هر طرح و برنامه‌ای برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها و به‌خصوص جلوگیری از حمل بار و مسافر توسط آنها دست به عصا پیش بروند.

درآمد بیشتر با سرمایه کمتر
مسافربری با موتور درآمد بالاتری نسبت‌به تاکسی‌های سطح شهر دارد زیرا مسافر را در زمان کوتاه‌تری به مقصد می‌رساند و پول بیشتری نیز دریافت می‌کند. اما جابه‌جایی با موتور خطرات جدی نیز به همراه دارد ولی از نظر برخی شهروندان در برخی مواقع، زود رسیدن ارزش کرایه یک موتورسیکلت و به جان خریدن خطرات آن را دارد. جایگاه اصلی موتورسواران در چهارراه‌های اصلی شهر است. البته به‌گفته خودشان مشتریان خود را نیز دارند؛ اکثر کسانی که سوار موتور می‌شوند، عجله دارند و حاضرند پول بیشتری بپردازند. این موتورسواران اغلب جوان و میانسال هستند یعنی بین20 تا 40سال و اغلب مدرک دیپلم دارند، ولی در این میان افرادی هم هستند که تحصیلات بالاتری دارند ولی به دلیل نبود شغل به این کار روی آوردند. نمی‌دانیم اولین‌بار چه کسی به فکر افتاد که می‌تواند از موتورسیکلت برای مسافربری استفاده کند اما دلایلی که به این کسب‌وکار رونقی حتی بیشتر از آژانس‌های مدل‌بالا و تاکسی‌های دربست داده، کاملا مشخص است. کسب‌وکاری که به سرمایه‌ای بسیار کمتر از تاکسی‌های شهر نیاز دارد و هر روز به‌دلیل امتیازهای ویژه مثل مصرف سوخت بسیار کم، عدم نیاز به طرح ترافیک و عبور از هر خیابان و معبر بیشتر رونق می‌گیرد. ناگفته نماند مسافربری با موتورسیکلت تنها مربوط به کشور ما نیست بلکه چند سالی است «موتورتاکسی‌ها» در برخی شهرهای اروپایی فعال شده‌اند. مسافربری با موتورسیکلت در اینجا به طور شخصی انجام می‌شود و مسافربر از امکاناتی مانند بیمه، حقوق ثابت و تجهیزات ایمنی محروم است، در حالی که در بسیاری کشورها مسافربری با موتور یک شغل رسمی محسوب می‌شود و آنها زیر نظر یک شرکت فعالیت می‌کنند. مدتی است در کشور ما هم اپلیکیشن‌هایی در زمینه ساماندهی فعالیت موتورسواران راه‌اندازی شده‌اند که البته نکات مثبت و منفی هم دارند.
پلیس و موتورهای مسافربر!
چندی‌پیش سردار حسین رحیمی درباره موتورهای مسافربر به خبرنگاران گفت: «ماموران پلیس در صد نقطه پایتخت در دو شیفت صبح و بعدازظهر آماده برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران هستند. پلیس تهران بزرگ سه طرح بزرگ، ویژه و مهم را به‌طور همزمان در سه نقطه پایتخت اجرا می‌کند؛ موتوریار، ساماندهی عبورومرور در معابر پایتخت و انضباط‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌سواران از جمله این طرح‌ها هستند.» سردار رحیمی اظهار کرد: «تلاش ما بر این است با اجرای این طرح، موتورسیکلت‌سواران را ساماندهی کنیم و تخلفات موتورها را کاهش دهیم زیرا با اجرای این طرح‌ها هم تردد موتورسیکلت‌سواران نظم پیدا می‌کند و هم تردا در شهر منظم می‌شود.» وی با بیان اینکه استفاده از موتورسیکلت در پایتخت روبه افزایش است، ادامه داد: «رعایت قانون اولین موضوع است، پلاک موتورسیکلت‌ها به هیچ عنوان نباید مخدوش باشد، حرکت در محل عابرپیاده و پیاده‌روها و همچنین عبور از چراغ قرمز و داشتن بار غیرمتعارف ممنوع است.» رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه در تابستان حجم استفاده از موتورسیکلت رو به افزایش خواهد بود، گفت: «پلیس مخالف استفاده از موتورسیکلت و حتی مسافربری با آن نیست اما باید نظم و انضباط در شهر رعایت شود.» ازسوی‌دیگر شرکت‌های بیمه به‌دلیل بالا بودن خطراتی که موتورسیکلت‌ها و سواری‌های مسافربر را تهدید می‌کنند، حق‌بیمه بدنه آنها را با نرخ بالاتری محاسبه می‌کنند. بیمه بدنه موتورسیکلت با بیمه بدنه خودرو متفاوت است. درواقع برخی پوشش‌هایی که توسط بیمه بدنه خودرو ارائه می‌شود، شامل بیمه بدنه موتورسیکلت نیست. بیمه بدنه موتورسیکلت خسارت‌های وارده ناشی‌از این حوادث را جبران خسارت می‌کند: حوادث رانندگی، تصادف و در کل هرگونه برخورد به جسم متحرک یا ثابت که منجر به ایجاد خسارت به موتور سیکلت شود. این بیمه مواردی مثل آتش‌سوزی ، صاعقه یا انفجار را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

تقابل موتورسیکلت و محیط‌زیست
چندی پیش مدیرعامل یکی از اپلیکیشن‌هایی که در زمینه خدمات حمل‌ونقل با موتورسیکلت فعالیت می‌کند، درباره موضوعات زیست‌محیطی که موتورسیکلت‌ها در شهرهای بزرگ درگیر آنها هستند گفت: «از موضوعاتی که در حوزه ورود استارت‌آپ‌ها در بخش خدمات شهری وجود دارد، توجه به مسائل زیست‌محیطی است. بی‌تردید تا زمانی که بخش عمده‌ای از مشکلات موجود حل نشوند، انجام برخی اقدامات امکان‌پذیر نیست. به‌عنوان‌مثال یکی از کارهایی که ما می خواستیم انجام بدهیم، راه اندازی سیستم bike sharing بود، به‌این‌صورت که تعدادی موتورسیکلت برقی در دسترس باشند و شما آن را کرایه کنید، به محلی که می‌خواهید بروید و همان‌جا موتور را پارک کنید. شخص بعدی از روی اپلیکیشن محل موتور را پیدا و آن را کرایه کند. متاسفانه هیچ‌کدام از شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها نمی‌توانستند چنین وسیله‌نقلیه‌ای را با مشخصاتی که ما می‌خواستیم، ارائه بدهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =