سوخت مصنوعی

فرآیند جدید تبدیل کربن موجود در هوا به سوخت، می‌تواند نفت خام مصنوعی کم‌کربن تولید کند. تقریبا تمام نیازهای آینده حمل‌ونقل در حال فراهم شدن است و این  مهم، آینده نه‌چندان دور صنعت خودرو خواهد بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،فرآیند جدید تبدیل کربن موجود در هوا به سوخت، می‌تواند نفت خام مصنوعی کم‌کربن تولید کند. تقریبا تمام نیازهای آینده حمل‌ونقل در حال فراهم شدن است و این مهم، آینده نه‌چندان دور صنعت خودرو خواهد بود. با وجود اینکه علاقه جدی نسبت‌به تولید باتری و خودروهای برقی وجود دارد با این حال نمی‌توان از سوخت‌های عاری از کربن که در چند سال گذشته توسعه یافته‌اند، چشم پوشی کرد.
مهم‌ترین تلاش در این زمینه توسط شرکت پورشه صورت گرفته است. برخی از فرآیندهای تولید سوخت مصنوعی با یک تیر، دو نشان را هدف قرار داده‌اند زیرا نه‌تنها سوخت‌های عاری از کربن تولید کرده بلکه کربن موجود در هوا ازجمله دی اکسید کربن را نیز حذف می‌کنند. یکی از این روش‌ها تولید متانول طی یک واکنش شیمیایی بین هیدروژن پایدار و CO2 گرفته‌شده از جو است. این فرآیند جذب مستقیم هوا یا (DAC) نامیده می‌شود. شرکت کانادایی مهندسی کربن «Carbon Engineering » این کار را از سال ۲۰۱۵ انجام می‌دهد و می‌گوید در حال ساخت کارخانه‌هایی است که قادر به جذب بیش از یک‌میلیون تن CO2 هوا در سال هستند. این برابر با ۴۰ میلیون درخت بالغ است. در انگلستان، دانشگاه ساری (Surrey) یک بسته مالی ۲۵۰ هزار پوندی دریاف کرده تا این پروژه را اجرایی کند. استفاده از متانول به‌عنوان سوخت جایگزین سال‌هاست که مورد مطالعه خودروسازان قرار دارد، به‌عنوان‌مثال اواخر دهه ۹۰ میلادی تیم‌های مهندسی دایملر-کرایسلر متوجه شدند سریع‌ترین راه برای تولید خودروهای الکتریکی سلول سوختی استفاده از هیدروژن نیست بلکه باید به سمت استفاده از متانول رفت. در آن زمان اعتقاد بر این بود تنها با تعویض لوله‌های مخازن بنزین زیرزمینی می‌توان متانول را با تانکرهای مخصوص تغذیه کرد. برای تغذیه پیل‌های سوختی از متانول موجود در خودرو استفاده می‌شد و رانندگان به جای بنزین و گازوئیل، متانول تزریق می‌کردند. در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز جورج اولا، برنده جایزه نوبل کتاب فراتر از نفت و گاز را نوشت. اون در این کتاب مزیت‌های متانول را برشمرد. در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز، رئیس بخش قوای محرکه پیشرفته لوتوس و همکارش ریچارد پیرسون نمونه اولیه مدل اگزیچ با قابلیت کار با بنزین، اتانول یا متانول تولید کردند. اثر خنک‌کنندگی الکل میزان چگالی هوای ورودی را افزایش می‌دهد و اگرچه الکل انرژی حجمی کمتری به نسبت بنزین دارد. اما الکل اکتان بالاتری نیز دارد. بنابراین حداکثر قدرت از ۲۴۰اسب‌بخار به ۲۷۰‌اسب‌بخار می‌رسد. در آن زمان هزینه اضافی تولید چنین قوای محرکه‌ای تنها ۴۰پوند اعلام شده بود. در آن زمان تخمین زده شده بود میزان کاهش CO2 تولیدی برای یک شهر با جمعیت ۱۶هزار نفری برابر با دو زمین فوتبال بود. دی‌اکسیدکربن حذف‌شده از جو زمین می‌تواند برای تولید محصولات جامد مانند مصالح ساختمانی نیز استفاده شود. این مواد به طور دائم کربن را به خود جذب می‌کنند. همچنین متانول به‌طور جدی به‌عنوان سوخت برای کشتیرانی و همین‌طور برای تولید سوخت مصنوعی هوانوردی مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =