خودرو تجاری

در تازه‌ترین اظهارنظر، عضو هیات‌مدیره کانون حمل‌ونقل کالای کشوری درخصوص نرخ کرایه خودروهای باری سنگین در کشور اعلام کرده است کرایه این خودروها با 35درصد افزایش قیمت همراه بوده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت و بازار خودروهای تجاری ازجمله بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر و به واسطه اعمال تحریم‌ها بیشترین آسیب را دیده، قیمت این خودروها در این سال‌ها هم‌سو با افزایش نرخ ارز، روند صعودی به خود گرفت و باعث شد در دو سال نخست اعمال تحریم‌ها، قیمت این خودروها به‌شدت افزایش یابد و همین موضوع در ادامه منجر به کاهش تقاضا برای خودروهای سنگین و رکود شدید در بازار این خودروها شد. گرچه در سال گذشته و طی دو ماه آغازین سال جاری، روند رو به رشد قیمت این خودروها همچنان ادامه داشته است، اما به نظر می‌رسد رکود از این بازار رخت بربسته و آن‌طور که برخی فعالان این صنعت اعلام کرده‌اند فروش خودروهای تجاری در یک سال گذشته وضعیت خوبی داشته است.
افزایش 35 درصدی کرایه کامیون‌ها

در تازه‌ترین اظهارنظر، عضو هیات‌مدیره کانون حمل‌ونقل کالای کشوری درخصوص نرخ کرایه خودروهای باری سنگین در کشور اعلام کرده است کرایه این خودروها با 35درصد افزایش قیمت همراه بوده‌اند. اسحاق نبی‌نیا رشد 35درصدی نرخ تن‌کیلومتر در سال جاری را ناکافی دانسته و گفته است با توجه به افزایش 200 درصدی هزینه‌های کامیون، افزایش 35 درصدی نرخ تن کیلومتر پاسخگوی نیاز رانندگان نیست. این در حالی است که انتظار می‌رود با توجه به افزایش قیمت این خودروها در سال‌های گذشته و افزایش 35درصدی قیمت در سال جاری تقاضا برای این خودروها به حداقل ممکن برسد. با این حال برخی فعالان این صنعت بر این باورند افزایش کرایه‌ها در سال‌های اخیر باعث شده است رکود بازار تجاری‌ها کم شود و تقاضا روند صعودی به خود بگیرد. این در حالی است که عوامل دیگری هم بر این افزایش تقاضا اثرگذار بوده و کاهش تقاضا به علت گرانی‌های اخیر را تحت پوشش قرار داده است.

تاثیر افزایش نرخ کرایه‌های ناوگان بر تقاضای تجاری‌ها

یکی از فعالان صنعت خودروهای تجاری درخصوص تاثیرپذیری بازار و حجم فروش این خودروها در پی افزایش اخیر نرخ کرایه‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در سال جاری و سال گذشته شرایط فروش خودروهای تجاری به‌واسطه افزایش تقاضای خودروهای سنگین خوب بوده است.» مهدی نیازی در این خصوص اعلام کرد: «دلیل اصلی افزایش تقاضا برای این خودروها را می‌توان در دو عامل جست‌وجو کرد؛ نخست آن که کرایه‌های بار در کشور مبلغ قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است.» وی در ادامه گفت: «ازسوی‌دیگر شرکت‌های تولیدکننده تغییر نگرش پیدا کرده‌اند و به جای آن که از ناوگان حمل خارج شرکت بهره ببرند، ترجیح می‌دهند از ناوگان اختصاصی خود استفاده کنند.» وی افزود: «به‌همین دلیل مجموعه‌ای از شرکت‌های فولادی، سیمانی و صنایع پتروشیمی به خرید این خودروها روی آورده‌اند. از این رو، تقاضای قابل ملاحظه‌ای را به بازار آورده‌اند که باعث افزایش قیمت محصولات تجاری در کشور شده است.»

افزایش تقاضای تجاری‌ها

نیازی در ادامه با اشاره به تورم موجود در کشور بیان کرد: «تقریبا تمامی فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌اند که حتی در صورت عدم افزایش نرخ ارز، تورم داخلی کشور تا دو سه سال آینده وجود خواهد داشت.» وی بیان کرد: «از سوی دیگر به واسطه افزایش کرایه هم جذابیت برای راه‌اندازی ناوگان شخصی به وجود می‌آید که باعث جذب سرمایه این افراد می‌شود و هم شرکت‌ها تمایل دارند از این خودروها به عنوان یک ابزار توزیعی بهره ببرند.» وی اظهار کرد: « باید این موضوع را در نظر گرفت که این شرکت‌ها دریافته اند که تورم به حفظ سرمایه‌های آن‌ها کمک می‌کند. یعنی سرمایه‌ای که امروز برای خرید کامیون‌های تجاری هزینه می‌کنند تا پنج سال آینده به‌واسطه افزایش قیمت این بخش چند برابر می‌شود. بنابراین نه تنها ضرر نمی‌کنند بلکه هم خود را در برابر تورم مقاوم خواهند کرد و هم در این فاصله درآمدزایی کرده و از هزینه‌های حمل‌ونقل خود را کاهش داده‌اند.»

نقش تورم در افزایش تمایل خرید خودروهای سنگین

وی در ادامه عنوان کرد: «موضوعاتی مانند راه‌اندازی ناوگان‌های شخصی و افزایش نرخ کرایه، باعث شده است تقاضا در بازار خودروهای تجاری تحریک شود و به رغم افزایش قیمت آن‌ها اما بازار این خودروها رونق داشته باشد.» وی در ادامه تصریح کرد: «از بُعد اقتصاد کلان به واسطه انتظار تورمی که مردم دارند و پیش‌بینی می‌کنند در ماه‌های آینده تمام اقلام گران شود، ترجیح می‌دهند خریدهای خود را امروز انجام دهند تا سود بیشتری از خرید خود داشته باشند.» وی در پایان بیان کرد: «در دو سه سال اخیر افزایش قیمت‌ها نشان داده که این پیش‌بینی‌ها درست بوده و همواره نرخ اقلام مختلف در کشور رو به رشد بوده است و خریداران این خودروها هم می‌دانند که خرید این خودروها با قیمت‌های امروز صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سال‌های آینده خواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =