شرکت نفت سپاهان

دکتر امیر نیکوهمت در نخستین گفت‌وگوی صمیمانه خود با خبرنگاران که در سومین روز برگزاری نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی انجام شد، از دیدگاه صادراتی نفت سپاهان باتوجه به محدودیت‌های قیمت‌گذاری سخن گفت.

به گزارش «اخبار خودرو»،دکتر امیر نیکوهمت در نخستین گفت‌وگوی صمیمانه خود با خبرنگاران که در سومین روز برگزاری نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی انجام شد، از دیدگاه صادراتی نفت سپاهان باتوجه به محدودیت‌های قیمت‌گذاری سخن گفت. باتوجه به عدم اعلام قیمت‌گذاری برای روانکارسازان و افزایش هزینه‌های تولید ازجمله لوبکات، ادتیو، بسته‌بندی و حتی چسب بسته‌بندی و سایر موارد، بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در کشور مجبور شد در نخستین ماه سال جاری محصولات خود را با ۴۰ تا ۵۰ درصد زیان به دست مصرف‌کننده برساند. البته مدیرعامل سپاهان اعلام کرد این پالایشگاه‌دار با ظرفیت تولید ۷۲۰هزارتن انواع روغن، گریس و محصولات پارافینیک تنوع زیادی در خانواده محصولات خود ایجاد کرده و حتی در زمینه محصولات صنعتی و کاربردهای ویژه نیز این تنوع کاملا مشهود است. نیکوهمت افزود: «سپاهان از دانش خوبی برخوردار است و براساس این توان فنی ۳ پروژه را در دست احداث داریم که هرکدام ۲۰ تا ۶۰درصد پیشرفت داشته‌اند. این پروژه‌ها برمبنای وفاداری به محیط‌زیست هستند و البته افزایش کیفی محصولات را نیز درنظر می‌گیرند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این پروژه به‌زودی راه‌اندازی شوند.» البته مدیرعامل سپاهان به این نکته نیز اشاره داشت که برای اتصال این فازها به پالایشگاه لازم است عملیات در زمان اورهال انجام شود. بنابراین در صورت تصمیم به انجام اورهال در نیمه دوم سال، فاز جدید frw برای افزایش کیفی محصولات نیز راه‌اندازی خواهد شد. ازسوی‌دیگر به گفته نیکوهمت سپاهان پروژه htt را در دست احداث دارد که براساس آن روغن‌پایه‌هایی تولید می‌شود که به‌دلیل انجام عملیات هیدروزاسیون دوستدار محیط‌زیست هستند و می‌توان از آنها به عنوان روغن سبز پایه دو، سه تا ۴ یاد کرد.
توجه سپاهان به جنوب کشور معطوف می‌شود
نیکوهمت توسعه صادرات را مستلزم طراحی و ساخت مخازن استرکت در آبادان دانست و البته قرار است در نیمه‌دوم آبان به بهره‌برداری برسد، مخازنی که با ظرفیت ۴۰هزار تن آمادگی ارسال روانکارهای نهایی و روغن‌پایه را به بازارهای صادارتی دارند. نیکوهمت گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم بندرعباس و بوشهر در صدر صادرات باشند و سرمایه‌گذاری در چابهار براساس فرمایشات مقام معظم رهبری برای توجه به مناطق محروم کشور انجام شده است.» طبق این اظهارات قرار است سایت بلندینگ جدید سپاهان در چابهار افتتاح شود.

نتیجه قرارداد با EVVA OIL
هفته گذشته سپاهان اقدام به عقد قرارداد با شرکت اتریشی ایوااویل کرد. براساس این تفاهم‌نامه تاییدیه‌های کیفی سپاهان از طریق این شرکت اخذ خواهد شد. تاییدیه‌هایی که باعث می‌شوند روند صادرات مازاد کشور و ارزآوری با مشارکت با شرکت‌های اروپایی تسهیل شود. حالا مگلوب در نفت سپاهان به غیر از اخذ تاییدیه‌ مرسدس‌بنز موفق شده تاییدیه‌ ب‌ام‌و در آلمان و رنو در فرانسه را نیز اخذ کند. روندی که باعث خواهد شد حدود ۷۰درصد تولیدات مازاد نیاز داخلی (باتوجه به تولید فصلی محصولات پارافینی) وارد بازارهای صادراتی شود. اقدام افتخارآمیزی که به‌گفته مدیرعامل این شرکت باعث شده بود تا ۱۸درصد از بازار منطقه را در اختیار این شرکت ایرانی قرار دهد.

معضلات بازار داخل پایان ندارد
باوجود افتخارآفرینی سپاهان در عرصه صادرات، اما بازار داخلی ظاهرا چندان وفایی به این تولید کننده نداشته و مشکلات فراوان باعث شده است این شرکت نتواند آن‌طور که هدف‌گذاری کرده، اقدام به سهم‌خواهی از بازار کند، البته جریان تولید نمونه‌های مشابه برای این پالایشگاه‌دار نیز کماکان آسیب‌زننده است. به گفته نیکوهمت قیمت پایین باعث شده محصولاتی که با برند ما تولید می‌شوند نیز به دست مصرف‌کننده نرسند و به بازار صادراتی ارسال شوند.
گاه حتی از بسته‌بندی‌هایی استفاده می‌شود که ترکیبی از برندهای معتبر داخلی هستند. برای جلوگیری از این روال سپاهان اقدام به ایجاد شبکه مویرگی کیمیا اسپیدی کرده است که به صورت مدوام پایش می‌شود. اما ظاهرا تصمیمات مدیران داخلی چندان به نفع پالایشگاه‌داران نبوده، به همین دلیل این مدیر ارشد به برهه‌ای اشاره می‌کند که تصمیم به توقف بخشی از فعالیت‌ها در سپاهان گرفته شد. نیکوهمت گفت: «در فروردین امسال تا منفی ۴۰ تا ۵۰ درصد محصولات زیان‌ده بودند، به‌ این دلیل که چون نمی‌توانیم با کاهش کیفیت تاییدیه‌ خود را از دست بدهیم، مجبور هستیم با مواد اولیه گران اقدام به فروش محصول با قیمت پایین کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =