تغییرات در خودرو

تعویض هر یک از قطعات اساسی خودرو مانند اتاق، شاسی، موتور و رنگ در مرحله نخست به اخذ مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی نیاز دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودرو شخصی؛ علاقه‌مندان بسیاری در تمام گروه‌های سنی در سراسر جهان دارد. جدا از اینکه خودرو یک کالای مصرفی و کاربردی محسوب می‌شود، اما در برخی مواقع، جذابیت‌های خودرو برای مالک، آن را تبدیل به یک دلبر آهنی می‌کند. تا جایی که مالک دوست دارد ایده‌هایش را برای زیبا و متفاوت جلوه دادن وسیله‌نقلیه‌اش، روی خودرو پیاده کند. اما این تغییرات تا چه حد مجاز هستند؟

پلیس چه می‌گوید؟
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص تغییر سیستم استاندارد خودرو گفت: «براساس قانون چنین مجوزی برای رانندگان وجود ندارد که با تقویت و تغییر سیستم استاندارد خودرو اقدام به تردد در معابر و از قوانین راهنمایی و رانندگی عدول کنند.» سرهنگ علی همه‌خانی با اشاره به اعمال قانون خودروهایی که با تغییر در سیستم موتور یا تغییر در شکل ظاهری تردد می‌کنند، یادآور شد: «هرگونه تغییر در سیستم ظاهری و موتور خودرو از نظر پلیس نقص‌فنی محسوب می‌شود، درنتیجه مالک با اعمال قانون مواجه خواهد شد.» وی اظهار کرد: «به استناد قانون، هر نوع نقصان یا تغییر وضعیت ظاهری، فنی و استاندارد وسیله‌نقلیه که موجب کاهش ضریب ایمنی هنگام رانندگی، افزایش بیش از حد مجاز گازهای آلاینده، آلودگی بیش از حد مجاز صدا یا باعث خروج آن از حالت اولیه کارخانه و استاندارد شود و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف را افزایش دهد، ممنوع است. این موارد شامل نقص سامانه روشنایی یا تغییر در میزان نور و رنگ استاندارد چراغ‌ها، نامیزان بودن چرخ‌های جلو و فرمان، نقص در سامانه ترمزها، نداشتن آج مناسب در سطح اتکای لاستیک چرخ، نداشتن برف‌پاک‌کن و سامانه گرمایشی هنگام بارندگی و زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن در مواقع یخ‌بندان، دود کردن وسیله‌نقلیه، شکستگی شیشه جلو که مانع دید راننده باشد، نقص در تجهیزات ایمنی مانند کمربند و کیسه هوا، سامانه ضد قفل ترمزهاست که با برخورد پلیس مواجه خواهد شد.» سرهنگ همه‌خانی تصریح کرد: «ازآنجاکه برخی رانندگان بعد از تغییر سیستم خودرو اقدام به دوردور، انجام حرکات مخاطره‌آمیز، اختلال در عبور و مرور و امنیت جان دیگر شهروندان دارند، توسط پلیس اعمال قانون و توقیف می‌شوند.» وی در ادامه گفت: «دستکاری و خارج کردن خودرو از استاندارد کارخانه ازجمله تقویت موتور، تغییر ارتفاع، دستکاری خروجی اگزوز که این روزها دیده می‌شود نیز مصداق بارز نقص فنی است که ضمن اعمال قانون و الحاق پلاک «اعزام به تعمیرگاه» به وسیله‌نقلیه توسط پلیس، راننده موظف است ظرف مهلت تعیین‌شده خودرو را به حالت استاندارد کارخانه برگرداند.»
آیا تغییر رنگ یا تعویض اتاق و موتور خودرو غیرقانونی است؟
تعویض هر یک از قطعات اساسی خودرو مانند اتاق، شاسی، موتور و رنگ در مرحله نخست به اخذ مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی نیاز دارد. برای این‌کار، لازم است مالک، خلافی خودرو را پرداخت و سپس با خودرو و مدارک شناسایی کامل به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کند. پس از بررسی تغییر، اصالت خودرو و مدارک آن ازسوی کارشناسان پلیس راهور؛ مجوز انجام تغییرات روی خودرو صادر و در سامانه پلیس ثبت خواهد شد. تعویض رنگ، اتاق یا موتور خودرو غیرقانونی نیست اما قانون‌گذار شرایطی را برای این تغییرات در نظر گرفته، تنها مورد مجاز برای تعویض موتور زمانی است که موتور فابریک دچار مشکلات اساسی شده باشد و مالک به‌ناچار آن را با یک موتور جدید از همان نوع تعویض کند. به‌عنوان مثال، نصب موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ روی تیپ ۲ مجاز نیست. نکته دیگر اینکه موتور تعویضی، حتما باید نو و از نمایندگی معتبر خریداری شده باشد و استفاده از موتور دست‌دوم مجاز نیست. شرایط ذکرشده برای تعویض موتور، در مورد تعویض اتاق خودرو نیز صدق می‌کند؛ اتاق تعویضی باید با اتاق فابریک خودرو یکسان باشد. به‌عنوان‌مثال، تعویض اتاق پژو ۴۰۵ با پژو پارس یا رنو ساندرو معمولی با رنو ساندرو استپ‌وی ممنوع است. میزان سختگیری قانون‌گذار در مورد تعویض رنگ، به‌مراتب کمتر از تعویض موتور یا اتاق است. تنها مورد غیرقانونی در بحث تعویض رنگ، تغییر رنگ خودرو به رنگ‌های زرد خورشیدی، بژ و سبز زیتونی است؛ زیرا رنگ‌های مذکور در خودروهای نظامی استفاده می‌شوند. نکته دیگر در مورد تعویض رنگ، استفاده از انواع برچسب‌های بدنه شامل برچسب‌های مات، سوپرمتالیک یا حتی مخمل روی خودروها بوده که این روزها رواج یافته، جالب است بدانید این برچسب‌ها از نظر پلیس، غیر قانونی محسوب می‌شوند. تنها مورد مجاز استفاده از برچسب، این است که برچسب کاملا از نظر رنگ و نوع با رنگ اصلی بدنه همخوانی داشته باشد!

مجازات تعویض غیرقانونی اجزای خودرو چیست؟
اگر فردی بدون گرفتن مجوز از پلیس، تغییرات اساسی در خودرویش اعمال کند، دو حالت پیش می‌آید.حالت اول زمانی است که در تغییرات، مورد غیرقانونی وجود نداشته باشد. به‌عنوان‌مثال فرض کنید خودرویی دچار واژگونی می‌شود و مالک آن بدون گرفتن مجوز، یک اتاق جدید با همان مشخصات اتاق قبلی خریداری و روی خودرو خود نصب می‌کند. در این حالت، مالک خودرو به کمیسیون ماده ۳۰ پلیس راهنمایی و رانندگی در حضور قاضی دادگاه ارجاع داده می‌شود و قاضی می‌تواند به میزان یک‌هشتم تا یک‌چهارم قیمت قطعه تعویض‌شده، جریمه نقدی تعیین کند. پس از پرداخت این جریمه، تغییرات در سامانه پلیس و برگ سبز خودرو ثبت و به رسمیت شناخته می‌شود. حالت دوم این است که تغییرات علاوه‌بر نگرفتن مجوز، غیرقانونی هم هستند. به‌عنوان‌مثال تعویض موتور خودرو با موتور قوی‌تر در این دسته از تغییرات قرار می‌گیرد. در این حالت مالک خودرو ازسوی پلیس موظف می‌شود خودرو را به همان حالت اولیه و منطبق با شرایط درج‌شده در اسناد شناسایی بازگرداند و تا زمانی که این کار انجام نشود، پلیس راهور هیچ‌گونه خدماتی به این خودرو ارائه نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    4 0
    باسلام اینجانب میخوام بپرسم آیا إمکان تعویض اتاق سواری پیکان به پیکان وانت هست یانه؟ممنونم از پاسخگویی
  • شاهین جانعلی پور IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    0 0
    آیا دستکاری در سیستم ترمز خودرو و حذف کردن سیستم ترمز abs خودرو در قانون جرم است طبق چه ماده ای؟ مچکرم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =