خودروسازان

خودروسازان بخش خصوصی خود را برای فروش و پیش‌فروش ویژه محصولات در این نمایشگاه آماده کرده بودند، اما به‌هرحال وزارت صمت بازی را عوض کرد و نوع فروش را تغییر داد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،چهارمین نمایشگاه خودرو تهران با حواشی مربوط به فروش خودروها در سامانه یکپارچه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته، همراه شده است. خودروسازان بخش خصوصی خود را برای فروش و پیش‌فروش ویژه محصولات در این نمایشگاه آماده کرده بودند، اما به‌هرحال وزارت صمت بازی را عوض کرد و نوع فروش را تغییر داد.
همه خودروسازان بخش خصوصی با فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی مخالف هستند و آن را دوای درد وضعیت بازار نمی‌دانند.
گروه بهمن یکی از خودروسازانی است که از این اقدام گلایه داشته و خواهان تغییر این رویه است. به‌گفته مدیرعامل گروه بهمن، این شیوه صحیح نیست و وزارت صمت قول داده است این رویه موقتی باشد و پس پایان بحث واردات خودرو شرایط به روال سابق بازگردد. بیوک علیمرادلو در ادامه به بحث درخصوص برنامه‌های این شرکت طی سال جاری و همچنین بحث در رابطه با عرصه محصولات این شرکت در بورس کالا پرداخت.

عرضه محصولات بخش خصوصی در سگمنت‌های بالاتر از دو خودروساز بزرگ-بیوک‌علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن

بهمن یک شرکت صددرصد خصوصی است و بر اساس منافع سهام‌داران خود حرکت می‌کند و بر این اساس، طی سال‌های گذشته که بهمن خصوصی شده، اقدامات بزرگی در راستای پیشرفت خود انجام داده است. از سال 95 که این شرکت کاملا خصوصی شده، تحولات بسیاری را شاهد بوده و ارزش‌های بالایی را آفریده است. امروزه بهمن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و قطعا آینده‌ بزرگ‌تری را متصور است.
تمام تلاش ما این است که باتوجه به گستردگی بازار، گام‌های خود را در جایی بگذاریم که با شرکت‌های دیگر اصطکاک ایجاد نکنیم. سعی می‌کنیم بیشترین نیاز بازار را تامین کنیم. محصولات ما از جایی شروع می‌شود که تاپ محصولات دو خودروساز بزرگ است. در بخش تجاری نیاز کشور بسیار بیشتر بود. با توجه به همین مساله در این حوزه ما فعالیت دو برابری داشتیم و انرژی بیشتری را صرف کردیم. می‌توانیم بگوییم رتبه یک تجاری‌سازهای کشور را داریم.
در بخش کامیونت همواره اکثریت بازار را در اختیار داریم و در بخش‌های دیگر هم به این اهداف نزدیک می‌شویم. این موضوع نشان می‌دهد که اگر بخش خصوصی اراده کرده کار را آغاز و حمایت‌های لازم را دریافت کند، هم در ایجاد اشتغال و هم در بحث کیفیت محصولات و تنوع و پاسخگویی به نیاز مشتریان سریع‌تر عمل می‌کند. یکی از کارهای خوبی که در بهمن انجام دادیم، ایجاد بخش مرکز رضایت و خشنودی مشتریان بوده که کانسپتی است که نمونه‌ آن در سایر خودروسازان خارجی با تعاریف مشابه ما دیده نمی‌شود.
سعی کرده‌ایم تمام این تعاریف را درشرکت‌هایی که به احترام به مشتری و ایجاد رضایت‌مندی در مشتریان معروف هستند، یکجا در این مرکز داشته باشیم. در این مسیر از «کاستومر فرست» تویوتا و سایر شرکت‌ها بهره برده‌ایم تا در زمینه کرامت مشتریان تعریف جدیدی را در بازار خودرو ایجاد کنیم. ما موافق فروش خودرو در سامانه فروش مشتریان وزارت صمت نیستیم.
اما به‌هرحال وزارت صمت سعی کرده است سیستم یکپارچه‌ای را ایجاد کند و ماهم با آن‌ها همراهی می‌کنیم. ما معتقد به سیستم فروش قرعه‌کشی نیستیم و می‌دانیم که این نوع فروش اصولی نیست و دردی را دوا نمی‌کند. بخش خصوصی وقتی سرمایه خود را وسط می‌گذارد دوست دارد نوع فروش را هم دست خود داشته باشد. امسال که دیگر ارز 4200تومانی هم وجود ندارد و همه از یک ارز استفاده می‌کنند، پس هیچ دلیلی بر فشار آوردن به بخش خصوصی وجود ندارد. اگر اختلاف قیمتی بین کارخانه و بازار وجود دارد، تقصیر ما نیست و این بحث به عرضه و تقاضا و نیاز بازار برمی‌گردد. تمام تلاش ما این است که تیراژ را بالا ببریم. امیدواریم این نوع فروش بر اساس قولی که از وزارت صمت به ما داده‌اند، موقت باشد. ما سال گذشته تولید را افزایش داده‌ایم و از افزایش 50درصدی هم سال گذشته بیشتر تولید کردیم.
امیدواریم این رویه موقتی باشد و در کار ما سکته ایجاد نکند. ما سعی کرده‌ایم فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهور را تجزیه و تحلیل کرده و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم. بر این اساس، امسال هم مانند سال گذشته افزایش تولید و افزایش اشتغال خواهیم داشت. واقعیت این است که گروه بهمن سال گذشته 1400 شغل جدید ایجاد کرد و جهش معناداری در تولید داشت که حتی از 50 درصد مشخص‌شده برای امسال هم بالاتر بوده است. ازسوی‌دیگر، بحث عرضه قطره‌چکانی در مورد ما صدق نمی‌کند. بخش خصوصی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. چراکه یک سرمایه‌ای وجود دارد و این سرمایه باید مرتبا در گردش باشد تا بتوانیم تولید کنیم. ما تنها شرکتی هستیم که تعهدات معوق نداشته و نداریم. حتی در زمان تحریم‌ها گروه بهمن با معوقاتی همراه شد که تا آخرین آن‌ها را ارائه کردیم. انبارهای ما خالی است و به اندازه فروش، تولید داریم. بعد از تحریم 2500 تعهد داشتیم که همه آن‌ها را پاسخ دادیم و 2نفر تنها این خودروها را دریافت نکرده‌اند که آن‌ها هم در خارج از کشور هستند. بنابراین فروش قطره‌چکانی برای ما قابلیت اجرایی ندارد. باز هم تاکید می‌کنم که به ما قول داده‌اند فروش خودرو در سامانه جامع موقتی است و بعد از بحث واردات خودرو حل خواهد شد. حتی قول آزادسازی قیمت خودرو به دو خودروساز دیگر کشور هم داده شده است. ما به اصول اخلاقی خود پایبندیم و قیمت‌ها همچنان بر اساس عدالت و اخلاق تعیین خواهد شد. روش و نوع فروش و قیمت‌گذاری ما تغییر نخواهد کرد. ما امیدواریم این رویه فروش وزارت صمت طولانی‌مدت نباشد.‌ اما درهرحال قیمت‌گذاری ما را تغییر نمی‌دهیم ‌و براساس آنالیز قیمت و حاشیه سود جلو می‌رویم. بحث دیگر ما مربوط به بورس کالاست که از چند ماه قبل آغاز شده است؛ ما یکی از شرکت‌هایی هستیم که در بورس سهام داریم. بورس کالا تقریبا ۶ماه است که در این بحث مشارکت می‌کند و قرار شده است با ارائه محصول «کارا» کار را آغاز کنیم. بورس کالا موضوع عجیبی نیست و می تواند ارتباط خوبی برای تعادل بازار باشد و بازار را به تعادل نسبی برسد. راندمان بالا در محصولات غیرمنقول نیست و بورس در تمام کشورها وارد عرصه‌های مختلف شده است. اما شاید روش‌های فروش ما تغییر کند. در بحث خصوصی‌سازی دو خودروساز نیز تنها به رفع تصدی‌گری امیدواریم و مسئولان هم باید مراقب باشند که صنعت خودرو با برخورداری از 3درصد جی‌دی‌پی کل اقتصاد آسیب نبیند. داستان واردات نیز در این میان تبدیل به مساله عجیبی شده؛ ممنوعیت واردات خودرو به دلیل کمبود منابع ارزی بوده و ربطی به خودروساز ندارد و هیچوقت ما مخالفتی با آن نداشته‌ایم.

اهمیت فرایندهای دو حوزه برند و مشتری در صنعت خودرو-مزدک زرین‌بخش، مدیر مرکز رضایت و خشنودی مشتریان گروه بهمن

در خودروسازی دو فرآیند است که تمام سازمان‌ها را درگیر می‌کند. یکی فرآیندهای حوزه برند است و دیگر حوزه مشتری که بسیاری هم در زمینه مفاهیم مشترک هستند. در گروه بهمن سعی می‌کنیم فرآیندهای حوزه مشتری را به‌صورت یکپارچه در تمام سازمان جاری کنیم و بخش‌های مختلفی را برای آن در نظر گرفته‌ایم که شامل رسیدگی به شکایات مشتریان می‌شود. اولویت ما براساس این مفاهیم، مشتریان هستند و سعی می‌کنیم نارضایتی‌ها را براساس فرآیندها تشخیص دهیم. همچنین رضایت‌ها را ارزیابی کرده و تقویت و پشتیبانی می‌کنیم.
نگاه ما متفاوت‌تر است و ‌پلت‌فرم‌های ما در فضای مجازی هم در حوزه مشتری فعالیت می‌کنند و براساس نیاز مشتری محتوا تولید می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. درواقع سعی کرده‌ایم مفهوم جدیدی را اجرا کنیم. این مفهوم آن است که هیچ وقت به کف استانداردهایی که باید برای مشتری اجرا کنیم، بسنده نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم نیاز مشتری را زودتر از خود او تشخیص دهیم و پیش از آن‌که این احساس نیاز تبدیل به یک عارضه برای مشتری شود، این احساس را رفع کنیم. در گروه بهمن نگاه یکپارچه به حوزه مشتری داریم که شامل سواری و تجاری می‌شود. نوع مشتری تجاری با مشتری خودروهای سواری متفاوت است. قطعا ما هم نگاه متفاوتی به این دو حوزه داریم. بنابراین برای حوزه تجاری فرایندهای ویژه در نظر گرفتیم. کارشناسانی که برای بررسی درخواست‌های این حوزه فعالیت می‌کنند، کاملا متخصص و آموزش‌دیده هستند. با این‌حال فرآیند حوزه مشتری در گروه بهمن یکپارچه است و سی.‌آر.ام جداگانه‌ای برای این دو گروه نداریم. ورودی تمام اطلاعات در حوزه تجاری و سواری یک‌جا تحلیل می‌شود و براساس آن عارضه‌ها را شناسایی کرده و آن را برطرف می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =