عدم‌نشان دادن دورموتور و گاز نخوردن خودرو پس از گرم شدن، تنها به‌دلیل خرابی یکی از سنسورهاست. به‌بیان دیگر اگر سنسور دورموتور خودرو شما معیوب شده باشد، این اشکال را به‌وجود می‌آورد.

خودرو پژو 405 مدل 84 دارم و حدود 10 روز است دورموتور خودرویم روی کیلومتر نشان داده نمی‌شود. همچنین بعد از این‌که خودرویم گرم می‌شود، گاز نمی‌خورد. علاوه‌بر این در هوای سرد به‌ویژه صبح‌ها، خودرویم به‌سختی روشن می‌شود. از طرفی در زمان چرخش فرمان صدایی از فرمان خودرو تولید می‌شود؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،عدم‌نشان دادن دورموتور و گاز نخوردن خودرو پس از گرم شدن، تنها به‌دلیل خرابی یکی از سنسورهاست. به‌بیان دیگر اگر سنسور دورموتور خودرو شما معیوب شده باشد، این اشکال را به‌وجود می‌آورد. زیرا یکی از وظایف این سنسور نمایش دادن دورموتور روی کیلومتر است و درصورت خرابی این سنسور دیگر سرعت موتور روی کیلومتر به‌نمایش درنمی‌آید. در این حالت ECM موتور باید به‌دستگاه دیاگ متصل و توسط تکنسین و شخص متخصص عیب‌یابی شود.
در این صورت خطای سنسور دورموتور وجود خواهد داشت و تعویض این سنسور باید توسط شخص متخصص و در نمایندگی صورت گیرد. همچنین درنظر داشته باشید که یکی از بارزترین مشکلات خرابی سنسور دورموتور این است که پس از گرم شدن موتور، دورموتور به‌درستی افزایش نمی‌یابد و به‌اصطلاح خـــــودرو شما گاز نمی‌خورد.
با این وجود برای رفع مشکل باید سنسور تعویض شود. قطعه‌ای درخودروهای انژکتوری با نام کنیستر تعبیه شده و این قطعه مکانیکی که دارای یک شیر برقی است، وظیفه دارد بخارات ناشی از فراریت بنزین را جذب و آن را به‌مدار سوخت‌رسانی برگرداند.
اگر شیر برقی کنیستر خراب باشد، بخارات بنزین همراه با خود بنزین وارد مانیفولد شده و سبب خفه شدن و بد کار کردن موتور می‌شود. بنابراین بخارات ناشی از بنزین که در هوای سرد بسیار در کارکرد موتور تاثیر می‌گذارد، توسط کنیستر جذب نمی‌شود و منجر به‌بد کارکردن موتور و به‌سختی روشن شدن آن می‌شود.
در این شرایط برای رفع مشکل باید کنیستر و مخزن کنیستر هر دو تعویض شـــود. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر سنسور دریچه‌گاز نیز با اشکال مواجه شده باشد، می‌تواند سبــب روشن شدن موتور با تاخیر شود.
بنابراین این سنسور و سوکت مربوط به‌آن نیز باید بررسی شود. درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت خودرو شما از سیستم کمکی هیدرولیک فرمان بهره می‌برد و در سیستم فرمان هیدرولیک، اگر جسمی وارد پمپ شده باشد و به‌مدار هیدرولیکی برسد، در زمان گردش فرمان به‌دلیل حرکت روغن هیدرولیک در کانال، صدا به‌وجود می‌آورد.
بنابراین باید جعبه‌فرمان خودرو شما باز و این مورد به‌دقت بررسی شود. اما درنظر داشته باشید که علت صدای تولیدی از فرمان می‌تواند به‌خرابی پمپ هیدرولیک نیز مربوط باشد؛ زیرا اگر پمپ هیدرولیک معیوب شده باشد، در زمان گردش فرمان صدای زیادی تولید می‌شود؛ چراکه پمپ توانایی رساندن روغن هیدرولیک مورد نیاز به‌سیستم را ندارد.
درمرحله دوم عیب‌یابی باید پمپ مورد بررسی قرار گیرد. اما این نکته را فراموش نکنید که خرابی اورینگ داخل پمپ نیز می‌تواند این مشکل را به‌وجود آورد.
بنابراین با مراجعه به‌تعمیرگاه و بررسی کامل از سوی مکانیک، بهتر است برای رفع مشکل به‌طور کامل اورینگ داخلی پمپ تعویض شود. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که روغن هیدرولیک خودرو پس از 25 هزار کیلومتر نیاز به‌تعویض دارد. بنابراین بهتر است برای عملکرد بهتر و جلوگیری از خرابی‌های بیشتر، روغن هیدرولیک فرمان خودرویتان را تعویض کنید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    نیاز به تعویض سنسور دور موتور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =