تجاری

گروه بهمن در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران از دو محصول تجاری با عنوان کشنده FAW550 و اتوبوس 12متری شهری اسنا رونمایی کرد. در این نمایشگاه تجاری‌سازان بهمن‌دیزل، اسنا و سیبا موتور در یک نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و به اهداف و برنامه‌های تجاری این گروه پرداختند.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه بهمن در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران از دو محصول تجاری با عنوان کشنده FAW550 و اتوبوس 12متری شهری اسنا رونمایی کرد. در این نمایشگاه تجاری‌سازان بهمن‌دیزل، اسنا و سیبا موتور در یک نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند و به اهداف و برنامه‌های تجاری این گروه پرداختند. در این نشست که با حضور مدیرعامل بهمن‌دیزل، مدیرعامل سیباموتور و مدیرعامل اسنا برگزار شده بود، به لیدری گروه بهمن در بازار تجاری‌ها و سهم 50درصد آن اشاره شد.
حسین خضری؛ مدیرعامل بهمن‌دیزل-50درصد بازار کامیونت‌های کشور متعلق به بهمن است

گروه بهمن در حوزه‌های مختلف در حال توسعه است که شامل توسعه مطلوب، توسعه ساختارهای تولیدی، ایمنی انسانی و اصلاح زیرساخت‌های مالی می‌شود. مشخصات توسعه محصول و موضوعات مربوط به بازار را باتوجه به نیازی که بازار خودروهای تجاری و باری دارد، در تمام حوزه‌ها برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم. در حوزه باری دو سری محصول با بیس فورس و یک سری از محصولات در بیس امپاور تعریف شده است. برای خودروهای بالای 18 تن روی محصول امپاور و زیر 18 تن را با بیس فورس کار می‌کنیم. درحال‌حاضر 360هزار دستگاه خودرو در حمل‌ونقل باری به ثبت رسیده که از این میزان 42درصد مربوط به کشنده‌هاست. به همین دلیل، کشنده در کشور تقاضای بسیار بالایی دارد. بنابراین بیشتر روی محصول امپاور کار کردیم. ماهیت خودروهای تجاری با مدل‌های سواری متفاوت است. انحصار در حوزه‌ای که بیش از سه تولیدکننده داشته باشیم، معنا ندارد. بنابراین چه بحث قیمت‌گذاری و چه ورود به فروش یکپارچه سیاست‌ درستی نیست. چرا که نوع مخاطبان خودروهای تجاری متفاوت است. در ۱۰ سال گذشته چه در قیمت‌گذاری و چه در توزیع این خودروها، دولت دخالت نداشته است. در حوزه خودروهای تجاری به خصوص کامیونت همواره لیدر بازار بوده‌ایم. 50درصد بازار کامیونت‌های کشور متعلق به بهمن است. در حوزه مینی‌بوس هم حدود ۳۰درصد از سهم بازار را در اختیار داریم. به طور کلی در حوزه خودروهای سنگین هلدینگ هدف دستیابی به سهم۳۰ درصدی از بازار را دارد. هدف ما از افزایش تولید و افزایش عرضه، کمک به ناوگان است و تا امروز در همین راستا حرکت کرده‌ایم. تولید در سال گذشته معادل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه بود و بیش از ۵هزار و ۵۰۰ تیراژ برای سال جاری هدف‌گذاری شده و افزایش تولید و عرضه سیاست بهمن برای تعادل بازار است. کامیون‌های کارکرده با قیمت ۶ تا ۷ میلیارد تومان به فروش می‌رسند و قیمت آن‌ها از ضابطه‌ای پیروی نمی‌کند که چالش‌های جدی در زمینه خدمات پس از فروش ایجاد خواهد شد. اکثریت محصولات بهمن‌دیزل با کیفیت ۵ستاره عرضه می‌شوند که گواه آن گزارش شرکت بازرسی کیفیت است. ضمن این‌که تبدیل ۴ستاره‌ها به ۵ستاره نیز در دستور کار قرار دارد. هدف‌گذاری ما داخلی‌سازی ۲۰ تا ۳۰ درصدی محصولات و شیلر و پگاسوس بیش‌از ۵۰ درصد است و محصولات جدید ۲۰ تا ۳۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند.
بهزاد حق‌بر؛ مدیرعامل سبیاموتور-حضور سیباموتور در سگمنت‌های 6 تا 44 تن

سیباموتور شرکتی است که درحال‌حاضر در حوزه کشنده و کامیون و کامیونت از 6 تن تا 44 تن فعالیت می‌کند. امیدواریم محصولات این شرکت کمکی به حوزه حمل‌ونقل داخلی باشند. باتوجه به شرایط بازار و خواسته مشتریان در نظر داریم محصولات جدید را با تناژ مختلف وارد بازار کند. سیباموتور توانسته ۹هزار دستگاه به حمل‌ونقل کشور عرضه کند که جایگاه خوبی از نظر کیفی و سهم بازار به دست آورده‌اند. در سال 1400 در حوزه کشنده 20درصد سهم بازار را به دست آوردیم. امیدواریم باتوجه به استراتژی‌های سیباموتور این سهم را افزایش و به جایگاه مشتری بیشتر بها دهیم.

جلیل هاشمی؛ مدیرعامل اسنا-از ون‌های دلیکا و اتوبوس‌های BRT دوکابین تا اتوبوس ۱۸متری
اسنا به فعالیت در زمینه خودروهای حمل‌ونقل عمومی معروف است. شاید اسنا بیش از همه با ون‌های دلیکا و اتوبوس‌های بی‌آرتی‌ دوکابین شناخته شود.
این شرکت از سال 83 در زمینه تولید و تامین خودروهای حمل‌ونقل عمومی و خودروهای خاص خدماتی فعالیت دارد. از نیمه‌دوم سال 99 باتوجه به اهداف عالی و نگرش خاص گروه بهمن در زمینه تولید خودروهای حمل‌ونقل عمومی و جمعی به این جمع‌بندی رسیدیم با این شرکت جوینت شویم و سینرژی و هم‌افزاری را ایجاد کنیم و از توانمندی‌های نامحدود و قابل ملاحظه گروه بهمن در زمینه تامین قطعات موردنیاز در اتوبوس‌سازی به ویژه مجموعه شاسی‌ساز بهره‌مند شویم. در این نمایشگاه اولین محصول از این همکاری را رونمایی کردیم. شرکت‌ اسنا درحال‌حاضر یکی از مجموعه‌های بهمن به حساب می‌آید و امیدواریم بتوانیم با محصولات جدید خود خدمـــــــات بیشتری را به ناوگان حمل‌ونقل کشور عرضه کنیم. اتوبوس ۱۸متری محصول آینده ما خواهد بود که در آینده قیمت آن اعلام می‌کنیم.
امیر میرمنصف؛ معاون فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن -حساسیت دوچندانِ خدمات پس از فروش در بخش خودروهای تجاری

برای احترام به مشتریان باید سیاست‌های کلی را دنبال کنیم که نخستین آن‌ها انتخاب محصول مناسب و به‌روز و به عبارتی پایه‌گذاری خدمات بعدی است. ورود به بحث خودروهای تجاری با موضوع ارتزاق و کار همراه است. گروه بهمن برای ارائه خدمات به خودروهای تجاری حساسیت دوچندانی دارد.
خودروهای تجاری، لوکس نیستند و ماهیت آنها در خدمت ناوگان حمل‌ونقل باری و مسافری است و استفاده‌ای غیر از این نخواهد داشت. استفاده از این خودروها در دنیا، چند دهه است که از مالک‌محوری به سمت شرکت‌محوری رفته تا هزینه‌های نگهداری آن‌ برای شرکت‌ها اقتصادی شود. اصل خودروهای تجاری و صنعت حمل‌ونقل با قرعه‌کشی و فروش یکپارچه در تناقض است و موجب می‌شود در این صنعت هم حواشی به وجود بیاید. البته چنین تصمیمی بعید به نظر می‌رسد زیرا نه‌تنها کمکی به این صنعت نخواهد کرد بلکه برخلاف تصمیماتی که منظور کنترل و تنظیم بازار گرفته شده، عمل کرده و حاشیه ایجاد می‌کند. تنوع به حدی است که به شکل یک عارضه شده و ممکن است برخی شرکت‌ها تولید اقتصادی را از دست بدهند و در درازمدت به مشکل بخورند.
در حوزه تجاری در دنیا تولیدکنندگان محدودتری نسبت به بخش سواری داریم. سیاست ما تنوع در روش‌های عرضه است. یکی از روش‌های فروش، عرضه در بورس خواهد بود. روش‌های فعلی عرضه را به ویژه برای خودروهای کار کافی نمی‌دانیم. بلکه اعتقاد به روش‌های لیزینگ داریم.
شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که با بالارفتن تورم نسبت به سود بانکی، لیزینگ کارآمد نخواهد بود. در چند سال اخیر مکانیزم‌های لیزینگ فعال نبودند چون هیچ کدام توجیه اقتصادی نداشتند. عرضه در بورس می‌تواند به عنوان یک روش در کنار سایر روش‌ها به کار گرفته شود. مخاطب ما در خودروهای تجاری به‌خصوص در کشنده‌ها، شرکت‌ها هستند. قیمت‌گذاری‌ به‌گونه‌ای است که مشتری از خرید خود رضایت داشته باشد. امپاور را که محصول جدیدی بود و اقبال بسیاری را به همراه داشت، به قیمت سه میلیارد و 107 میلیون تومان عرضه کردیم. تمرکز ما بر افزایش تولید است و دغدغه‌ای در زمینه قیمت نداریم.
در سنوات گذشته عرضه خودروهای تجاری بسیار محدود بود، همواره قیمت‌های خوبی برای خودروها لحاظ می‌کردیم. تمرکز ما بر این است که تیراژ تولید را بالا ببریم تا پاسخگوی نیاز داخل باشیم. با افزایش تیراژ تولید، توزیع ساخت داخل و به تبع آن کاهش قیمت تمام‌شده را خواهیم داشت. محصول 420 اب‌بخار سیباموتور با مبلغ 2میلیارد و 950میلیون تومان به فروش می‌رسد.
همچنین کامیونت شیلر با قیمت 895میلیون تومان، مینی‌بوس سحر یک‌میلیارد و 580 میلیون تومان، کامیون فورس ۶ تن بدون خواب ۹۸۰ میلیون تومان و فورس 1.5 خواب یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان و کامیون 8.5 تن یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =