هند

باوجود اینکه تعریف موتورهای برقی در کنار سوخت‌های فسیلی به‌عنوان پیشرانه‌های هیبرید، معمولا با بنزین همراه است اما شاید سایر سوخت‌ها هماهنگی بیشتری برای سیستم‌های پیشرانه هیبرید داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو» ، تجزیه و تحلیل از «چاه تا چرخ» یا «WTW»ی (well to wheel)d چرخه سوخت وسیله نقلیه را از استخراج نفت خام تا فعالیت روزانه عمومی ارزیابی می‌کند. چنین تحقیقاتی به درک تاثیرات واقعی بر محیط‌زیست و تعریف استراتژی‌های آینده برای دولت و صنعت کمک می‌کنند.

آر. وی. راویکریشنا ( R. V. Ravikrishna)، استاد کرسی پرت‌اند ویتنی در موسسه علوم هند شهر بنگلور؛ در برنامه هفته سوخت و روانکار «F+L 2022» که در شر بانکوک و 28 آوریل برگزار شد، از اولین مطالعه جامع تجزیه و تحلیل WTW سوخت خودرو در بازار هند خبر داد و گزارشی را ارائه کرد.

این تحقیق هم مصرف انرژی و هم انتشار گازهای گلخانه‌ای را در هر مرحله از تولید و استفاده سوخت در نظر گرفته است.

این مطالعه پنج روال برای مصرف سوخت و 12 ترکیب فناوری سوخت و برق در خودرو شامل پیکربندی‌های مرسوم، هیبرید سری و پلاگین-‌هیبرید را برای بنزین، دیزل و CNG تجزیه و تحلیل کرده است.

سلول‌های سوختی هیدروژنی هیبرید به همراه نسخه پلاگین آنها و همچنین خودروهای الکتریکی باتری‌دار در این تحقیق در نظر گرفته شدند. راویکریشنا به این نتیجه رسید که هیبریدهای سری دیزل حداکثر راندمان WTW را بین تمام پیشرانه‌ها نشان می‌دهند. این موضوع در درجه اول به دلیل راندمان بالاتر ذاتی موتورهای دیزلی است.

راویکریشنا می‌گوید هیبریدسازی به‌شکل قابل‌توجهی کارایی چرخه WTW را بهبود می‌بخشد و انتشار دی اکسیدکربن را نیز کاهش می‌دهد.

به‌طورکلی هیبریدها راندمان بالاتری در مقایسه با خودروهای تمام‌برقی شارژی و باتری‌دار نشان دادند؛ البته دلیل آن راندمان پایین چاه‌های نفت به مخزن (WTT) است که برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب تولید برق موجود (2020-2019) در هند، با حدود 70درصد وابستگی به نیروگاه‌های زغال‌سنگ ناکارآمد، باعث می‌شود مسیر تولید برق ناکارآمدتر و انتشار دی‌اکسیدکربن آن زیاد باشد.

راویکریشنا می‌گوید خودروهای هیبرید CNG کمترین میزان انتشار دی‌اکسید کربن را در چرخه WTW دارند، به این دلیل که میزان نسبتا کمتری از دی‌اکسیدکربن در هر دو فاز WTT و مخزن به چرخ (TTW) منتشر می‌شود. خودروهای پیل‌سوختی هیدروژنی در مقایسه با سوخت‌های معمولی به‌دلیل بازده پایین‌تر مرتبط با مسیر تولید هیدروژن (از گاز طبیعی) راندمان WTW کمتری دارند.

راویکریشنا تصریح کرد با تولید بیشتر برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و کارآمد، پتانسیل بهبود در راندمان چرخه چاه تا خودرو برای وسایل نقلیه الکتریکی باتری‌دار و پلاگین‌-‌هیبریدها بسیار زیاد است.

پروفسور موسسه علوم هند خواستار تغییر سریع به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر در هند تا سال 2030 شد. او همچنین بیان کرد که حتی با ترکیب انرژی فعلی هند، موتورهای دو چرخ باتری‌دار برقی راندمان چرخ تا خودرو یا «WTW» بالاتری نسبت به خودروهای بنزینی معمولی ارائه می دهند. این مطالعه به سفارش دولت هند انجام شد و راویکریشنا از مشارکت دفتر مشاور علمی اصلی دولت هند و شعبه کرلوسکار تویوتا تشکر کرد.

در تکمیل این تحقیق؛ وزارت راه آهن، وزارت زغال سنگ، وزارت نفت و گاز طبیعی (PPAC – Petroleum Planning & Analysis Cell)، یاش ناندولا، اوتام کریشنا، دکتر ام هیمادیندو ، دکتر بی. پراساد و دکتر سانتانو پرامانیک نیز مشارکت داشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =