SLS AMG

کمپانی مرسدس‌بنز SLS AMG بلک‌سریز را در سال پایانی تولید این سوپراسپرت به‌بازار عرضه کرد؛ بنابراین قیمت هر دستگاه از این خودرو ۲۷۵ هزار دلار است.

۳۰۰ SL اسطوره مرسدس‌بنز در تاریخ خودروسازی است. این کوپه کلاسیک که سال ۱۹۵۴ میلادی به‌تولید رسید، با طراحی بسیار جذاب و منحصربه‌فردش همواره به‌عنوان نماد با ارزش‌ مرسدس‌بنز شناخته می‌شود. از نوع درهای گالوینگ این خودرو گرفته تا پیشرانه قدرتمند و مهندسی که در آن زمان بی‌مانند بود، ۳۰۰ SL را به‌یک اعجوبه‌ افسانه‌ای از مرسدس‌بنز بدل کرده است. اما این تنها اسطوره ماندگار مرسدس‌بنز نیست؛ بلکه سال ۲۰۱۰ یعنی پس از گذشت ۵۶ سال، بار دیگر مرسدس‌بنز اعجوبه‌ بی‌همتای خود را با مهندسی نوین به‌تولید رساند.

این خودرو همان SLS است؛ سوپراسپرت کوپه‌ای که هر زمان نام آن شنیده می‌شود، دوستداران و طرفداران اسپرت از شنیدن نام آن به‌وجد می‌آیند. این سوپراسپرت بی‌همتای مرسدس‌بنز پنج سال روی خط‌تولید حضور داشت.

طراحی و مهندسی مرسدس‌بنز، زبان‌زد است!

SLS AMG مدل مدرن و ارتقایافته از ۳۰۰ SL است که نام این خودرو جاودان را همواره زنده نگه می‌دارد. SLS شاهکار طراحی مارک فترستون (Mark Fetherston) است که سال ۲۰۰۷ طراحی شد و تا سال ۲۰۱۰ بخش طراحی و مهندسی AMG به‌صورت ویژه روی این سوپراسپرت کار کردند.

SLS AMG را از نظر طراحی باید در یک تعریف خلاصه کرد و آن هم «اوج شاهکار طراحی و مهندسی» است؛ چراکه این سوپراسپرت اسطوره‌ای مرسدس‌بنز برنده جوایز متعدد طراحی شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۰ برنده«بهترین بهترین‌ها» Red Dot و برنده جایزه بهترین طراحی محصول iF Product نیز شد. همچنین درهمان سال، در گروه بهترین طراحی‌های حمل‌ونقل برنده جایزه اتوبیلد دیزاین و جذاب‌ترین خودرو اتحادیه‌اروپا نیز قرار گرفت.

از نظر طراحی با نگاهی به‌پروفایل SLS AMG می‌توان سبک طراحی ۳۰۰ SL را به‌خوبی در این سوپراسپرت دید؛ زیرا کاپوت بسیار بلند، کشیده و فرم خاص سقف و پشت کوتاه به‌خوبی همان سبک طراحی آشنای مرسدس‌بنز را به‌نمایش می‌گذارد.

خطوط تیز، سطوح و تقاطع‌ها در کنار بهترین سایز تایر نسبت به‌بدنه، کاراکتر نافذ و خاصی به SLS AMG می‌‎بخشند. چراغ‌های عمودی در جلو، خطوط تیز روی کاپوت و جلوپنجره بزرگ که خط افقی کروم و لوگوی مرسدس‌بنز در میان آن خودنمایی می‌کند، چهره کاملا زیبا و البته اسپرتی به‌این سوپراسپرت می‌دهد.

این نوع طراحی از جمله طراحی‌های نوستالژیک و ماندگار مرسدس‌بنز است که در ۳۰۰ SL شاهد آن هستیم. همانند نمای جلو در نمای عقب نیز شاهد یکی از زیباترین طراحی‌ها هستیم؛ چراغ‌های کشیده جمع‌وجور با حجم‌ خاص گلگیرها و خطوط سیال در بخش عقب به‌خوبی نمایشگر یک طراحی زیباست.

SLS AMG در نسخه‌های متعددی به‌بازار عرضه شد؛ اما نسخه بلک‌سریز آن مورد بررسی ما در این مطلب است. در این نسخه برخی نقاط بدنه خودرو دستخوش تغییراتی شده است؛ یعنی با ورود رنگ مشکی پیانویی و قطعات فیبرکربنی شاهد یک کوپه جسور و تمام‌اسپرت از مرسدس‌بنز هستیم که جایگاه این خودرو را وزین‌تر می‌کند.

ورودی‌‎های هوا درون سپر مزین به‌رنگ مشکی پیانویی و فلاپ‌های فیبرکربنی شده است. همچنین لیپ سپر جلو نیز از جنس فیبرکربن است تا چاشنی اسپرت بودن SLS AMG بلک‌سریز را دو چندان کند. ورودی ‌هوای جانبی روی گلگیرهای جلو و قاب آینه، به‌فیبرکربن مزین شده تا با رینگ‌های فورج‌شده ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب، این خودرو کاراکتر اسپرت‌تری به‌خود بگیرد.

در نمای عقب، خروجی اگزوز چهارتایی مستطیل‌شکل به‌همراه دیفیوزر و اسپویلر فیبرکربنی بزرگ، به‌معنای اسپرت بودن بیشتر و کاهش وزن و تسریع در شتاب این سوپراسپرت است. آنچه درطراحی SLS AMG بسیار جلب‌توجه می‌کند، نوع طراحی درهای گالوینگ است.

از این نوع در که با مکانیزم باز شدن عمودی همراه است، برای نخستین‌بار کمپانی مرسدس‌بنز درسال ۱۹۵۴ روی مدل اسطوره‌ای ۳۰۰ SL استفاده کرد؛ بر اساس اعلام کمپانی مرسدس‌بنز «این طراحی در SLS AMG یکی از هویت‌های طراحی آشنای مرسدس‌بنز است که به‌منظور راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر در زمان حادثه تعبیه شده است. درصورت بروز حادثه می‌توان در را به‌راحتی باز و سرنشینان را از کابین خارج کرد.»

طراحی بسیار آیرودینامیک و مثال‌زدنی مرسدس‌بنز سبب شده است SLS AMG بلک‌سریز با ضریب درگ ۰.۳۱ به‌عنوان یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای اسپرت جهان معرفی شود.

مهندسی افسانه‌ای تکرار نشدنی

مهندسی جدید در سازه بدنه

سازه بدنه SLS AMG بر اساس آنچه کمپانی مرسدس‌بنز اعلام کرده از متریال آلومینیوم است. پنل‌های جلو شاسی از نوع فولاد مستحکم بهینه‌سازی شده است که ترکیب آن با آلومینیوم، برای بخش اتاق در نظر گرفته شده است. این سازه میزان تنش وارده بر اتاق را کاهش داده و مجموع وزن خودرو را حدود ۲۱۰ کیلوگرم کاهش می‌دهد. دربخش عقب نیز از همین ساختار استفاده شده است.

پنل‌های اصلی شاسی در جلو و عقب از هندسه X تایپ بهره می‌برند تا در زمان وارد آمدن نیرو، بتوانند بالاترین میزان مقاومت و انعطاف را از خود داشته باشند. بر این اساس مجموع وزن این خودرو درنسخه استاندارد به ۱۶۱۹ کیلوگرم، در نسخه رودستر به ۱۶۵۹ کیلوگرم و در نسخه بلک‌سریز با توجه به‌گفته‌های مرسدس‌بنز به ۱۵۴۹ کیلوگرم می‌رسد (که ۷۰ کیلوگرم نسبت به‌نسخه استاندارد سبک‌تر است).

همچنین در زمان طراحی شاسی، همانند ساختار مونوکوک ابتدا اتاق طراحی شده و پنل‌های جلو و عقب به‌اتاق متصل می‌شوند تا خودرو از نظر ایمنی درسطح بالاتر و از نظر وزن، توزیع بهتری داشته باشد. ناگفته نماند که در این خودرو از ساختار CFRP (فیبرکربن و پلاستیک فشرده‌سازی‌شده) استفاده شده که در کاهش وزن خودرو بسیار تاثیرگذار است.

کابین نوستالژیک اما مدرن

با قرارگیری در پشت فرمان SLS AMG بلک‌سریز با خودرویی کاملا اسپرت همراه می‌شویم و صفحه‌نمایش ۸.۹ اینچی در بخش مرکزی داشبورد، یک صفحه‌نمایش ۵.۱ اینچی در کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و تنظیم الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع، فضای مدرنی را در کابین این خودرو ایجاد کرده است. اما استفاده از چرم آلکانترای تیره با دوخت قرمز رنگ، استفاده از متریال جیر، دکوراتیو فیبرکربنی و دسته‌دنده کوچک اسپرت، غربیلک‌فرمان AMG با پوشش جیر و دوخت قرمز، با دو پدال شیفتر منیزیومی در پشت آن، رانندگی با SLS AMG بلک‌سریز را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند.

طراحی دریچه‌های کروی‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع و داشبورد مینیمال و ساده، سبک طراحی نوستالژیک مرسدس‌بنز در ۳۰۰ SL را به‌نمایش می‌گذارد. از آنجا که SLS AMG بلک‌سریز یک سوپراسپرت به‌تمام معناست، با امکاناتی همچون کروزکنترل تطبیقی، تنظیم سیستم صوتی روی غربیلک‌فرمان، سیستم صوتی بنگ اند آلفسن، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، نمایشگر با قابلیت اتصال به‌گوشی همراه، قابلیت چهار حالت رانندگی کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرت‌پلاس و دستی، سیستم تسریع شتاب، ترمزدستی برقی، سیستم اتوماتیک تنظیم نور چراغ‌های جلو، تنظیم اسپویلر عقب به‌صورت هوشمند و سیستم استارت دکمه‌ای و... مواجه می‌َشویم که در ادامه، خودرویی مدرن و با امکانات به‌روز را در اختیار شما می‌گذارد.

مهندسی افسانه‌ای تکرار نشدنی

قلب تپنده‌ای که ماندگار ماند!

زیر کاپوت کشیده SLS AMG بلک‌سریز یک پیشرانه حجیم پرقدرت جا خوش کرده است. این موتور هشت‌سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۶۲۰۸ سی‌سی تنفس‌طبیعی با ۳۲ سوپاپ و سیستم منحصربه‌فرد زمان‌بندی متغیر هوشمند سوپاپ‌ها، توانایی تولید ۶۳۱ اسب‌بخار قدرت را در ۷۴۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۶۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را در ۵۵۰۰ آرپی‌ام دارد. این قدرت و گشتاور باتوجه به‌پارامترهایی مانند نسبت تراکم ۱۱.۳ به‌یک، نسبت قطر به‌کورس پیستون ۱۰۲.۲ میلی‌متر در ۹۴.۶ میلی‌متر و سیستم اگزوز منحصربه‌‎فرد تیتانیومی به‌دست می‌آید.

این پیشرانه موسوم به M۱۵۹ است که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است. زیرا نسبت قطر به‌کورس پیستون در این پیشرانه مرسدس‌بنز، بزرگ‌ترین سایز در کلاس خود است.

همچنین نسبت تراکم آن با توجه به‌فضای کم‌ محفظه احتراق درسطح ایده‌آلی قرار دارد. مجموع وزن پیشرانه به‌دلیل استفاده از متریال آلومینیوم و سرامیک در آن، به ۲۰۵ کیلوگرم می‌رسد. بر این اساس میزان وزن به‌قدرت در SLS AMG بلک‌سریز ۲.۴۵ کیلوگرم بر اسب‌بخار است.

قدرت و گشتاور این خودرو به‌کمک گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه نسل جدید دارای صفحات کلاچ سرامیکی، به‌چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا این خودرو ظرف ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. در ادامه تنها کافی است تخت‌گاز کنید تا ظرف ۶.۴ ثانیه این خودرو به‌سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت این سوپراسپرت مرسدس‌بنز به ۳۱۵ کیلومتر برساعت می‌رسد.

SLS منحصربه‌فرد است

مهندسان مرسدس‌بنز برای افزایش ایمنی از سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی سوراخ‌دار سرامیکی استفاده کرده‌اند. دیسک‌های محور جلو ۴۰۲ در ۳۹ میلی‌متر و دیسک‌های محور عقب ۳۶۰ میلی‌متر در ۳۲ میلی‌متر است. کالیپرهای ترمز منحصربه‌فرد AMG هشت‌پیستونه در جلو و پنج‌پیستونه در عقب تعبیه شده‌اند که قدرت و توانایی ترمزگیری بالایی دارند. همچنین سیستم تعلیق دابل‌ویشبون با دامپرهای قابل تنظیم در جلو و فورلینک با دامپرهای قابل تنظیم و فنرهای جدید درمحور عقب به‌کار رفته است.

تایرهای ۳۰/ ۳۲۵ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ با رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج‌شده AMG درعقب و تایرهای ۳۵/۲۷۵ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ با رینگ‌های ۱۹ اینچی فورج‌شده AMG در جلو، سواری باکیفیت و نرمی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد.

سیستم راید کنترل AMG سواری خشک با پایداری بالا و سیستم پایداری الکترونیکی ESP سواری باکیفیت با پایداری کنترل‌شده‌ای را دراختیار سرنشینان قرار می‌دهند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنر باز IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    خدایش آخرت ماشین رو دستش نیومده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =