باتری‌ سازان صنعتی

پدیده زیرفروشی در بازار باتری از مواردی است که درسال‌های گذشته وجود داشته است. موردی که شرکت‌های تولیدکننده باتری آن را تایید و مقصر آن را برخی بنکداران بزرگ بازار معرفی می‌کردند.

به گزارش «اخبار خودرو»،پدیده زیرفروشی در بازار باتری از مواردی است که درسال‌های گذشته وجود داشته است. موردی که شرکت‌های تولیدکننده باتری آن را تایید و مقصر آن را برخی بنکداران بزرگ بازار معرفی می‌کردند. با تغییراتی که دولت و وزارت صمت در درج قیمت روی بسته‌بندی محصولات مختلف از جمله قطعاتی مانند باتری اعمال کردند، قرار بر این شد که قیمت تولیدکننده روی محصول درج شود. درجدیدترین پدیده زیرفروشی در بازار که با واکنش منفی بسیاری از تولیدکنندگان مواجه شده، در حالی هر آمپر از محصولات تولیدی یکی از شرکت‌های فعال در عرصه باتری ۱۹ هزار و 500 تومان قیمت خورده است، که برخی بنکداران آن را در بازار کمی بیش از 17 هزار و 700 تومان معامله می‌کنند!به‌گفته تولیدکنندگان و فعالان بازار این روند سبب به‌هم خوردن نظم بازار و عدم‌کنترل بر بنکداری و خرده‌فروشی شده است. پیگیری خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» از صدیف بیک‌زاده، سرپرست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص بی‌نتیجه باقی ماند و ایشان حاضر به‌انجام مصاحبه و شفاف‌سازی در این خصوص نشد. این درحالی است که بسیاری از تولیدکنندگان به‌خصوص قطعه‌سازان اعمال تغییرات در درج قیمت تولیدکننده و تقسیم‌بندی سود و دستوری شدن آن بین تولیدکننده، بنکدار و فروشنده خرد را سبب برهم زدن نظم بازار می‌دانند. یک فعال حوزه بازار باتری دررابطه با آخرین وضعیت این بازار به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کشور دریافت باتری اسقاط را اجباری کرده است. یعنی فرقی نمی‌کند و مشتری معمولی یا بنکدار باید برای خرید باتری نو باتری اسقاط‌شده را تحویل دهد.»
این فعال حوزه بازار درخصوص قیمت درج‌شده روی بسته‌بندی این شرکت می‌گوید: «قیمت تمام‌شده درج‌شده روی بسته‌بندی محصولات این شرکت به‌ازای هر آمپر باتری نو ۱۷ هزار و 700 تومان درج شده است. بنابراین با توجه به‌تفاوت قیمت باتری اسقاطی، قیمت هر آمپر باتری این شرکت حدود ۱۹ هزارتومان برای بنکدار و خریدار تمام می‌شود.» وی درادامه تصریح می‌کند: «با این قیمت تمام‌شده، بنکدار باید هر آمپر باتری را حدود 20 هزار و 700 تومان در بازار به‌فروش برساند؛ اما می‌بینیم که امروز باتری‌های این شرکت در بازار، آمپری ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود. این روند سبب شده است شرکت‌های دیگر اصولا نتوانند محصولی را بفروشند. به‌عنوان مثال یک باتری 200 آمپری که قیمت تولیدکننده درِ کارخانه روی آن سه‌میلیون و 869 هزار و 700 تومان خورده با احتساب سه‌درصد سود بنکدار که سازمان مجوز آن را صادر کرده باید سه‌میلیون و 985 هزار و 791 تومان به‌فروش برسد که در این صورت قیمت هر آمپر 19 هزار و 929 تومان می‌شود. اما درحال حاضر همین باتری سه‌میلیون و 540 هزار تومان به‌فروش می‌رسد که چیزی حدود 445 هزار و 800 تومان (12 درصد) زیر قیمت کارخانه است. دراین‌جا سوالاتی از این دست مطرح است که چطور امکان دارد بنکدار با توجه به‌هزینه حمل، توزیع و مالیات بر درآمد باتری را چیزی حدود 12 درصد زیر قیمت بفروشد و چه‌رانتی پشت این خرید و فروش وجود دارد و چرا سازمان حمایت به‌این مساله ورود نمی‌کند؟ این فعال بازار باتری همچنین تاکید می‌کند: «این تفاوت قیمت یعنی زیرفروشی؛ یعنی بنکدار باتری را هر آمپر ۱۹ هزار تومان خریداری و حدود یک هزار تومان زیر قیمت خرید به‌فروش می‌رساند و این درحالی است که سایر تولیدکنندگان باتری بحث عرضه و تقاضا را رعایت و بازار را مدیریت می‌کنند.» وی می‌افزاید: «اما این شرکت بدون توجه اقدام به‌افزایش تولید و عرضه در بازار می‌کند و بنکداران را مجبور کرده طبق قرارداد خرید داشته باشند. با این حال چون شرکت تخفیفاتی برای بنکدار قائل می‌شود و دربحث مالیات بر ارزش افزوده هم با وی کنار می‌آید، فروش با یک هزار تومان زیر قیمت خرید هم برای آن‌ها صرفه خواهد داشت.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =