تاکسی‌های سمند

استفاده از خودروهای باکیفیت و کم‌استهلاک به‌عنوان تاکسی ازجمله موارد مهمی است که در کشورهای مختلف به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. رانندگان تاکسی باتوجه به اینکه بیشتر زمان خود را داخل خودرو می‌گذرانند باید خودرویی با امکانات رفاهی مناسب داشته باشند.

به گزارش «اخبار خودرو»،استفاده از خودروهای باکیفیت و کم‌استهلاک به‌عنوان تاکسی ازجمله موارد مهمی است که در کشورهای مختلف به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. رانندگان تاکسی باتوجه به اینکه بیشتر زمان خود را داخل خودرو می‌گذرانند باید خودرویی با امکانات رفاهی مناسب داشته باشند. ازدیگر مسائل مهم در تاکسی‌ها سیستم تهویه است، این خودروها باید سرمایش و گرمایش مناسبی ارائه دهند تا علاوه‌بر راننده، سرنشینان نیز در آسایش باشند. در ادامه به بررسی کاستی‌های ناوگان تاکسیرانی شهر تهران می‌پردازیم.

قیمت بالای قطعات خودرو و نارضایتی تاکسیران‌ها
نخستین‌ مساله اساسی و دغدغه هر تاکسیران کیفیت قطعات خودرو است. در صورت خراب شدن تاکسی در مرحله اول سرویس‌دهی مناسب و دسترسی‌به قطعات اصلی و باکیفیت در بازار ضروری است. بیشتر خودروهایی که در کشور به‌عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، پژو 405 و سمند هستند. در این زمینه سراغ رانندگان تاکسی رفتیم تا مشکلات شان را بشنویم. احمد یکی از رانندگان تاکسی است که در خط میدان آزادی به میدان امام‌خمینی(ره) با خودرو پژو 405 مشغول فعالیت است. او در خصوص کیفیت خودروهای مورداستفاده در ناوگان تاکسیرانی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «سال‌هاست به‌عنوان راننده تاکسی فعالیت می‌کنم. رانندگان تاکسی مشکلات بسیار زیادی دارند، اما مهم‌ترین مشکل آن‌ها قیمت بسیار بالای وسایل و قطعات خودرو است. از ابتدای سال تا امروز، قیمت قطعات مرتب درحال افزایش است و متاسفانه اکثرا این قطعات هم چینی هستند و جنس مرغوب و اصل در بازار کمتر پیدا می‌شود و اگر هم باشد، بسیار گران است.» او ادامه داد: «با گران شدن خودرو، بسیاری از همکارانم از اینکه تاکسی نو خریداری کنند، ناامید شدند و ناچارند با خودرو قدیمی خود سر کنند.» او در انتها بیان کرد: «خودرو 405 اصلا مناسب فعالیت در تاکسیرانی نیست زیرا استهلاک بالایی دارد. تقاضا دارم مسئولان هر چه زودتر به فکر تولید خودرویی با قیمت مناسب و سازگار با ناوگان تاکسیرانی باشند.»

متوسط پیمایش تاکسی‌ها در تهران؛ روزانه ۳۰۰ کیلومتر!
معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره شاخص‌های کیفی مهم در خودروهای تاکسی فعال در پایتخت گفت: «درخصوص خودروهای موجود در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران، چند نکته وجود دارد. از لحاظ ضوابط بالادستی، دو مصوبه از شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در دسترس بوده که بیانگر استاندارد خودروهایی است که قابل‌استفاده در ناوگان تاکسیرانی هستند. در استاندارد ابلاغی، اغلب شاخص‌های کمی مانند ابعاد خودرو، توان موتور، ظرفیت سرنشین و امثال آن تعیین شده است.» سیدعلی محتشمی‌پور ادامه داد: «متوسط پیمایش تاکسی‌های شهر تهران روزانه ۳۰۰ کیلومتر است. این موضوع عامل تعیین‌کننده در ارزیابی‌ کیفی خودرو برای فعالیت به‌عنوان تاکسی در شهر تهران است. بنابراین خودرویی که به‌صورت کلی با چنین پیمایش روزانه‌ای سازگار نباشد، در زمانی کوتاه مستهلک می‌شود که این امر منجر به نارضایتی تاکسیرانان به‌عنوان بهره‌بردار نهایی خودرو خواهد شد.» معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی پایتخت دررابطه‌با مصوبه منع واردات خودرو یادآور شد: «از سال ۹۶ که قانون هوای پاک تصویب و ابلاغ شد، مطابق ماده ۹ این قانون، وزارتخانه‌های کشور، صمت و اقتصاد مکلف شدند نسبت‌به تخفیف عوارض گمرکی، تخصیص یارانه بلاعوض و همچنین تسهیلات بانکی برای واردات خودروهای گازسوز، هیبرید و برقی اقدام کنند.» او در ادامه افزود: «درواقع ماده ۹ قانون هوای پاک، زمینه‌ساز افزایش سطح کیفی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود اما متاسفانه یک‌سال بعد از ابلاغ این قانون، با مصوبه منع واردات خودرو ازسوی هیات‌وزیران روبه‌رو شدیم.»
«پژو» و «سمند» برای ناوگان تاکسیرانی مناسب نیستند!
سیدعلی محتشمی‌پور با اشاره به آنکه این مصوبه برخلاف قانون هوای پاک است، اظهار کرد: «با پیگیری‌های مستمر از دستگاه‌های مرتبط، بارها اعلام کردیم این مصوبه برخلاف قانون هوای پاک است و باید برای اجرای این تکلیف قانونی، ثبت‌سفارش خودروهایی با کاربری تاکسی از خودروهای شخصی مستثنا و زمینه ورود خودروهای باکیفیت و با سوخت پاک به ناوگان تاکسیرانی فراهم شود، اما متاسفانه تا امروز این درخواست عملی نشده است.» معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره تولید تاکسی در کشور نیز گفت: «تا سال ۹۷ دو خودروساز داخلی (گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا ) در حوزه تولید تاکسی در داخل فعال بودند. در گروه خودروسازی سایپا؛ آریو با تیراژ محدود عملیاتی شد و این خودرو در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفت. دراین باره مطابق بررسی‌های فنی، آریو از استانداردهای کیفی لازم برخوردار و نرخ خرابی و تعمیرات اساسی آن به‌میزان قابل تاملی کمتر از پیش‌بینی‌ها و نمونه‌های تولیدی خودروهای دیگر در کشور بود. اما متاسفانه باتوجه به مسائل مرتبط با تحریم‌ها، عملا تولید آریو متوقف شد و گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان تولیدکننده تاکسی در کشور از گردونه تولید تاکسی خارج شد.» وی در ادامه عنوان کرد: «در این میان تنها خودروهای پژو و سمند گازسوز از گروه خودروسازی ایران‌خودرو همچنان تولید می‌شوند.» محتشمی‌پور درپایان درخصوص افت کیفیت خودروهای پژو و سمند عنوان کرد: «از نظر کیفی خودروهای پژو و سمند به‌دلیل استهلاک بالا، کیفیت پایین قطعات و ... برای ناوگان تاکسیرانی مناسب نیستند و رانندگان تاکسی نیز تاکنون از این خودروها راضی نبودند. همچنین باتوجه به نظرسنجی‌های انجام‌شده از رانندگان تاکسی در سال ۱۴۰۰ متوجه شدیم خودروهای پژو و سمند تازه‌تولید نسبت‌به خودروهایی که در سال‌های گذشته ساخته شده‌اند، از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =