شاهین

جدیدترین محصول سایپا یعنی «شاهین» که خودرویی زیبا، به‌روز و آپشنال و برخوردار از ایمنی بالاست، با قیمتی تقریبا برابر با قیمت کارخانه در بازار معامله می‌شد. یعنی اگر شاهین سایپا ازسوی کارخانه با قیمت 343میلیون و 600هزار تومان به فروش می‌رسید، در بازار نیز با قیمت 345میلیون معامله می‌شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،درست یک‌ماه پس از استقرار تیم مدیریتی سایپا بود که گزارشی درخصوص موفقیت این گروه خودروسازی در هم‌ترازی قیمت کارخانه و بازار خودرو «شاهین» در روزنامه «دنیای‌خودرو» منتشر شد. در آن زمان، جدیدترین محصول سایپا یعنی «شاهین» که خودرویی زیبا، به‌روز و آپشنال و برخوردار از ایمنی بالاست، با قیمتی تقریبا برابر با قیمت کارخانه در بازار معامله می‌شد. یعنی اگر شاهین سایپا ازسوی کارخانه با قیمت 343میلیون و 600هزار تومان به فروش می‌رسید، در بازار نیز با قیمت 345میلیون معامله می‌شد. حتی این امکان وجود داشت نمونه کم‌کارکرد این خودرو (بین 30هزار تا 40هزارکیلومتر) را با قیمتی حدود 300میلیون تومان از بازار خریداری کرد که البته به‌عنوان یک خودرو به‌روز، آپشنال و ایمن که هنوز گارانتی‌اش برقرار است، گزینه بسیار ارزنده‌ای محسوب می‌شد و می‌شود. چراکه همین حالا هم با قیمت 300 تا 350میلیون تومان در بازار، تنها می‌توان آن دسته خودروهای صفر داخلی را خرید که سال‌هاست روی پلت‌فرم‌های قدیمی تولید می‌شوند و به لحاظ طراحی، ایمنی و امکانات قابل‌مقایسه با شاهین نیستند.

افزایش قیمت در بازار با اوج‌گیری تقاضا
اما ارائه کیفیت، ایمنی و امکانات مطلوب در شاهین موجب شد تا نوبرانه سایپا در بازار با استقبال روزافزون مواجه شود؛ استقبالی که موجب شد قیمت این خودرو در بازار به حاشیه سود بالایی در مقایسه با قیمت آن در کارخانه دست یابد. درحال‌حاضر شاهین سایپا در کارخانه 344میلیون و 580هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار به 381میلیون رسیده اما با درک صحیح از همین موضوع، تیم مدیریتی جدید سایپا اقتصادی کردن تولید شاهین و افزایش قابل اتکای تیراژ آن در سال جاری را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند به‌موازات رشد تقاضا در بازار، پاسخگوی متقاضیان این خودرو باشد. ازسوی‌دیگر، سایپا در راستای ارتقای کیفیت شاهین، کاهش صدای این خودرو را در دستور کار قرار داد و در یک فرآیند 45روزه صدای غیرعادی این محصول حذف شد. بدین‌ترتیب اکنون شاهین نسبت‌به صدا ایزوله شده و حذف صدای غیرعادی اتاق آن مورد تایید واحدهای کیفیت و مهندسی قرار گرفته که باعث رضایت نسبی خریداران بوده است.

جلب اعتماد کامل بازار به قوای محرکه شاهین
در ابتدای ورود خودرو شاهین به بازار، تردیدهایی درخصوص قدرت و شتاب موتور آن به‌ویژه برای به‌کارگیری در نسخه اتوماتیک شاهین وجود داشت. اکنون مشخص شده است نسخه اتوماتیک «شاهین» مانند خودرو «تارا» با موتور TU5 پلاس به بازار خواهد آمد و موتور M15GSI توربوشارژ نیز جواب خود را در نسخه دنده‌دستی این خودرو به‌خوبی پس داده است. از یک‌سو؛ شاهین برنده درگ‌های برگزارشده توسط خریداران با دیگر خودروها بوده است و ازسوی دیگر گارانتی طولانی سایپا برای موتور توربوشارژ شاهین، خیال خریداران را از بابت موتور این محصول راحت کرده است. موتور 110 اسبی شاهین، گشتاور 178نیوتون‌متر را تولید می‌کند و این در حالی است که دیگر خودروهای داخلی دارای اسب بخار و ابعاد مشابه (فراتر از 4.4 متری داخلی) حداکثر گشتاورشان به حدود 142 تا 158 نیوتون‌متر می‌رسد. بررسی مدت ‌زمان و نحوه پوشش گارانتی شاهین نیز نشان می‌دهد شاهین با وجود این‌که مجهز به موتور توربوشارژر است، دارای گارانتی ۶۰هزار کیلومتری بوده و نسبت به رقبا ۲۰هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =