لرزش موتور به‌عوامل مختلفی بستگی دارد که بسته به‌نوع طراحی آن متفاوت است و باید شناسایی شود. مهم‌ترین علت لرزش موتور عدم‌تنظیم بودن آن است و به‌بیان دیگر اگر میزان پاشش سوخت در سیلندر و زمان جرقه‌زنی شمع‌ها مناسب نباشد، منجر به‌لرزش موتور می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،لرزش موتور به‌عوامل مختلفی بستگی دارد که بسته به‌نوع طراحی آن متفاوت است و باید شناسایی شود. مهم‌ترین علت لرزش موتور عدم‌تنظیم بودن آن است و به‌بیان دیگر اگر میزان پاشش سوخت در سیلندر و زمان جرقه‌زنی شمع‌ها مناسب نباشد، منجر به‌لرزش موتور می‌شود. موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی با توجه به‌ماهیت سوخت بنزین نیاز به انفجار دارند و اگر اکتان سوخت درسطح پایینی باشد، به‌دلیل احتراق زودرس، لرزش و ارتعاش در موتور ایجاد می‌شود.
اکتان، واحد میزان مقاومت سوخت در برابر خودسوزی و اشتعال خودبه‌خود است و هرقدر که عدد اکتان یک سوخت بالاتر باشد، تمایل آن به‌خودسوزی کمتر خواهد بود. اگر عدد اکتان یک سوخت پایین باشد، امکان متراکم کردن بیش از حد آن وجود ندارد و از طرفی اگر سوختی دارای اکتان بالا باشد، قابلیت تراکم‌پذیری بیشتری دارد.
بنابراین اغلب لرزش موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی به‌دلیل کمبود یا فقر اکتان موجود در سوخت است. اما از دیگر موارد مهم در لرزش موتور سیال مهمی است که وظیفه روانکاری موتور را نیز برعهده دارد. به‌عبارت دیگر روغن‌موتور در کاهش لرزش آن بسیار موثر است.
زیرا روغن‌موتور باتوجه به‌قابلیت جذب نیرو، اگر در زمان مناسب خود تعویض نشود یا از روغن‌موتور مناسب در خودرو استفاده نشود، درنهایت به‌لرزش موتور منتهی می‌شود. همچنین درپیشرانه‌های مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، لرزش موتور به‌خرابی سنسورهای موتور و قطعات مهم الکترومکانیکی آن مربوط می‌شود.
اما درپیشرانه‌های کاربراتوری، لرزش موتور به‌دلیل خرابی سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی است. یعنی در هر دو پیشرانه باید قطعات مهمی که در رساندن سوخت و تنظیم دقیق جرقه وظیفه دارند، به‌دقت بررسی شود. درصورت خرابی هر یک از این سیستم‌ها، باید قطعات مربوط به‌آن را تعویض کرد و فراموش نکنید که هر قطعه دارای عمر مفیدی است؛ بنابراین برای جلوگیری از هرگونه خرابی و کاهش هزینه‌ها باید به‌نگهداری صحیح خودرو اهمیت داد. این نکته را فراموش نکنید که به‌هر میزان سوخت باکیفیت‌تر می‌شود، به‌همان میزان لرزش در موتور کاهش می‌یابد و در نظر داشته باشید که استفاده از مکمل‌های سوختی می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و لرزش و خرابی موتور را چند برابر کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =