کد خبر: 240838
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
واردات خودرو

تولیدات خودروسازان داخلی به‌طور معمول خودروهایی با سطح قیمتی پایین را دربرمی‌گیرد. اگر واردات با قیمت‌های پایین نیز در دستور کار قرار بگیرد، به‌دلیل کیفیت پایین این محصولات، تولید داخل در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،رضا پاشایی، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با بیان این مطلب که واردات خودرو باید تحت شرایطی باشد که موجب ورود لطمه به تولید داخلی نشود، گفت: «تولیدات خودروسازان داخلی به‌طور معمول خودروهایی با سطح قیمتی پایین را دربرمی‌گیرد. اگر واردات با قیمت‌های پایین نیز در دستور کار قرار بگیرد، به‌دلیل کیفیت پایین این محصولات، تولید داخل در معرض آسیب قرار می‌گیرد. هرچند براساس برنامه دولت، واردات با تیراژ اندک و معادل یک‌بیستم تولیدات داخلی خواهد بود که چندان اثرگذار نیست اما به هر حال اثرات منفی آن در آینده نمایان می‌شود.»
پاشایی ادامه داد: «معتقد به ورود خودروهای لوکس به کشور نیستم اما خودروهای وارداتی باید دارای تکنولوژی‌های جدید و با مصرف سوخت کمتر بوده و محدودیت قیمتی نداشته باشند زیرا شیوه‌های اقتصادی مبتنی‌بر قیمت‌گذاری دستوری در هر کشوری نتایج منفی به بار می‌آورد.»
پاشایی در خصوص واردات خودروهای با قیمت بالا و تاثیر آن بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و رقابت‌پذیری تصریح کرد: «واردات خودروهای باکیفیت موجب می‌شود خودروسازان داخلی خودبه‌خود سطح تولیداتشان را با محصولات وارداتی تنظیم کنند و ترغیب به تولید خودروهای باکیفیت شوند.»
به‌گفته وی دولت باید با اعلام حذف تدریجی تعرفه در مدت زمان پنج سال، خودروسازان را مکلف به ارتقای تکنولوژی کند درصورتی‌که تاکنون ضمن تعرفه‌گذاری و افزایش نرخ آن تعرفه خودروهایی نه چندان باکیفیت وارد کشور شده‌اند.
عضو انجمن تخصص صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با تصریح بر اینکه نرخ تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه باید کمتر از تعرفه واردات خودرو باشد، ادامه داد: «نحوه محاسبه نرخ تعرفه واردات قطعه در هر منطقه گمرکی سلیقه‌ای و متفاوت از سایر مناطق است.»
پاشایی درخصوص پیشنهاد واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو ضمن انتقاد از اقدام برخی شرکت‌های فولادساز به واردات خودرو تاکید کرد: «اشخاص حقیقی و حقوقی باید در حیطه تخصص خود عمل کنند. تولیدکنندگان فولاد در ازای صادرات فولاد باید نسبت به واردات مواد اولیه موردنیاز خود اقدام کرده نه اینکه دست به واردات خودرو بزنند، این گونه اقدامات دور از شأن ایران است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =