تجاری های سبک

وسایل نقلیه تجاری سبک عمدتا برای حمل کالا در مسافت‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شوند. افزایش تقاضا برای کالاها از طریق تجارت الکترونیک، استفاده از این خودروها در تدارکات را افزایش داده و راه را برای رشد بازار در منطقه هموار می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،ارزش بازار خودروهای تجاری در منطقه آسه‌آن (کشورهای جنوب‌شرق آسیا شامل اندونزی، تایلند، ویتنام، سنگاپور، مالزی و فیلیپین) در سال 2021 به 45.55 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود تا سال 2027 به 67.97 میلیارد دلار برسد، نرخ رشد مرکب سالانه نیز بیش از 6.97 درصد در این دوره پیش‌بینی می‌شود. همه‌گیری COVID-19 بر این بازار تاثیر گذاشت و فروش خودروهای تجاری در سال 2020 در منطقه آسه‌آن کاهش یافت. قوانین مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی تمایل به استفاده از حمل‌ونقل عمومی را کاهش داد. با این حال، انتظار می‌رود در دوران پس از همه‌گیری شهرنشینی سریع و نیاز به جابه‌جایی مواد انبوه شرایط بازار تجاری‌ها را در این منطقه بهبود بخشد.
افزایش تقاضای تجاری‌ها در آسه‌آن

اجرای مقررات سختگیرانه در مورد آلایندگی خودرو، پیشرفت در ایمنی خودرو، معرفی سیستم‌های کمک‌راننده در وسایل نقلیه جدید و تجهیزات به سرعت در حال رشد در بخش‌های خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک در سراسر منطقه آسه‌آن در درجه اول باعث افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری جدید و پیشرفته می‌شود. با رشد سریع صنایع لجستیک و تجارت الکترونیک، تقاضا برای تجاری‌های سبک احتمالا افزایش می‌یابد. علاوه‌بر این، شهرنشینی سریع پلت‌فرم‌های خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی جدیدی ایجاد کرده است که نیاز به لجستیک کارآمد دارد. چنین تحولاتی منجر به افزایش تقاضا برای خودروهای تجاری سبک می‌شود. این در حالی است که در سایر بخش‌ها نیز تقاضا برای مدل‌های به‌روز را افزایش می‌دهد. برخی از بازیگران کلیدی در بازار خودروهای تجاری آسه‌آن عبارتند از تویوتاموتور، ISUZU، میتسوبیشی‌موتور و هینوموتورز. این بازارها به شدت تحت تاثیر عواملی مانند سرمایه‌گذاری مشترک، مشارکت و تقاضای رو به رشد بخش صنعتی و طرح‌های توسعه دولت در سراسر کشورهای آسه‌آن قرار دارد. تسهیلات توسعه محصول، قراردادهای تجارت آزاد در داخل کشورها، و بخش‌های لجستیکی، تجارت الکترونیک و ساخت و ساز رو به‌رشد، عواملی هستند که باعث افزایش سهم بازار تجاری‌ها در منطقه می‌شوند.

رشد 38درصدی بازار تجاری‌های سبک

وسایل نقلیه تجاری سبک عمدتا برای حمل کالا در مسافت‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شوند. افزایش تقاضا برای کالاها از طریق تجارت الکترونیک، استفاده از این خودروها در تدارکات را افزایش داده و راه را برای رشد بازار در منطقه هموار می‌کند. بسیاری از شرکت‌های تجارت الکترونیک و لجستیک در منطقه درحال رشد هستند که باعث افزایش بیشتر رشد بازار می‌شود. در آوریل 2021، فروش تجاری‌های سبک در منطقه آسه‌آن، ازجمله اندونزی، تایلند، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، ویتنام و برونئی 388درصد افزایش یافت. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال 2020 بازار تنها 50387 دستگاه خودروهای تجاری سبک به فروش رسانده بود. زیرا همه کشورهای منطقه تحت‌قرنطینه بودند که این موضوع فعالیت اقتصادی را کُند و تقاضای تجاری‌های سبک را مختل کرد.

تایلند؛ بزرگ‌ترین بازار تجاری‌ها در منطقه آسه‌آن

تایلند، بزرگ‌ترین تولیدکننده این منطقه است و قصد دارد تولید سالانه خود را تا سال 2026 به 4 میلیون دستگاه برساند. اندونزی که آرزوی تبدیل شدن به برترین مرکز صنعتی جهان را دارد، با این کشور رقابت می‌کند. به‌دلیل قانون جدید، ویتنام رسما در سال 2018 تعرفه 30درصدی واردات خودروهای داخل کشورهای آسه‌آن را لغو کرد. در حال حاضر، تایلند رهبر بازار و بزرگ‌ترین تولیدکننده در منطقه است. این کشور با رقابت اندونزی روبه‌رو است که قصد دارد قطب تولید پیشرو باشد. تایلند یک گزینه تولید کم‌هزینه به خودروسازان ارائه می‌دهد. اکثر شرکت‌های فعال در این منطقه خودروهای خود را به مناطق دیگر صادر می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در فوریه 2020، ایسوزو موتورز لیمیتد اعلام کرد قصد دارد صادرات وانت بار جدید D-Max را آغاز کند. تولید این مدل در تایلند آغاز شد. این شرکت قصد دارد با افزایش مقاصد صادراتی، از اروپا و استرالیا، دامنه بازار خود را گسترش دهد.

برنامه‌ریزی کشورهای آسه‌آن برای تولید تجاری‌های پاک


دولت‌ها در سراسر منطقه آسه‌آن بر تولیدکنندگان وسایل نقلیه فشار می‌آورند تا انتشار کربن ناشی‌از احتراق سوخت دیزل و مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، که به نوبه خود تولیدکنندگان را وادار به سرمایه‌گذاری در توسعه کامیون‌های الکتریکی می‌کند. در همین حال، مناطق کم‌آلاینده ناوگان را به سمت جایگزینی کامیون‌های دیزلی با مدل‌های پاک سوق می‌دهند. برای تسریع پذیرش خودروهای الکتریکی در کشور، شرکت‌ها درحال توسعه شبکه ایستگاه‌های شارژ هستند. به‌عنوان‌مثال در آوریل 2021 (SP Group SP) و بزرگ‌ترین شرکت لیزینگ خودروهای تجاری سنگاپور، Goldbell Group، توافق‌نامه‌ای را برای ارائه راه‌حل‌های شارژ خودروها به مشتریان ناوگان تجاری اعلام کردند. این توافق‌نامه شامل در دسترس قرار دادن شبکه سراسری شارژ برای مشتریان Goldbell و نصب زیرساخت شارژ در محل مشتریان می‌شد. در آوریل 2021، DFSK رسما DFSK Gelora E را به‌عنوان اولین وسیله‌نقلیه تجاری الکتریکی در اندونزی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو اندونزی (IIMS 2021) عرضه کرد. این وسیله نقلیه کاربردی در دو نوع مینی‌بوس و ون ارائه می‌شود. ترکیب باتری و موتور الکتریکی آن به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد تا 300 کیلومتر را طی کند. طرح انتشار خودروهای تجاری شامل 10000 دلار هزینه اضافه برای آلاینده‌ترین وسایل نقلیه و 30000 دلار تشویقی برای پاک‌ترین وسایل نقلیه می‌شود. خودروهای باری سبک، وسایل نقلیه باری و مسافربری و اتوبوس‌های کوچک با حداکثر وزن ترکیبی بیش از 3500 کیلوگرم به‌عنوان آلاینده‌ترین خودروها گروه‌بندی می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =