پیش بینی افزایش قیمت روغن موتور در سال جدید به گزارش پترونام سهند

با شروع سال جدید، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت روغن موتور به گوش اهالی بازار خودرو و مصرف کنندگان می‌رسد، اما اخبار جدید نشان می‌دهد که با تصمیم ناگهانی سازمان حمایت، قیمت روغن موتور در سال جدید برای بار دوم در 10 ماه گذشته افزایش قیمت 25 درصدی پیدا می‌کند. درحالی که موافقت با افزایش 41 درصدی قیمت روغن موتور در تابستان سال 1400 شوکه کننده‌ترین خبری بود که به بازار خودرو، روغن موتورها و لوازم یدکی اتومبیل وارد شد، با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود قیمت روغن موتور در 10 ماه گذشته افزایش 76 درصدی را تجربه کرده است. همچنین افزایش قیمت غیر قابل پیش بینی خودرو همراه با نرخ ارز سبب شده قیمت انواع روغن موتور و فیلتر روغن در بازار آزاد، با نوساناتی همراه باشد. حال باید دید گران شدن ناگهانی 20 درصدی قیمت لوازم یدکی خودرو و افزایش نرخ ارز در کنار عوامل دیگر، بار دیگر به افزایش قیمت روغن موتور در سال جدید منجر می‌شود یا خیر.

افزایش قیمت روغن موتور در سال جدید؛ از شایعه تا واقعیت

شایعه یا درست بودن پیش‌ بینی‌های مبنی بر افزایش قیمت روغن موتورها در سال جدید، به سرنوشت عوامل زیادی گره خورده است. حدود دو سال پیش، با افزایش 54 درصدی قیمت روغن موتور موافقت شد و پس از آن بار دیگر در مرداد ماه سال 1400، افزایش قیمت 41 درصدی پیدا کرد. تاریخچه افزایش بهای روغن موتور حاکی از این دارد که در سال جدید نیز قیمت روغن‌های موتور خودرو افزایش می‌یابد.

با افزایش قیمت روزافزون اتوموبیل‌ها و خودروهای سواری در سال جدید، احتمال افزایش قیمت روغن موتور، لاستیک و سایر لوازم یدکی وسایل نقلیه مطرح است؛ علاوه‌براین، ارتباط مستقیمی که میان افزایش قیمت روغن موتور با صنعت حمل‌ونقل و بهای نهایی آن وجود دارد، به افزایش نرخ روغن موتورهای پرکاربرد در سال جدید قوت می‌بخشد. طبق مکاتبات انجام شده تولیدکنندگان روغن موتور و پالایشگاه‌ها با سازمان‌های مختلف تعیین کننده قیمت روغن خودروها، با مجوز سازمان حمایت قیمت روغن موتور دوباره 25 درصد گران‌تر می‌شود. این افزایش قیمت در شرایطی است که کمتر از یکسال و درحالی که 10 ماه از افزایش قیمت قبلی می‌گذرد، سازمان حمایت برای بار دوم افزایش 25 درصدی قیمت روغن موتور را ارائه می‌کند.

درخواست افزایش نرخ روغن موتور از طرف تولیدکنندگان روغن موتور و پالایشگاه‌ها، به دلیل افزایش قیمت ماده اولیه روغن موتور، مواد افزودنی و شیمیایی، قیمت لوبکات، مواد اولیه وارداتی و قیمت ظروف بسته‌بندی، قیمت تمام شده تولید و افزایش نرخ ارز است و این موضوع سبب شده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به تغییر قیمت روغن موتور اقدام کند. اگر قیمت روغن موتور افزایش یابد علاوه بر داغ شدن بازار استفاده از روغن‌های تقلبی و ارزان قیمت، رغبت افراد برای تعویض روغن موتور خودرو خود کاهش یافته و طولانی شدن زمان تعویض روغن خودرو منجر به بروز آلاینده‌های زیست محیطی می‌شود. افزایش قیمت روغن‌های موتور خودرو، بر تعداد سودجویان و منفعت طلبان تولید کننده روغن‌های تقلبی می‌افزاید و تشخیص روغن موتور اصل و تقلبی را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

تولید کنندگان در سال جدید پیشنهاد افزایش چند درصدی روغن موتورها را می‌دهند؟

در تابستان سال 1400، بسیاری از تولید کنندگان روغن موتور درخواست افزایش 72 الی 82 درصدی قیمت روغن موتور را مطرح کردند که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با انجام بررسی‌های لازم افزایش 41 درصدی قیمت روغن‌های اتوموبیل را در سال 1400 تایید و اجرا نمود. با یک حساب ساده معلوم می‌شود که قیمت روغن موتور در 10 ماه گذشته در مجموع دو بار افزایش قیمت پیدا کرده و سبب شده قیمت روغن موتور، رشدی 76 درصدی تجربه کند. بر اساس مقایسه نرخ‌ سال‌های اخیر، تولید کنندگان برای سال جدید نیز افزایش بهای 79 درصدی قیمت روغن موتور را پیشنهاد داده بودند که این رشد 76 درصدی نشان می‌دهد تولیدگنندگان روغن موتور تقریبا به خواسته خود برای افزایش نرخ روغن موتور رسیده‌اند. نوسانات قیمت ارز و بازار نفت، تعیین قیمت روغن موتور در سال جدید را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است و تولید کنندگان روغن موتور و خرده فروشان تجهیزات خودرو به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تشکیل دهنده روغن خودرو و کسب سود ناچاراند تا پیشنهاداتی مبنی بر تغییر قیمت روغن موتور ارائه کنند.

دلیل افزایش قیمت روغن موتور در سال جدید چیست؟

موارد گوناگونی مانند افزایش قیمت ارز، عرضه محدود روغن موتورها، افزایش قیمت مواد اولیه روغن خودرو، افزایش سایر لوازم خودرو مانند لاستیک، وجود دلالان بازار خودرو و گران فروشی یا فروش روغن‌های نامرغوب و غیره دست به دست هم داده و به افزایش قیمت روغن موتور در سال جدید دامن زده است.

در حقیقت اصلی‌ترین علت افزایش قیمت روغن موتور در سال جدید را می‌توان تغییر قیمت ارز ذکر کرد. تاثیر تغییر قیمت ارز بر قیمت روغن موتورهای خارجی به دلیل واردات آن‌ها حائز اهمیت است اما قیمت روغن موتورهای ایرانی به ارز داخلی بستگی دارد و قیمت گذاری مواد خام و اولیه این روغن‌ها را قیمت ارز تعیین می‌کند. لازم به ذکر است که اغلب برندهای خارجی روغن موتور خودرو اصل نیستند و به دلیل افزایش تقلب در مارک‌های خارجی، این روغن موتورها در مقایسه با روغن موتورهای ایرانی کیفیت پایین‌تری دارند. روغن موتور پارانوکس سهند در مقایسه با روغن موتورهای خارجی از کیفیت و قیمت بهتری برخوردار است و نیاز موتور خودرو را به بهترین نحو ممکن برطرف می‌کند. دلالان بازار خودرو یکی دیگر از عواملی هستند که به افزایش قیمت روغن موتور در سال جدید قوت بخشیده‌اند. دلالان بازار روغن خودروها تا 20 درصد بر قیمت روغن می‌افزایند و این موضوع باعث شده تا تمایل مصرف کنندگان نسبت به خرید مستقیم روغن موتور خودرو اتوموبیل از فروشگاه اینترنتی روغن موتور افزایش یابد. برای اطلاع و مقایسه قیمت‌ها به قیمت روغن موتور وبسایت شرکت پترونام سهند مراجعه کنید.

خرید روغن موتور ارزان از فروشگاه اینترنتی روغن موتور معتبر

افزایش ناگهانی و چندین درصدی قیمت روغن موتور در سال‌های اخیر سبب شده تا فعالان حاضر در عرصه خودرو و روغن موتور در سال جدید نیز منتظر افزایش قیمت روغن موتور و نرخ جدید آن باشند. بازار روغن موتورهای خودرو، لاستیک و لوازم یدکی همواره دست‌خوش تغییراتی مثبت و منفی است و عواملی مانند افزایش و تغییر قیمت ارز، عدم عرضه و تقاضای مناسب روغن اتوموبیل و دلالان بازار خودرو و تجهیزات جانبی آن، به افزایش قیمت روغن موتور در سال جدید شدت می‌بخشند. طبق آخرین اخبار منتشر شده با مجوز سازمان حمایت قیمت روغن موتور در سال جدید افزایش 25 درصدی پیداکرده است و با یک حساب ساده مشخص می‌شود قیمت روغن موتور در 10 ماه گذشته و در مجموع با دو بار افزایش قیمت، رشد 76 درصدی را تجربه می‌کند.

پترونام سهند بهترین فروشگاه اینترنتی روغن موتور، با بهره‌گیری از تجربه مدیران متخصص، بهترین و مرغوب‌ترین روانکار صنعتی با فناوری نانو در خاور میانه را تولید کرده و به بازار عرضه می‌کند. شرکت پترونام سهند افتخار دارد تا برای اولین بار در ایران انواع روغن موتور پارانوکس برای خودروهای متعدد را تولید کند. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه پیش بینی‌های افزایش قیمت روغن موتور به حقیقت بپیوندد، خرید روغن موتور خود را نهایی کنید. برای خرید مستقیم می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با پترونام سهند در ارتباط باشید:

آدرس وبسایت: پترونام سهند (https://petronam.co)

شماره تماس سفارش: 09104006004

آدرس: تبریز، دانشگاه سراسری تبریز، پردیس علم و فناوری دانشگاه تبریز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =