سایپا

آن‌سوی ماجرای تعرفه 10درصدی برای واردات و نصف‌شدن قیمت خودرو خارجی، کاهش تعرفه واردات قطعات منفصله برای مونتاژ خودروهای چینی است که نابودی قطعه‌ساز داخلی و کاهش تولید داخل را رقم خواهد زد.

به گزارش «اخبار خودرو»،وزیر نفت در تازه‌ترین مطلب خود در توئیتر از وصول ۱.۶میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق خبر داد و گفت: «از ابتدای امسال نسبت به سال گذشته، حجم صادرات گاز کشور ۲۵درصد و وصول درآمدهای ارزی حاصل از آن ۹۰درصد افزایش یافته است.» این در حالی است که وزیر صمت نیز پیش از این با اعلام احتمال آزادسازی ۷میلیارد دلار پول ایران نزد کره‌جنوبی، از مطرح‌شدن بحث‌هایی درخصوص تخصیص ۲میلیارد برای واردات خودرو خبر داده بود. امیرحسین کاکایی، فعال و کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این موضوع می‌گوید: «هرچند ادعا می‌شود هدف از واردات ایجاد توازن در بازار است، اما تا زمانی‌که آیین‌نامه نهایی بیرون نیاید، معلوم نیست قرار است چه اتفاقی بیفتد.»

خطوط تولید؛ نیازمند واردات فناوری و تجهیزات
به‌گفته کاکایی، وقتی به‌واسطه‌ تشدید تحریم‌ها در بیش از سه سال اخیر با مشکل کمبود دلار مواجه شدیم، تولید خودرو کاهش یافت و توسعه ساخت داخل با جیب خالی در دستور کار قرار گرفت تا چرخ تولید از حرکت باز نایستد، پس اگر درحال‌حاضر دلاری رسیده یا در راه است، منطقا اولویت با واردات تکنولوژی، خط تولید و تجهیزات و امکاناتی بوده که برای تولید بیشتر مورد نیاز است، به‌ویژه اکنون که اولویت‌های بسیار مهم‌تر و بحث سرمایه‌گذاری در برق و گاز را در کشور داریم.» وی افزود: «واردات ۳۰۰هزار دستگاه خودرو فقط در این صورت عملی خواهد شد که خودروهای ناچیز و بی‌ارزش بازارهای خارجی را جمع کنیم که آن نیز بعید به نظر می‌رسد. زیرا این‌طور نیست که دنیا منتظر باشد خودرو به کشور ما وارد کند. زیرا در دوران کرونا وضعیت تولید جهانی نیز تغییر کرد و برای تحویل خودرو از خودروسازان مطرح باید چند ماه در صف ایستاد، مگر این‌که سراغ خودروهای گوناگون چینی آن‌هم از نوع بد برویم.» بر اساس آمار ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری در میان کشورهای اروپایی، آلمان و فرانسه تنها به‌واسطه شیوع پاندمی کووید-19 بیشترین آسیب را در صنعت خودرو متحمل شده‌اند؛ فرانسه که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر یک‌میلیون و ۲۳۲هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود، در نیمه نخست ۲۰۲۰ به میزان ۵۵۱هزار دستگاه تولید داشت. همچنین میزان تولید خودرو در آلمان، به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، نیز با افت ۷. ۳۹درصدی روبه‌رو شد و به یک‌میلیون و ۵۹۵هزار دستگاه تنزل یافت. صنعت خودرو آمریکا هم با کاهش ۴. ۳۸درصدی تولید در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ روبه‌رو شده است. میزان تولید خودرو آمریکا که در نیمه نخست ۲۰۱۹ بالغ ‌بر 5میلیون و ۶۷۳هزار دستگاه بود، این رقم در زمان مشابه سال جاری میلادی به 3میلیون و ۴۹۴ هزار دستگاه رسید. میزان تولید خودرو در ژاپن نیز کاهش یافت و در نیمه نخست ۲۰۲۰ به 3میلیون و ۶۲۰هزار دستگاه خودرو رسید که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه با افت ۲. ۲۷ درصدی روبه‌رو شده، این در حالی است که هیچ‌کدام از این کشورها تحت هیچ‌گونه تحریم اقتصادی ناشی از دشمنی خارجی قرار نداشته‌ و با محدودیت‌های ایران مواجه نبوده‌اند تا برای تامین قطعات یا نقل‌وانتقال منابع مالی مجبور به مواجهه با موانع عدیده باشند.

آن‌سوی ماجرای تعرفه 10درصدی برای واردات خودرو
این فعال و کارشناس صنعت خودرو هشدار داد: «آن‌سوی ماجرای تعرفه 10درصدی برای واردات و نصف‌شدن قیمت خودرو خارجی، کاهش تعرفه واردات قطعات منفصله برای مونتاژ خودروهای چینی است که نابودی قطعه‌ساز داخلی و کاهش تولید داخل را رقم خواهد زد. با کاهش تولید داخل نیز که بار اصلی پاسخگویی به تقاضای بازار را به دوش می‌کشد، بازار خودرو به‌شدت در شرایط تورمی فرو خواهد رفت که نسبت به تورم فعلی بسیار بالاتر خواهد بود و به کل اقتصاد سرایت می‌کند؛ زیرا بخش مهمی از صنایع خودرو و صنایع وابسته آن زمین خواهند و این افت تولید، موجب افت مضاعف ارزش ریال و تورم بیشتر خواهد شد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =