خودروهای برقی

این ذهنیت وجود دارد که خودروهای برقی که نسبت به‌خودروهای موتور احتراق‌داخلی (ICE) سنگین‌تر هستند، ممکن است ذرات بیشتری را در طول فرآیند ترمز اصطکاکی تولید کنند؛ اما به‌لطف ترمز احیاکننده، میزان استفاده از ترمز اصطکاکی بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بحث سیستم ترمز و آلایندگی ناشی از فرآیند ترمزگیری در خودروها موضوعی است که این روزها و با افزایش عرضه خودروهای برقی بسیار مطرح شده است. یکی از دلایل مهم توسعه خودروهای برقی غیرآلاینده بودن آن درمقایسه با خودروهای درون‌سوز است. موضوع بسیار مهمی که دولت‌ها روی آن تاکید دارند بررسی میزان گرد و غباری است که از فرآیند ترمزگیری خودروهای برقی منتشر می‌شود.
این ذهنیت وجود دارد که خودروهای برقی که نسبت به‌خودروهای موتور احتراق‌داخلی (ICE) سنگین‌تر هستند، ممکن است ذرات بیشتری را در طول فرآیند ترمز اصطکاکی تولید کنند؛ اما به‌لطف ترمز احیاکننده، میزان استفاده از ترمز اصطکاکی بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه است. بر این اساس سازمان‌های نظارتی اروپایی به‌این جمع‌بندی نرسیده‌اند که خودروهای الکتریکی گردوغبار بیشتری هنگام ترمزگیری تولید می‌کنند.
هرچند تحقیقات جدید نشان می‌دهد خودروهای برقی که دارای سیستم ترمز احیاکننده نباشند می‌توانند هنگام ترمزگیری آلایندگی بیشتری حتی نسبت به‌خودروهای درون‌سوز داشته باشند.
درحالی که ترمز احیاکننده انرژی دریافتی را به‌بسته باتری بازمی‌گرداند، ترمزهای اصطکاکی معمولی انرژی یک وسیله نقلیه درحال حرکت را به‌گرما تبدیل می‌کنند تا سرعت آن را کاهش دهند. نکته جالب دیگری که درخصوص تفاوت ترمزهای معمولی با ترمزهای احیاکننده وجود دارد، دربحث شست‌وشوی چرخ‌ها خود را نشان می‌دهد و اگر قبلا خودرو درون‌سوز را شسته باشید، می‌دانید که تمیز کردن چرخ‌های جلو سخت‌تر از چرخ‌های عقب آن است؛ زیرا گردوغبار ترمز هنگام توقف از لنت‌های ترمز جدا می‌شود و به‌هم ریختگی بدی ایجاد می‌کند. متاسفانه این گردوغبار برای سلامتی انسان‌ها بسیار بدتر از ذرات معلق جداشده از چرخ‌ خودروهاست و به‌همین دلیل است که سازمان‌های نظارتی اروپایی نگران ادامه این روند هستند.
بنابراین کشورهای مطرح به‌دنبال افزایش عرضه خودروهای برقی به‌منظور کاهش انواع آلایندگی به‌خصوص در حوزه گردوغبار ترمز هستند. براین اساس پیش‌بینی می‌شود با افزایش فروش خودروهای برقی در اروپا میزان انتشار آلایندگی‌های ناشی از خودرو تا ۶۰ درصد طی شش سال آینده و تا سال ۲۰۳۵ به‌کمترین میزان خود برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =