هیوندای آزرا

این سدان سایز بزرگ نیمه‌لوکس کره‌ای از پیشرانه پرتوان و امکانات رفاهی سطح بالایی برخوردار است که نیاز مشتریان خود را به‌خوبی برآورده می‌کند. در ادامه به‌ بررسی فنی هیوندای آزرا (گرنجور) 2013 می‌پردازیم که بدانیم ارزش خرید دارد یا خیر.

به گزارش «اخبار خودرو»،آزرای نام‌آشنا سدان سایز بزرگ خانوادگی سگمنت E هیوندای محسوب می‌شود که در بازار جهانی و البته بازار خودرویی کشورمان از محبوبیت خاصی برخوردار است. این سدان نیمه‌لوکس هیوندای در بازار کشورهای دیگر مانند ایران، آمریکای‌شمالی، فرانسه، چین، تایوان و مالزی، شیلی و برزیل با نام گرنجور نیز شناخته می‌شود. آزرا بیش از یک دهه است در بازار خودرویی کشورمان حضور دارد و تا به‌امروز تنها شاهد حضور سه‌نسل از آن در بازار کشور بوده‌ایم. این سدان سایز بزرگ نیمه‌لوکس کره‌ای از پیشرانه پرتوان و امکانات رفاهی سطح بالایی برخوردار است که نیاز مشتریان خود را به‌خوبی برآورده می‌کند. در ادامه به‌بررسی فنی هیوندای آزرا (گرنجور) 2013 می‌پردازیم که بدانیم ارزش خرید دارد یا خیر.

نقدی بر ظاهر خودرو-امتیاز 90 از 100
آزرا یا گرنجور از سال 1986 تا به‌امروز روی خط‌تولید کمپانی هیوندای قرار دارد. نسل اول این خودرو به‌دلیل طراحی قدیمی و جعبه‌مانندی (ترند طراحی آن زمان) که داشت، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. تا این‌که سال 1992 میلادی طراحان هیوندای با کپی‌برداری صحیح از محصولات خودروسازان آمریکایی مانند فورد و کادیلاک، نسل دوم آزرا را با تغییرات گسترده و با استایلی موقرتر به‌بازار عرضه کردند. در نسل سوم شاهد یک استایل لوکس‌گرایانه از هیوندای برای سدان بزرگ خانوادگی خود بودیم. اما سال 2005 میلادی بود که نسل چهارم آزرا با استایلی به‌مراتب زیباتر و جذاب‌تر از سه‌نسل قبلی به‌جهان معرفی شد. این نسل نیز در ابتدای سال 1385 به‌بازار کشورمان آمد و بسیار مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت؛ چراکه اتاق جادار، سواری نرم و پیشرانه پرتوان از جمله مواردی بود که آزرا را درکشورمان به‌جایگاه‌ ویژه‌ای رساند؛ به‌طوری که این خودرو رقیب نه‌چندان جدی اما قدیمی ژاپنی خود یعنی نیسان ماکسیما را از دور خارج کرد. تا این‌که سال 2011 نسل پنجم آزرا در ابتدای تغییر و تحول زبان جدید طراحی هیوندای به‌جهان معرفی شد و در اوایل دهه 90 شمسی پا به‌بازار کشورمان گذاشت. اگرچه نسل ششم این خودرو درنسخه چهارسیلندر جزو جدیدترین مدل‌های آزرا در کشورمان محسوب می‌َشود، اما نسل پنجم آن مورد بررسی ماست. با نگاهی به‌بدنه آزرا یا گرنجور نسل پنجم متوجه خواهید شد که بدنه این سدان بزرگ خانوادگی با خطوط تیز شکل گرفته که به‌واسطه خطوط تیز احجامی که روی بدنه پدید آمده، استایل جذاب و کاراکتر نافذی به‌این سدان بخشیده است. همچنین خط تیز که به‌صورت افقی و منقطع طراحی شده، روی گلگیرهای جلو یک حجم خاص را به‌وجود آورده و دربخش عقب نیز حالت ماهیچه‌ای به‌گلگیر بخشیده و استایلی عضلانی و ماسل برای آزرا به‌ارمغان آورده است. هرچند که طراحان هیوندای در ابتدای به‌کارگیری زبان جدید طراحی هیوندای بودند، اما رینگ‌های 18 و 19 اینچی برای این خودرو درنظر گرفته‌اند تا تناسب تایر با بدنه نیز سبب ایجاد ظاهر بهتری برای این سدان بزرگ خانوادگی شود. چراغ‌های کشیده بزرگ و جلوپنجره عریض افقی مزین‌شده به‌کروم با خطوط تیز روی کاپوت، حس اسپرت بودن خاصی را به‌این سدان سایز بزرگ خانوادگی می‌بخشد تا دیگر در آن شاهد یک چهره آرام و موقر نسل چهارمی نباشیم. در نمای عقب همچنان چراغ‌های پیوسته وجود دارد؛ با این تفاوت که چراغ‌ها کشیده‌تر و نوار میانی آن‌ها کمی ضخیم‌تر شده تا با LED درون کاسه‌چراغ و خروجی‌های اگزوز در طرفین سپر، نمای جذاب و زیبایی از یک سدان خانوادگی را به‌نمایش بگذارد.

آیا با یک‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان هیوندای آزرا بخریم؟

کابین نیمه‌لوکس و امکانات به‌روز -امتیاز 85 از 100
با ورود به‌کابین هیوندای آزرا (گرنجور) 2013 با سبک طراحی نسبتا جدید هیوندای مواجه هستیم. زیرا یک نمایشگر 4.3 اینچی در کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر 7.1 اینچی لمسی در بخش بالایی داشبورد تعبیه شده تا هم فضای مدرنی را ایجاد کند و هم نیازهای مشتریان خود را برآورده کند. درحقیقت طراحی داشبورد یک سبک مینیمال و درعین حال جذاب دارد؛ چراکه استفاده از دو رنگ برای کابین و سقف پانوراما فضای داخلی را دلنشین جلوه می‌دهد. از سوی دیگر تمام ادوات داشبورد در بخش میانی متمرکز شده که با دریچه‌های عمودی بخش میانی داشبورد و کناری و خلاصه شدن دکمه‌ها در بخش میانی داشبورد، مشابه محصولات کادیلاک است. از سوی دیگر طراحی غربیلک‌فرمان جدید و فرم دسته‌دنده به‌منظور ایجاد جذابیت در رانندگی است. اما این نکته را نباید فراموش کرد که استفاده از چرم مصنوعی توسط طراحان هیوندای و دو رنگ بودن تریم داخلی به‌منظور لوکس نشان دادن آزراست. در زمان نشستن در کابین آزرا (گرنجور)، عایق‌بندی صدا بسیار عالی است و به‌دلیل فاصله محوری، طول و عرض به‌ترتیب 2845، 4910 و 1860 میلی‌متری فضای کاملا راحت و جاداری در اختیار سرنشینان قرار دارد. اما مهم‌‎ترین نقطه‌ضعف هیوندای آزرا (گرنجور) کیفیت نسبتا پایین برخی قطعات مانند روکش چرمی غربیلک‌فرمان و روکش چرمی صندلی‌هاست که معمولا پس از گذشت 60 هزارکیلومتر شروع به‌پوست پوست شدن و ترک خوردن می‌کنند که کیفیت این خودرو را زیر سوال می‌برد. اما درمقابل رقیب سرسخت ژاپنی آن یعنی تویوتا آریون فاقد هرگونه ضعف در این زمینه است و هیوندای آزرا (گرنجور) نسبت به‌رقیب سرسخت ژاپنی‌اش دربخش فنی نیز حرفی برای گفتن ندارد؛ اما در بخش آپشن، یک خودرو به‌روز شناخته می‌شود. از مهم‌ترین امکانات این سدان بزرگ خانوادگی هیوندای می‌توان به 9 ایربگ (دارای ایربگ زانویی)، سیستم ترمز ABS، VSM، ESC، EBD و BAS، آینه الکتروکرومیک، تنظیم صندلی راننده در 10 جهت و سرنشین جلو در هشت جهت، حافظه برای تنظیمات صندلی راننده، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سیستم تهویه‌مطبوع دومنطقه‌ای و مجزا برای سرنشینان عقب، پشت سری فعال، دوربین دنده‌عقب، بلوتوث، خروجی AUX، USB، iPod، 10 اسپیکر، کروزکنترل، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای و سقف پانوراما اشاره کرد.

قلبی که پرتوان اما پراستهلاک است!-امتیاز 80 از 100 برای موتور -امتیاز 90 از 100 برای گیربکس
زیر کاپوت کشیده هیوندای آزرا (گرنجور) یک موتور شش‌سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم 2999 سی‌سی تنفس‌طبیعی قرار گرفته و این پیشرانه موسوم به‌لامبدا 2 MPi است. این موتور شش‌سیلندر وی‌شکل سه‌لیتری اتمسفریک با توجه به‌پارامترهایی مانند قطر پیستون 92 میلی‌متر در کورس پیستون 75.2 میلی‌متر، نسبت تراکم 11.2 به‌یک، طراحی میل‌سوپاپ‌های رو DOHC با سیستم زمان‌بندی متغیرسوپاپ‌های دوگانه VVT برای سوپاپ‌های هوا و دود، پاشش سوخت چندنقطه‌ای پشت سوپاپ MPi و مدیریت هوشمند جرقه‌زنی مستقیم فاقد وایر و طراحی 24 سوپاپ برای شش‌سیلندر، می‌تواند حداکثر 250 اسب‌بخار قدرت و 284 نیوتون‌متر گشتاور را به‌ارمغان آورد. ناگفته نماند که پیشرانه لامبدا 2 گروه هیوندای-کیاموتورز نسبت به‌پیشرانه‌های چهارسیلندر Nu و تتا از نظر کیفیت درسطح بالاتر و از نظر استهلاک درسطح پایین‌تری قرار دارد. زیرا دیگر در این پیشرانه شاهد اویل‌پمپ به‌همراه بالانسر نیستیم؛ بنابراین استهلاک موتور تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است. ضعف موتور سه‌لیتری هیوندای آزرا چرخ‌دنده‌ زنجیر تایم و زنجیرکش‌های آن است؛ چراکه پس از گذشت 50 هزارکیلومتر (البته درصورت عدم‌توجه به‌نگهداری صحیح و عدم‌استفاده از روغن‌موتور پیشنهادی کمپانی) چرخ‌دنده‌ VVT به‌صدا درآمده و این نشانه خرابی این چرخ‌دنده و افزایش مصرف سوخت و افت توان و گشتاور است. سیستم زمان‌بندی متغیر طوری طراحی شده که راندمان موتور را افزایش و شتاب را تسریع بخشد. درصورت خرابی این چرخ‌دنده زمان باز و بسته بودن سوپاپ‌ها نامیزان شده و منجر به‌افزایش مصرف سوخت بیشتر و درنتیجه کاهش شتاب می‌شود. درنتیجه سوخت بیشتر منجر به‌انفجارهای بیشتر در اتاق احتراق شده و یاتاقان‌های موتور را سریع‌تر مستهلک می‌کند. بر این اساس ضعف دیگر پیشرانه‌های محصولات هیوندای و کیا این مساله است. این موضوع نیز به‌شرایط جوی و سوختی ایران بازمی‌گردد؛ اما این نکته را نباید فراموش کرد که اگر درتعویض روغن رقیب اصلی و سرسخت هیوندای آزرا یعنی تویوتا آریون تعللی صورت گیرد، قطعات اصلی موتور به‌سرعت فرسوده نمی‌شود، اما پیشرانه‌های کیا و هیوندای بسیار به‌کیفیت روغن‌موتور و کارکرد آن حساسیت دارند. براین اساس همواره توصیه می‌شود از روغن‌موتور پیشنهادی کمپانی سازنده استفاده شود. باتوجه به‌شرایط سوختی کشور، اگر روغن‌موتوری 5 هزار کیلومتر کارکرد دارد، بهتر است مالکان خودروهای کره‌ای با اختلاف هزار کیلومتر کمتر برای تعویض روغن اقدام کنند. روغن پیشنهادی برای پیشرانه لامبدا 2 هیوندای آزرا از نوع سنتتیک 10W40 یا 5W30 است و از سوی دیگر درمقابل، گیربکس هیوندای آزرا بسیار هوشمند و گوش به‌فرمان است. این گیربکس شش‌سرعته تیپ‌ترونیک اتوماتیک باتوجه به‌طراحی صفحات داخلی و مدار هیدرولیکی‌اش، تعویض به‌موقع و عملکرد متناسب با نیاز راننده دارد و مهم‌ترین و شایع‌ترین ضعف در این گیربکس معمولا فرار و افت فشار روغن است که بر این اساس توصیه می‌شود هر 50 هزار کیلومتر روغن گیربکس و هر 100 هزار کیلومتر نیز صافی گیربکس تعویض شوند. گیربکس شش‌سرعته آزرا حداکثر تا 250 هزارکیلومتر عمر مفید دارد.

آیا با یک‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان هیوندای آزرا بخریم؟

سواری و فرمان‌پذیری-امتیاز 80 از 100 برای سواری-امتیاز 93 از 100 برای فرمان‌پذیری
سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو ساختار مک‌فرسون استرات و درمحور عقب مولتی‌لینک با فنرهای مارپیچی است که سواری خودرو را باکیفیت و نرم کرده است. اگرچه رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی برای آزرا تعبیه شده اما با سایز تایر 45/245 و بوش‌های الاستیکی با دیواره فلزی، ارتعاشات وارد به‌اتاق را کاهش می‌دهد. این خودرو به‌لحاظ دوام قطعات سیستم تعلیق درسطح خوبی قرار دارد و از کیفیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر طراحی فرمان برقی و عملکرد سیستم ESP یا ESC هدایت خودرو را بهبود بخشیده است. اما ضعف دیگر در سیستم تعلیق هیوندای آزرا سیستم ترمز و مصرف بالای لنت‌ترمز این خودرو است. زیرا سیستم ترمز به‌گونه‌ای طراحی شده که مالک خودرو برای توقف باید نسبت به‌خودروهای همکلاس آن مانند تویوتا آریون چند مرتبه بیشتر پدال ترمز را فشار دهد.

نویسنده:رضا برنابادی

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقا محمد IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    دمت گرم آقا مهندس برنابادی خیلی خوب بود خیلی خیلی خوب بود من میخواستم آزرا بخرم الان کاملا متوجه شدم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =