ون‌های روسی

«آسیاموتور» که پیش از این در زمینه واردات ون‌های روسی فعالیت می کرد، دوباره کار خود را از سر گرفته و قرار است در گام نخست بیش از 2هزار دستگاه ون «گاز» روسیه را وارد بازار داخلی برای تامین نیاز سازمان‌ها و شهرداری‌ها کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در روزهایی که بازار کشور با کمبود خودروهای تجاری به‌ویژه در برخی سگمنت‌ها مانند ون‌ها همراه است، بعضی شرکت‌های داخلی تمرکز خود را بر تامین نیاز بازار در این بخش‌ها گذاشته‌اند. «آسیاموتور» که پیش از این در زمینه واردات ون‌های روسی فعالیت می کرد، دوباره کار خود را از سر گرفته و قرار است در گام نخست بیش از 2هزار دستگاه ون «گاز» روسیه را وارد بازار داخلی برای تامین نیاز سازمان‌ها و شهرداری‌ها کند. این ون‌ها در دو مدل بنزینی و گازوئیلی و در سه سایز 13، 16 و 24 صندلی عرضه خواهند شد. در همین زمینه با سعید عصمتی رئیس هیات‌مدیره آسیاموتور به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

فعالیت آسیاموتور از چه زمان و در چه زمینه‌ای آغاز شد؟
در زمینه عناوین خودرویی، ثبت شرکت آسیاموتور به سال 1378 برمی‌گردد. مجوز نخست این شرکت برای فعالیت در بخش صنایع سنگین بود و زیر نظر وزارت صنایع سنگین فعالیت می‌کرد. در آن زمان شرکت‌های هیوندای و دوو وجود نداشتند و این خودروسازها با برند آسیاموتور کار می‌کردند. همکاری ما با شرکت آسیاموتور در سال 94 و 95 و هم‌زمان با برجام دوباره شکل گرفت. زمانی‌که آسیاموتور فعال شد، براساس اسم این شرکت به دنبال آن بودیم که با هیوندای همکاری کنیم، سیاست شرکت نیز بر این اساس بود که به‌دنبال خودروهای تجاری برود. در همین سال‌ها؛ هم‌زمان با برجام و ورود شرکت‌های خارجی زمینه برای واردات مدل‌های سواری هموار بود اما شرکت قصد داشت در زمینه خودروهای تجاری فعالیت کند چراکه نیاز بازار را به این خودروها احساس می‌کردیم. مذاکرات را با شرکت خارجی آغاز کردیم اما به‌دلیل آن‌که شرایط برجام پایدار نبود، این شرکت هم تمایل چندانی به انجام کار نشان نداد.

چرا برای واردات ون‌هایی در این کلاس سراغ مدل‌های چینی یا دیگر مدل‌های موجود در بازارهای خارجی نرفتید؟
به‌دلیل تفکراتی که درخصوص خودروهای چینی و سابقه برخی مدل‌ها مانند هوو وجود دارد، جامعه چندان پذیرای این مدل‌ها نیست. این در حالی است که مدل‌های اروپایی هم امکان ورود به بازار کشور را نداشتند و حتی اگر وارد کشور می‌شدند، قیمت‌های بالایی داشتند و قدرت خرید این متقاضیان بسیار پایین بود. بنابراین با گروه گاز روسیه مذاکره کردیم اما در این فرآیند با تحریم‌های دوباره مواجه شدیم، چون سرمایه‌دار اصلی گروه گاز روسیه یکی از سهامداران وال استریت بود، همکاری این شرکت با ما متوقف شد.

آیا قبل از تحریم‌ها موفقیتی درزمینه بازاریابی این خودروها به‌دست آورده بودید؟
در آن مقطع زمانی، با شهرداری کلانشهرهای تهران، تبریز، قم، مشهد و شیراز برای فروش اتوبوس‌های گاز قرارداد بستیم. حتی فاینانس و اسناد بانک‌شهر نیز مورد قبول واقع شده بود اما بعد از تحریم‌ها دوباره این فعالیت ملغی شد. بعد از تغییر دولت آمریکا؛ تصمیم گرفتیم با یک شرکت سوم در ارتباط باشیم و خودرو را از طریق این شرکت واسطه تحویل بگیریم. در همین راستا شرکت آذربایجان را انتخاب کردیم اما در دوران پاندمی کرونا باتوجه به بسته شدن مرزها مجبور شدیم ارتباط آنلاین با این شرکت برقرار و اسناد را از این طریق ارسال کنیم.

نمایندگی اصلی این شرکت چه زمانی ثبت و فعالیت آن از چه زمانی آغاز شد؟
در سال 99 موفق شدیم نمایندگی این شرکت را ثبت و در سال 1400 نمونه اولیه این خودرو را وارد کنیم. همین موضوع باعث شد جواز تاسیس برای تولید این خودرو را در استان قزوین بگیریم.

ویژگی‌ همکاری با گاز روسیه چه بوده است؟
گاز گروه روسیه 32پلت‌فرم شامل انواع اتوبوس، مینی‌باس، مینی‌بوس، ون، مینی‌تراک و تراک با قدرت‌ها و پیشرانه‌های مختلف دارد که توسعه فعالیت را امکان‌پذیر می‌کند.
ون‌هایی که توسط آسیاموتور عرضه می‌شوند، چه ویژگی‌هایی برای رقابت با سایر مدل‌های موجود در بازار دارند؟
مهم‌ترین ویژگی این خودرو استاندارد است، به‌این‌معنی که این خودرو موفق به پاس کردن استانداردهای اروپا شده و در جاده‌های اروپا نیز تردد می‌کند. این استانداردها شامل یورو 5 بنزینی و یورو 6 در مدل گازوئیلی می‌شود. خودرو ونی که آسیاموتور وارد کرده است از پلت‌فرم بنز بهره می‌برد. این خودرو به دلیل سقف بلند این قابلیت را دارد که در ناوگان اورژانس کشور هم مورد استفاده قرار بگیرد. درِ کناری این خودرو باعث می‌شود هم به‌عنوان آمبولانس و هم به عنوان خودرو مسافری و باری کاربرد داشته باشد. عملا می‌توانیم با یک پلت‌فرم 5 محصول را برای بازار تامین کنیم. این خودرو همچنین می‌تواند برای مدل‌های تشریفاتی استفاده شود. شاسی آکاردئونی انعطاف کافی برای ارائه این ون در سه سایز 13، 16 و 24 صندلی را ارائه می‌دهد. برای تهران و کلانشهرها در نظر داریم مدل بنزینی 13صندلی را عرضه کنیم و برای مسیرهای بین‌شهری مدل 16صندلی با پایه گازوئیلی را تحویل دهیم. ون‌های گاز روسیه از استانداردهای روز برخوردارند و تجهیزات آنها ازجمله صندلی و ارتفاع و آلایندگی استاندارد بوده و می‌تواند گزینه خوبی برای شهری یا ناوگان بین‌شهری باشد.

آیا قرارداد قطعی در این زمینه با سازمان یا شهرداری مشخصی امضا شده است؟
در بازدیدی که اردیبهشت‌ماه شهردار تهران از این خودرو به عمل آورد، این ون‌ها مورد تایید قرار گرفتند و در حال انعقاد قرارداد به منظور 300 دستگاه برای شهر تهران هستیم. سازمان مناطق آزاد کشور و دو شهرداری‌ دیگر هم متقاضی مدل‌های جدید هستند اما تنها قرارداد تهران قطعی شده است.
چه بازاری برای این خودروها پیش‌بینی می‌کنید؟
باید این خودروها را عرضه کنیم تا بازار آن مشخص شود. بازار کشور با کمبود این کلاس خودرو همراه است امیدواریم این خودرو با کیفیتی که دارد، سهم بازار خود را مشخص کند.

باتوجه به فرسودگی ناوگان تجاری، آیا برنامه‌ای برای سایر مدل‌های تجاری هم دارید؟
اگر در کشور وضعیت حمل‌ونقل عمومی و سوخت اصلاح شود، آسیاموتور این آمادگی را دارد با پلت‌فرم‌های دیگر هم قراردادی برای تامین ناوگان کشور منعقد کند. مجموعه آسیاموتور این توانایی را دارد که اتوبوس‌های نو گازسوز را هم وارد کشور کند. در واقع تمرکز ما در سال اول بر ظرفیت‌سازی و امکان‌سنجی است. شاید در سال 1402 در زمینه واردات کامیون‌ها هم کار کنیم. حیف است این سرمایه ملی که توسط افراد مختلف در بخش‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی ایجاد شده، به دلیل نبود پلت‌فرم تعطیل شود. باید هم‌افزایی داشته باشیم و از ظرفیت کشور استفاده کنیم تا هم بخشی از کمبود خودرو در کشور برطرف شود و هم به ناوگان کشور و کاهش مصرف سوخت کمک کنیم. ازسوی‌دیگر خدمات پس از فروش و تولید و مونتاژ این خودروها فضای کسب‌وکار و اشتغال را برای افراد مختلف ایجاد کند.

ظرفیت تولید شرکت برای این خودروها چقدر است؟
باتوجه به اینکه دولت سیزدهم قانون مربوط به پروانه تولید را اصلاح کرده است، می‌توان از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی کشور برای انعقاد قرارداد و وین‌نامبر استفاده کرد. یکی از برنامه‌های ما این است که از ظرفیت خالی واحدهای خودروسازی کشور استفاده کنیم و واحدهایی را که خالی از پلت‌فرم هستند و تولید ندارند، به کار بیندازیم تا هم تولید کشور را رونق دهیم و هم کارگرها دوباره در این بخش فعال شوند.

باتوجه به آن که گفته می‌شود سوخت‌ موجود در کشور با برخی مدل‌های خارجی تطبیق ندارد، چه اقدامی در این زمینه انجام داده‌اید؟
بله، سوخت‌ موجود در کشور با مدل‌هایی که به کشور وارد می‌شود، تطبیق ندارد اما در این خودروها استانداردهای سوختی بنزینی و گازوئیلی متفاوت است. در همین راستا نمونه‌ای از گازوئیل داخلی را به گروه گاز داده‌ایم تا تغییراتی را در مکانیزم این خودرو براساس سوخت موجود در کشور ایجاد کنند.

حجم واردات و تولید این خودروها در سال اول فعالیت و سال‌های بعد چقدر خواهد بود؟
براساس ظرفیت واحد CBU آمادگی داریم برای سال اول 2 هزار دستگاه از این خودروها را به صورت خودرو کامل (CBU) وارد کنیم. قرار است سالانه 3هزار دستگاه از این خودروها به ما تحویل داده شود. براساس آخرین قانون محدودیت واردات درباره خودروهای تجاری اعمال نمی‌شود و امکان ثبت‌سفارش برای این خودروها در آینده فراهم است. باید از برخی اتفاقات و تحریم‌ها، فرصت‌سازی کنیم.

برنامه آسیاموتور برای ارائه خدمات پس از فروش این خودروها چیست؟
در زمینه خدمات پس از فروش این خودروها در نظر داریم غیر از الزامات اولیه وزارتخانه، از ظرفیت خدمات پس از فروش دیگر شرکت‌ها طی یک فرآیند همکاری نیز استفاده کنیم. دنبال آن هستیم از واحدهای موجود در کشور فرصت خلق کنیم، نه آن که واحدهای شخصی ایجاد کنیم.

این ون‌ها با چه قیمتی عرضه خواهند شد؟
باتوجه به آپشن‌ها، امکانات و طراحی این خودروها قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت اما سعی این شرکت بر این است که خودروها را با بهترین امکانات و کیفیت و کمتری قیمت نسبت به خودروهای مشابه به‌دست مصرف‌کننده برساند.

نخستین گروه این ون‌ها چه زمانی تحویل خواهند شد؟
باتوجه به قرارداد اولیه‌ای که با شهرداری تهران داریم، نخستین تحویل در مهر ماه سال جاری انجام خواهد شد. سیاست ما این است در سال اول قراردادهای سازمانی داشته باشیم و تنها با سازمان‌های معین کار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =