کد خبر: 240966
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
ری‌را

کراس‌اوور ملی گروه صنعتی ایران‌خودرو با نام «ری‌را» با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این خودرو، یکی از لوکس‌ترین و مدرن‌ترین خودروهای ملی با استانداردها و تجهیزاتی در رده خودروهای مطرح اروپایی و برترین‌های آسیاست. ایران‌خودرو قصد دارد کراس‌اوور «ری‌را» را در مدل‌های مختلف به بازار عرضه کند، البته ابتدا این کراس‌اوور در مدل V2 به بازار ایران عرضه می‌شود. کراس‌اوور «ری‌را» ایران‌خودرو روی پلت‌فرم مدرن و جدید این شرکت موسوم به IKP1 توسعه یافته است. این خودرو قادر به عبور از تمامی استانداردهای ۸۵گانه بوده و در زمینه حفظ ایمنی سرنشینان و راننده و همچنین حفظ ایمنی عابرپیاده قابل‌مقایسه با محصولات خودروسازان مطرح دنیاست.

مشخصات فنی

«ری‌را» به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان TC7پلاس مجهز شده است. این موتور ۱.۷لیتری چهارسیلندر ۱۶سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید ۱۶۰اسب‌بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۴۰‌نیوتون‌متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است. جعبه‌دنده این کراس‌اوور ملی از نوع شش‌سرعته اتوماتیک AT است و احتمال دارد نمونه‌های دنده‌ای آن هم به بازار معرفی شود. قرار است در آینده نسخه‌برقی «ری‌را» هم به بازار معرفی و در گام‌های بعدی خانواده پیشرانه سه‌سیلندر ایران‌خودرو روی آن نصب شود.

ابعاد و امکانات

ابعاد و اندازه اولین کراس‌اوور ملی ایران، در دسته کراس‌اوورهای Bپلاس بازار جهانی قرار می‌گیرد. بر این اساس، می‌توان «ری‌را» را در ابعاد و اندازه به پژو۲۰۰۸، سیتروئن C3-XR، نیسان جوک، ام‌وی‌ام X22، جک S3 و... نزدیک دانست. گفته می‌شود؛ نسخه فول‌آپشن این خودرو به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای ۱۰نقطه‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی‌سیم تلفن‌همراه، جلوآمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، فناوری LED چراغ‌ها و... مجهز خواهد بود. بر این اساس، این مدل لوکس‌ترین خودرو ملی محسوب می‌شود و به لطف تجهیزات ایمنی و رفاهی متعددی که برای آن در نظر گرفته شده است، می‌تواند با خودروهای وارداتی و خودروهای روز دنیا رقابت کند.

   وجه تسمیه «ری‌را»

گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای مسئولیت اجتماعی و تعهد نسبت‌به حفظ فرهنگ و ادبیات قومیت‌های ایرانی، نام «ری‌را»‌  را که در زبان مازنی به معنای باران و نماد سرسبزی جنگل است، برای محصول جدید خود برگزید. این خودروساز برای این محصول جدید که قرار است در سایت بابل به تولید برسد، نامی کاملا ایرانی و هم‌آوا با سایر محصولات خود و برگرفته از طبیعت و خوی زندگی‌بخشی آن انتخاب کرده است.

علاوه بر تاکیدات فرهنگستان زبان و ادب‌فارسی، ایران‌خودرو مانند سایر برندها و علایم تجاری، رویه استفاده از اسامی ملی و ایرانی در تولیدات را مانند سایر محصولات ملی خود دارد و براساس بررسی‌های کارشناسی مختلف، «ری‌را»‌ را که از نظر آوایی و مفهومی دارای خصلت‌ها و مفاهیم جدید و بکری است، برای کراس‌اوور خود انتخاب کرده است. «ری‌را»‌ به مفهوم باران، منشأ زندگی‌بخشی و سرسبزی و تداعی‌کننده مفهوم سودمندی بوده و در زبان مازندرانی نام پرنده‌ای کوچک و تیزپرواز  هم است. نام این خودرو که برگرفته از یک واژه مازنی بوده، با محل تولد آن که خطه مازندران است، تناسب زیادی دارد. آب‌وهوای سرسبز شمال با طراحی متاثر از طبیعت این خودرو و یوزپلنگ ایرانی، از نظر مفهومی قرابت و سنخیت دارد.

افزون بر این، «ری‌را»‌ در شعر و ادبیات فارسی و به‌ویژه در آثار پدر شعر نو، نیما یوشیج جایگاه ویژه‌ای داشته و یکی از اشعار وی که با این نام سروده شده، از منظر صاحبان هنر و اندیشه ایرانی در زمره از برترین آثار اوست. دیگر شاعران نوپرداز معاصر ازجمله سیدعلی صالحی در شعر خود از این نام و نماد بهره گرفته‌اند.

«ری‌را»‌ براساس تاکیدات فرهنگستان فارسی، ریشه در فرهنگ و قومیت ایرانی داشته و دارای معانی چون پرنده و باران و سودمندی است و برای خودرو کراس‌اوور ایران‌خودرو که فعالان حوزه خودرو از آن به‌عنوان «ایکوکراس» یاد می‌کردند، تداعی‌کننده مفهوم سرعت و زیبایی است که علاوه‌بر گوش‌نواز بودن و خوش‌آوایی با نام سایر محصولات این خودروساز هم‌چون رانا، دنا، تارا همخوانی آوایی نیز دارد.

بدیهی است؛ راهبرد ایران‌خودرو در گزینش نام محصولات، احترام به اقوام ایرانی و فرهنگ و ادبیات قومیت‌های مختلف است و این موضوع پیش از این در برخی محصولات خارجی مونتاژ داخل موردتوجه قرار گرفته است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو درنظر دارد محصولات آتی خود را براساس فرهنگ و ادبیات سایت‌های استانی که محل تولید هر یک از محصولات جدید خواهد بود، انتخاب کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =