خودروهای تجاری

بازار خودروهای تجاری در سراسر دنیا متاثر از عوامل مختلف ازجمله حجم ساخت‌وسازهای منطقه‌ای، حمایت‌های دولتی از پروژه‌های بزرگ و کوچک و رشد صنعتی هر منطقه و بازارهای آنلاین است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودروهای تجاری در سراسر دنیا متاثر از عوامل مختلف ازجمله حجم ساخت‌وسازهای منطقه‌ای، حمایت‌های دولتی از پروژه‌های بزرگ و کوچک و رشد صنعتی هر منطقه و بازارهای آنلاین است. این بازار در سال‌های پیش‌از کرونا تقاضای بسیاری را به خود اختصاص داده بود اما بعد از آن هنوز نتوانسته است آن طور که باید و شاید به‌روزهای اوج خود برگردد اما پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد 5.3درصدی در این بخش طی سال‌های آینده خواهد بود. گرچه برخی کشورها ازجمله مناطق خاورمیانه‌ به علت عدم توسعه، بیشترین نیاز را به این خودروها دارند اما تنها سهمی حدود یک‌صدم درصد از این بازار را به خود اختصاص می‌دهند که آن هم به لطف حضور برخی تجاری‌سازان مطرح جهانی در این کشورها اتفاق افتاده است.

پیش‌بینی رشد 5.3درصدی بازار خودروهای تجاری

ارزش بازار خودروهای تجاری در سال 2020 به 719 میلیارد دلار رسید و تخمین زده می‌شود نرخ رشد مرکب سالانه در این صنعت بیش‌از 5.32 درصد تا سال 2026 باشد. گرچه به‌نظر می‌رسد به‌طور کل تولید خودروهای تجاری در سراسر دنیا با افزایش همراه باشد اما نباید از این نکته غافل شد که کووید-19 تاثیر بسیاری بر رشد این صنعت گذاشته و تولید این خودروها را از نتیجه واقعی آن دور نگه داشت. این همه‌گیری در تمام کشور باعث کند شدن فعالیت و رشد کم صنعتی شد و در برخی بازارهای بزرگ از جمله آمریکای‌شمالی رکورد اقتصادی، کاهش سفارش‌گذاری و افت 30درصدی تولید خودروهای تجاری کلاس 4 تا 8 را به همراه داشت. از سوی دیگر اروپا به کانون تاثیرات کووید-19 تبدیل شده است و تقریبا 50000 واحد تولیدی در ماه‌های مارس و آوریل 2020 به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها، کنترل‌های پیشگیری از کووید، چالش‌های زنجیره تامین و سفارش‌ها در خانه از دست رفتند. با این حال در سال‌های پیش‌رو انتظار می‌رود این صنعت جان دوباره‌ای بگیرد که شامل بازارهای خاورمیانه نیز می‌شود.

افت‌وخیز بازار جهانی تجاری‌ها در دوران پاندمی و پساکرونا

طی سال 2020 تولید خودروهای تجاری در منطقه اروپا نسبت‌به سال پیش از آن 20درصد کاهش یافت. بیشترین کاهش تقاضا ایتالیا و بریتانیا، برخی کشورهایی اروپای‌غربی ازجمله لهستان دیده شد. اروپای‌مرکزی، جایی که صنعت حمل‌ونقل به‌طور برجسته از جنبش کالاهای اروپایی حمایت می‌کند، نیز با مشکلاتی از این دست همراه بود. ازسوی‌دیگر بنا بر آمارهای اعلام‌شده اقتصادهای بزرگی در آسیا-اقیانوسیه مانند چین، ژاپن، هند و کره‌جنوبی نیز این سال 2020 با کاهش 25 درصدی در صنعت خودروهای تجاری مواجه شدند. این در حالی است که پیش از همه‌گیری کرونا، گسترش این صنعت در بازارهای در حال ظهور و توسعه لجستیک منجر به تقاضای قابل‌توجهی برای خودروهای تجاری در سال 2019 شده بود و حالا انتظار می‌رود با گذر از این پاندمی، دوباره فعالیت‌های ساخت‌وساز و تجارت الکترونیک افزایش یابد و به تبع آن تقاضا برای حمل‌ونقل مواد منجر به افزایش فروش وسایل نقلیه تجاری در سراسر جهان شود. این امر احتمالا باعث رشد بازار خودروهای تجاری در آینده نزدیک خواهد شد. این در حالی است که انتظار می‌رود تغییر به سمت خودروهای الکتریکی فرصت‌های رشدی را برای بسیاری از بازارها فراهم کند.

سهم یک‌صدم درصدی خاورمیانه از بازارهای تجاری
در میان بازار 719میلیارد دلاری خودروهای تجاری در دنیا، سهم خاورمیانه تنها به حدود یک‌صدم می‌رسد. بازار خودروهای تجاری خاورمیانه در سال 2017 حدود 6میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود بعد از وقفه ایجادشده در این بازار، تا سال 2023 بازار این خودروها از 8میلیارد دلار فراتر رود. افزایش تقاضا برای خودروهای تجاری در این منطقه را می‌توان به افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز و زیرساخت در کشورهای مختلف منطقه نسبت داد. علاوه بر این، برخی کشورهای خاورمیانه، مانند قطر، احتمالا شاهد رشد در بخش گردشگری به دلیل ابتکارات دولت خواهند بود، که احتمالا در سال‌های آینده تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری را در سراسر این کشورها افزایش خواهد داد. همچنین با افزایش تجارت الکترونیک، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری مانند کامیون نیز در سراسر منطقه افزایش یابد. برخی بازیگران اصلی فعال در بازار خودروهای تجاری خاورمیانه شامل شرکت تویوتاموتورز، شرکت کامیون و اتوبوس میتسوبیشی فوسو، ایسوزو موتورز خاورمیانه، شرکت هیوندای موتور، کامیون و اتوبوس MAN خاورمیانه، گروه ولوو خاورمیانه، هینو موتورز، آشوک لیلاند، مرسدس بنز خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =