صنعت خودرو

،بازار خودرو درحال‌حاضر با رکود ناشی‌از تورم مواجه است. بررسی بازار خودرو در بخش‌ها و سگمنت‌های مختلف نشان می‌دهد؛ خرید و فروش در کمترین میزان قرار دارد و بسیاری همچنان در انتظار کاهش قیمت و البته بسیاری نیز در انتظار جهش دوباره قیمت هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو درحال‌حاضر با رکود ناشی‌از تورم مواجه است. بررسی بازار خودرو در بخش‌ها و سگمنت‌های مختلف نشان می‌دهد؛ خرید و فروش در کمترین میزان قرار دارد و بسیاری همچنان در انتظار کاهش قیمت و البته بسیاری نیز در انتظار جهش دوباره قیمت هستند. در این شرایط معاملات کاملا اندک است و چون چشم‌انداز مشخصی وجود ندارد کسی حاضر به ریسک انجام معاملات نیست. در این شرایط خودروسازان داخلی هم با چالش‌های بسیاری مواجه بوده‌اند و طی سال جاری تمام تمرکز خود را بر تولید خودرو کامل و فرار از تولید ناقص گذاشته‌اند و این روند تا تکمیل خودروهای ناقص ادامه خواهد داشت. در این شرایط، بسیاری در انتظار ورود خودروهای خارجی و البته ارزان‌ هستند که وزارت صمت بر آن تاکید داشته است. نامه درخواست کاهش استانداردهای خودرویی نیز سیگنال متفاوتی به بازار داده است و بسیاری معتقدند این نامه پیش‌درآمدی برای واردات خودروهای ارزان‌ از هند و حتی برزیل است که البته دارای برند هندی نیستند، اما در خاک این کشور تولید شده‌اند. در این میان، شنیده‌هایی نیز درخصوص مرزبندی دلاری برای تعیین سطح استانداردهای اجباری خودرو وجود دارد. هرچند همه این موارد تا زمانی که آیین‌نامه واردات تنظیم و منتشر نشده چندان قابل اتکا نیست، اما سیگنال‌ها حرف دیگری می‌زنند.

تلاش برای کاهش استانداردها در راستای ورود خودروهای هندی- برزیلی-فربد زاوه، فعال و کارشناس حوزه خودرو

هرچند هنوز آیین‌نامه واردات خودرو مصوب نشده، اما بحث خودروهای اقتصادی و همچنین خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار مطرح شده، نکته مهم صحبت‌ها این است که قبل از نهایی‌شدن آیین‌نامه واردات خودرو، عده‌ای از جزییات آن خبر دارند و در حال مذاکراه برای واردات خودروهای زیر ۱۰هزار دلار هستند! ظاهرا وزیر صمت نیز از ریز این قضایا خبر دارد و آن‌ها را نیز تایید می‌کند. ازسوی‌دیگر، چنین اخباری حاکی از آن است که اتفاقات جدیدی در حوزه خودرو در حال روی دادن است که نتایج آن می‌تواند ابعاد بسیار گسترده‌ای داشته باشد. به نظر می‌رسد برخی افراد در حال مذاکره برای واردات و مونتاژ برخی مدل‌ها هستند تا جایگزین بعضی محصولات مانند تیبا و سمند شود که البته وزیر صمت نیز به آن‌ها اشاره کرد. در این زمینه یک مدل هندی- برزیلی که محصول یک خودروساز رومانیایی است، قرار است جایگزین این خودروها شود و زمینه‌چینی آن نیز در حال انجام است. بحث کاهش استانداردهای خودرویی هم بمطرح شده است. حال این سوال مطرح می‌شود آیا این خودروها که بحث وارد کردن آن‌ها مطرح است، توان پاس‌کردن این استانداردها را دارند؟ طی هفته‌های اخیر شاهد ارسال نامه‌ای از معاون وزیر صمت به رئیس سازمان استاندارد، مبنی‌بر این‌که رعایت استانداردهای ۸۵گانه برای برخی خودروها امکان‌پذیر نیست، بودیم. در همین راستا، باید ارزیابی کرد خودروهایی که قرار است جایگزین برخی محصولات داخلی شوند و زیر ۱۰هزار دلار نیز قیمت داشته باشند، در بازارهای جهانی، قادر به پاس‌کردن این استانداردها هستند یا خیر. به نظر نمی‌رسد این محصولات قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه باشند. برای همین وزارت صمت درحال رایزنی برای مستثنی‌کردن این خودروها از استانداردهای اعلامی است.

واردات خودرو ارزان در واقعیت قابل‌تصور نیست-حسن قاضیان، فعال بازار خودرو

طبق گفته وزیر صمت قرار است به‌زودی آیین نامه واردات خودرو تنظیم و منتشر شود. اما آن‌طور که از صحبت‌های وزیر مشخص شده؛ قرار است خودروهای زیر ۱۰هزار دلار به بازار کشور وارد شود. هرچند اشاره مستقیمی به خودرو خاصی نشده است، اما بسیاری نشانه‌ها خبر از واردات خودرویی مانند کوئید که در هند یا برزیل تولید می‌شود، دارد. هرچند بحث تولید این خودروها در داخل هم مطرح بوده، اما به نظر می‌رسد قرار است این خودرو به‌صورت وارداتی به کشور بیاید. به‌هرحال وزارت صمت به دنبال واردات خودرویی است که قیمت پایینی داشته باشد و البته آن را در تیراژ بالا وارد کشور کند. هرچند همچنان تمام این‌ها در حد حدس و گمان است، اما همان‌طور که اشاره شد؛ از صحبت‌های وزیر صمت این طور برداشت می‌شود که عمده خودروهای وارداتی باید حدود ۱۰هزار دلار قیمت داشته باشند. اما به نظر می‌رسد در سگمنت‌های قیمتی دیگر هم واردات خودرو خواهیم داشت. اما استراتژی وزارت صمت تعدیل قیمت خودرو در بازار به‌وسیله عرضه خودروهای ارزان‌ است. البته این خودروها در صورتی ارزان تمام خواهند شد که آپشن خاصی نداشته باشند و مانند برخی خودروهای داخلی بتوانند حداقل استانداردها را پاس کنند. چراکه اصولا پیدا کردن خودرو خارجی که هم استانداردها را پاس کند و هم ارزان باشد از محالات است. حداقل قیمت خودرو خارجی اقتصادی دارای استانداردهای لازم بیش از ۲۰هزار دلار است. واردات چنین خودرویی حتی بدون پرداخت حقوق گمرکی و مالیات، عوارض و اسقاط خودرو فرسوده بیش از ۶۰۰میلیون تومان تمام خواهد شد. یعنی اگر صرفا هزینه حمل را در نظر بگیریم و حتی مالیات و عوارضی هم برای این خودرو منظور نشود، قیمت آن محال است کمتر از ۶۰۰میلیون تمام شود. پس این نمی‌تواند استراتژی وزارت صمت باشد. چراکه درحال‌حاضر خودرو در این بازه قیمتی وجود دارد، اما عمده مردم توان خرید آن را ندارند. بنابراین اگر آن‌طور که وزارت صمتی‌ها تاکنون عنوان کرده‌اند هدف از واردات خودرو عرضه محصولات ارزان‌ به اقشار کم‌درآمد جامعه و شکستن قیمت خودروهای اقتصادی در بازار باشد، باید به دنبال خودرویی زیر ۱۰هزار دلار بود. خودرو زیر ۱۰هزار دلار هم اصولا نمی‌تواند استاندارد بالایی داشته باشد و آپشن‌ خاصی هم نخواهد داشت. حتی می‌توان پیش‌بینی کرد؛ خودرو زیر ۱۰هزار دلار هم نمی‌تواند کمتر از ۳۰۰میلیون تومان تمام شود. بنابراین واردات خودرو ارزان‌ چیزی در حد حدس و گمان است و در واقعیت چندان قابل تصور نیست. اما به‌هرحال عرضه گسترده خودروهایی در حدود قیمت ۵۰۰ تا ۸۰۰میلیون تومان می‌تواند بر بازار تاثیر مثبت بگذارد. زیرا با ورود این خودروها قیمت بسیاری از محصولات ایرانی و چینی در بازار روند کاهشی پیدا خواهد کرد. اما به نظر نمی‌رسد تاثیر عمیقی داشته باشد. چراکه اقتصاد کشور دچار تورم و روند افزایش قیمت در بسیاری از کالاها و خدمات است. بنابراین انتظار کاهش شدید قیمت و ریزشی‌شدن بازار با ورود خودروهای خارجی چندان صحیح نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =