هیدروژن

ریفرمینگ گاز طبیعی یا اصطلاحا بخار متان یک فرآیند پیشرفته تولید هیدروژن است و بر اساس زیرساخت‌های خط لوله گاز طبیعی کارآیی دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،ریفرمینگ گاز طبیعی یا اصطلاحا بخار متان یک فرآیند پیشرفته تولید هیدروژن است و بر اساس زیرساخت‌های خط لوله گاز طبیعی کارآیی دارد. امروزه حدود 55درصد هیدروژن تولیدشده در جهان از طریق ریفرمینگ گاز طبیعی در نیروگاه‌های مرکزی بزرگ به‌دست می‌آید. در این فرآیند از انرژی گرمایی برای جداسازی هیدروژن از کربن و با استفاده از بخارآب روی کاتالیزور استفاده می‌شود.
این فرآیند ازنظر صنعتی بسیار کارآمد بوده و هزینه تولید البته به‌شرط ثابت ماندن قیمت گاز طبیعی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. فرآیند تولید در رِآکتورهای بستر چندلوله‌ای انجام می‌شود. این رِآکتورها از مجموعه‌ لوله‌های باریک و بلند تشکیل‌شده‌اند که در محفظه احتراق یک کوره بزرگ صنعتی قرار گرفته‌اند و انرژی لازم را برای حفظ دمای رِآکتور هنگام کار فراهم می‌کنند، البته از بخار با دمای بالا (700 تا 1000 درجه سانتی‌گراد) برای تولید هیدروژن از منبع متان مانند گاز طبیعی استفاده می‌شود. در ریفرمینگ بخارمتان، این گاز با بخار تحت‌فشار 3-25 بار (1 بار =14.5psi) با یک کاتالیزور واکنش می‌دهد و هیدروژن، مونوکسید کربن و مقدار نسبتا کمی دی‌اکسیدکربن
تولید می‌کند.
ریفرمینگ بخار گرماگیر است، به این معنا که برای ادامه واکنش، باید گرما به فرآیند داده شود. سپس در آنچه «واکنش جابه‌جایی آب-گاز» نامیده می‌شود، مونوکسید کربن و بخار با استفاده از یک کاتالیزور برای تولید دی‌اکسید کربن و هیدروژن بیشتر واکنش نشان می‌دهند. در مرحله نهایی فرآیند به نام «جذب نوسان فشار»، دی‌اکسید کربن و سایر ناخالصی‌ها از جریان گاز حذف می‌شوند و فقط هیدروژن خالص باقی می‌ماند.
همچنین برای تولید هیدروژن می‌توان از سوخت‌های دیگر مانند اتانول، پروپان یا حتی بنزین استفاده کرد. این روش تولید در بخش‌های صنعتی بزرگ بسیار کارآمد است زیرا می‌توان به‌اندازه نیاز از آن تولید و در پیل‌های سوختی استفاده کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =