آریزو6 پرو

در آریزو۶ پرو نیز مانند تیگو۸ پرو (و البته نه در سطح ۲.۵ خودران) شاهد برخی سامانه‌های مربوط به سیستم کمکی رانندگی ADAS هستیم که شامل کروزکنترل تطبیقی، رادار تشخیص سوژه در نقطه کور (BSD)، رادار هشدار ترافیک جانبی (RCTA) و رادار هشدار تغییر لاین (LCA) می‌شود.

زمانی خودروهای چینی حتی در سگمنت کامپکت کراس‌اوور، از موتورهای قوی برخوردار نبودند و همواره بابت کشش پایین در سربالایی‌ها یا تاخیر در عملکرد گیربکس از آن‌ها انتقاد می‌شد، اما درحالی‌که همچنان این ضعف درخصوص برخی کراس‌اوورهای چینی مصداق داشت، مدیران‌خودرو در سال ۹۸ خودرو آریزو۶ را معرفی و عرضه کرد که علاوه بر ابعاد بزرگ‌تر بدنه، نسبت به آریزو۵ از ۳۱ اسب بخار قدرت بیشتر برخوردار بود و از گیربکس هوشمند نه‌سرعته CVT بهره می‌برد که این موتور و گیربکس از شهریورماه سال گذشته در آریزو۵ جدید نیز به‌کار گرفته شد.

حال نیز نسخه‌ تازه‌ای از آریزو۶ معرفی شده که چهره‌ای شکیل‌تر و ویژگی‌ها و امکانات نسبتا بهتری در مقایسه با نسخه قبلی دارد. این نسخه با نام آریزو۶ پرو و تحت برند فونیکس به بازار خواهد آمد که محصولات لوکس‌تر «مدیران‌خودرو» را شامل می‌شود.

آریزو۶ پرو؛ به‌روزتر، مدرن‌تر، اسپرت‌تر

ترک محل مناقشه با طراحی شکیل‌تر!

زمانی طراحی خودروهای چینی در عبارت «کپی‌کاری» خلاصه می‌شد و چیزی به نام «زبان طراحی» در محصولات چینی معنا نداشت، اما رفته‌رفته هر یک از خودروسازان چینی به سیر طراحی ویژه ‌خود را پیدا کردند. هرچند که هرکدامشان در مکتب طراحی یکی از خودروسازان مطرح و برجسته جهانی اعم از اروپایی، آمریکایی و آسیایی قرار دارند.

به‌عنوان مثال؛ چانگان در خودروهای شاسی‌بلند خود پیرو زبان طراحی ب‌ام‌و است، اما اِلمان‌های مخصوص به‌خود را نیز دارد. اما یک اصل کلی نیز همچنان درخصوص خودروسازان چینی – حتی آن‌ها که به زبان طراحی کاملا مستقلی رسیده‌اند – پابرجاست و آن گنجاندن علامت‌ها و نشانه‌هایی از خودروهای روز دنیا در طراحی مدل‌های چینی است؛ یعنی خصوصیت‌هایی که مورد پسند و استقبال مشتریان در بازار جهانی خودرو قرار گرفته و طرفدار پیدا کرده‌اند.

تغییراتی که در بدنه آریزو۶ پرو در مقایسه با نسخه پایه شاهدیم نیز از همین دست هستند؛ در قسمت پیشین خودرو، جلوپنجره و چراغ‌هایی که در یک دوره زمانی، تبدیل مولفه مشترکی در خودروهای چری شده بود، تغییر کرده است و جالب این‌جاست که جای خود را به یک جلوپنجره ماتریسی نداده است، بلکه جایگرین آن یک جلوپنجره بزرگ شش‌خط با خطوط کرومی است که لوگوی فونیکس را در دل سه خط بالایی و پلاک خودرو را رو سه خط پایینی جانمایی کرده است.

در نمای جانبی آریزو۶ پرو تغییری را شاهد نیستیم؛ فرم رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی دورنگ آن نیز عوض نشده و حتی زه کرومی روی رکاب هم در نسخه قبلی وجود داشت.

تنها تغییری که در این بخش شاهدیم، افزوده شدن یک نشان کرومی کوچک رو گلگیر است که امتداد آن تا زیر آینه بغل آمده و روی آن واژه آریزو حک شده است. اما شاید مهم‌ترین تغییرات در طراحی این خودرو مربوط به نمای پسین آن باشد که هم چراغ‌ها، هم سپر و هم صندوق عقب دستخوش تغییر شده‌اند.

در قسمت عقب نسخه قبلی آریزو شاهد یک طراحی حجیم و اغراق‌آمیز سه‌بعدی بودیم که با فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های پیاپی صندوق و چراغ و گلگیر به‌ویژه در سه‌رخ عقب همراه بود و گرچه موقع ایستادن در پشت خودرو شاهد نمایی متوازن بودیم، اما هنگام حرکت در پیرامون آن، گوشه‌ها یا به‌اصطلاح سه‌رخ صندوق در زوایای گردشی ریزش حجمی داشت و شکل دالبرمانند آن مشهود می‌شد. این طراحی اگزجره که محل مناقشه کارشناسان بود، جای خود را به‌ظاهری شکیل‌تری داده است که در هماهنگی بیشتر با طراحی کلی خودرو قرار دارد.

آریزو۶ پرو؛ به‌روزتر، مدرن‌تر، اسپرت‌تر

کابین آریزو۶ پرو؛ اسپرت‌تر و آسوده‌تر

شاید در لحظه ورود خود به کابین آریزو۶ پرو تغییر رنگ‌بندی از مشکی-قهوه‌ای به مشکی-قرمز، پیش از بقیه شاخص‌ها توجه ما را به خود جلب کند، اما با دقت بیشتر در جزئیات متوجه می‌شویم؛ حال و هوای اسپرت‌تر و مدرن‌تر کابین این خودرو نسبت به نسخه قبلی، تنها به تغییر تریم برنمی‌گردد و استفاده از غربیلک فرمان دی‌کات، دسته‌دنده جدید برقی و جایگزینی یک نمایشگر تمام‌دیجیتال بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی با کلاستر (پشت‌آمپر) آنالوگ قبلی نیز در شکل‌گیری این حال و هوا موثر بوده است.

آریزو۶ پرو؛ به‌روزتر، مدرن‌تر، اسپرت‌تر

سیستم صوتی و تصویری آریزو۶ پرو هم با یک مانیتور بزرگ‌تر ۱۰.۲۵ اینچی به‌روزرسانی شده است. همچنین شاهد جانمایی بهینه دکمه‌ها و تجهیزات سیستم تهویه مطبوع به‌منظور تسهیل دسترسی راننده هستیم. جنش داشبورد این خودرو عمدتا از پلاستیک نرم و نیز چرم مصنوعی استفاده شده است. گفتنی است کنسول آریزو۶ پرو نیز عریض‌تر از نسخه قبلی است و دو جالیوانی و ادواتی به آن افزوده شده است که بخش امکانات خودرو به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آریزو۶ پرو؛ به‌روزتر، مدرن‌تر، اسپرت‌تر

هماهنگی بیشتر پیشرانه و جعبه‌دنده

آریزو۶ پرو از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهارسیلندر ۱۶سوپاپ بهره می‌برد که ۱۴۷ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۵۰۰ و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور از دور موتور ۱۷۵۰ الی ۴۰۰۰ تولید می‌کند.

اما گیربکس CVT نه‌سرعته این خودرو به طرز محسوسی بهینه‌سازی‌شده و عملکرد آن نسبت به نسخه قبلی، در هماهنگی بسیار بیشتری با موتور قرار دارد. گرچه ما موفق نشدیم، شتاب صفر تا صد اعلام‌شده از سوی سازنده (یعنی زیر ۱۰ ثانیه) را در شرایط پیست اتومبیلرانی آزادی برای این خودرو ثبت کنیم و شاهد شتاب‌گیری‌های آنی و هیجانی در این خودرو نبودیم، اما درهرحال شتاب این خودرو، هم نسبت به نسل قبلی آن و هم نسبت به وزن ۱۳۵۸ کیلوگرمی آن مطلوب ارزیابی می‌شود.

سیستم رانندگی و انتقال نیروی آریزو۶ پرو؛ دیفرانسیل جلو بوده و سیستم تعلیق آن در قسمت جلو مک‌فرسون همراه فنر پیچشی، میله نگهدارنده و ضد لغزش و در قسمت عقب Torsion Beam (میله پیچشی) است که در آریزو۵ مناسب می‌نمود، اما با توجه به قیمت بیشتر و ابعاد بزرگ‌تر آریزو۶ (۴۷۱۰ میلی‌متر طول، ۱۸۲۵ میلی‌متر عرض و ۱۴۹۰ میلی‌متر ارتفاع و ۲۶۷۰ میلی‌متر فاصله دو محور) که به‌طور محسوس در قسمت طولی حدود ۱۸ سانتی‌متر بزرگ‌تر است، بهتر بود در قسمت عقب این خودرو از سیستم تعلیق مولتی‌لینک استفاده می‌شد.

زیرا سیستم تعلیق Torsion Beam به دلیل اشغال فضای کمتر و ارزان بودن، عمدتا در خودروهای با سایز کوچک استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند همین سیستم تعلیق به کمک سامانه ESP (کنترل پایداری) ۹.۳ (با برند بوش) در پیچ‌های نسبتا تند پیست آزادی، بر نیروی گریز از مرکز خودرو فائق می‌آمد و به‌رغم سرعت بالای ما، هماهنگ با فرمان برقی، سامانه‌های کنترل گردش چرخ‌ها و مدیریت نیروی ترمز در هر چرخ، پایداری و هندلینگ (فرمان‌پذیری) خودرو را در این پیچ‌ها تضمین می‌کرد. ضمن این‌که کابین آریزو۶ پرو نیز فضای آرام و نسبتا بی‌صدایی دارد که لذت سواری آن را بیشتر می‌کند.

یک سطح پایین‌تر از تیگو۸ پرو در بحث ADAS

در آریزو۶ پرو نیز مانند تیگو۸ پرو (و البته نه در سطح ۲.۵ خودران) شاهد برخی سامانه‌های مربوط به سیستم کمکی رانندگی ADAS هستیم که شامل کروزکنترل تطبیقی، رادار تشخیص سوژه در نقطه کور (BSD)، رادار هشدار ترافیک جانبی (RCTA) و رادار هشدار تغییر لاین (LCA) می‌شود.

براساس کاتالوگی که از این خودرو در اختیار ما گذاشته شده است، اهم آپشن‌ها و امکانات آن از این قرار هستند؛ نمایشگر صفحه‌کیلومتر ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم نمایش اطلاعات خودرو (مسافت، مصرف سوخت و...)، سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی به همراه قابلیت همرسانی محتویات موبایل، تبلت و... بر روی صفحه نمایش چندرسانه‌ای اندروید، سیستم مسیریاب، نورپردازی ۶۴ رنگ داخل فضای کابین، ۶ کیسه هوای جلو و جانبی از نوع SRS و پرده‌ای، ترمز دیسکی خنک‌شونده برای چرخ‌های جلو و ترمز دیسکی برای چرخ‌های عقب، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل BOS، EBA، TCS، ESP، BAS، EBD، ESS، ABS، HHC و ESS، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، دوربین‌های جانبی HD با قابلیت نمایش ۳۶۰ درجه (۷۲۰*۱۹۲۰)، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو استریو، شارژر وایرلس موبایل، سیستم کنترل فشار باد تایرها، دوربین عقب به‌صورت داینامیک و سنسور پارک عقب، گرمکن صندلی‌ها برای سرنشینان جلو، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم برقی گودی کمر صندلی راننده در ۴ جهت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به فیلتر تصفیه هوا، تعویض دنده به‌صورت برقی، خروجی برق ۱۲ ولت، باز و بست و تنظیم برقی آینه‌های جانبی همراه با گرمکن، سیستم ورود به خودرو و استارت بدون کلید، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت، فرمان برقی دی‌کات با کلیدهای کنترل سیستم صوتی و روکش چرم، تنظیم ستون فرمان در چهار جهت، باز و بسته‌شدن شیشه‌ها یا ریموت، روشن‌شدن خودرو با سوئیچ هوشمند، دو پورت USB در ردیف و جلو و یک پورت در ردیف عقب، سنسور نور، چراغ‌های جلو و عقب و روشنایی روز به‌صورت LED، چراغ‌های مه‌شکن عقب، چراغ بدرقه، باز و بست شیشه‌ها با ریموت خودرو (پاور ویندوز)، سانروف دوحالته برقی، ۴۴۰ لیتر ظرفیت فضای بار برای صندوق عقب، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای برای تمام سرنشینان، سیستم هشداردهنده و ضدسرقت و... .

آریزو۶ پرو؛ به‌روزتر، مدرن‌تر، اسپرت‌تر

قیمت و رقبا

برای اطلاع از بهای آریزو۶ پرو باید منتظر رونمایی و اعلام قیمت رسمی آن بمانیم، اما با توجه به قیمت ۹۳۵میلیون تومانی نسخه پایه آریزو۶ در تیپ اکسلنت و مدل ۱۴۰۰، می‌توان حدس زد که قیمت این خودرو در محدوده یک‌میلیارد تومان خواهد بود.

درخصوص رقبا نیز باید گفت با توجه به بسته‌بودن درهای بازار ایران به‌روی نسخه‌های صفر خودروهایی همچون هیوندای الانترا، هیوندای سوناتا، کیا سراتو ، کیا اپتیما، رنو تلیسمان و... که آریزو۶ پرو در بحث آپشن‌های اصلی و کاربردی و طراحی داعیه رقابت با آن‌ها را دارد، رقبای اصلی آن در بازار ما خودروهایی مانند ریسپکت بهمن و جی۷ کرمان‌موتور خواهند بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جاده های ایران در انتظارامن IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 1
    آقا سلام و خسته نباشین ی چیزی فقط کی میاد این لنگ چینی رو بخره؟ این ارابه مرگ جمع کنن با این ماشین ساختنشون تو مطلب اشاره شده که رقیب هیوندای النترا کیا سراتو بنظرم اصلا تو سطح اونا نیست اینجا را دیگه به نفع چینی ها تموم کردین
  • جوکر شمایم IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    خر خره چه فرقی میکنه پالونش عوض شده خخخخخخخخخ
  • دکتر عزیزی IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    سلام و درود فراوان به مجموعه خوبتون من از کشور مالزی سایت شما و اینستاگرامتون دنبال میکنم روی دست شما واقعا به جرات میتونم بگم کسی نیست. تو کشور مالزی خیلی سخته روزنامه و چاپ روزنامه ولی شما تو ایران تونستید و این خیلی خوبه آفرین دارید اما به عنوان مخاطب خیلی ویژه شما میخواهم بهتون یک پیشنهادی بدم این مطلب ایرادات بسیار گستردهی دارد اما چند جای مطلب ایراد اساسی داره و به جای اینکه به مزیت هاش بیشتر اشاره بشه بیشتر به جنبه تبلیغات بهش پرداخته شده که بنظرم نتجیه عکس میده به مخاطبان شما امیدوارم نظرم رو کامنت کنید روز و روزگار برشما و مجموعه خوبتون خوش
  • برخورداری IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    1 0
    آقا معنی دالبر مانند یعنی چی؟؟؟؟؟

    پاسخ سایت: دالبرمانند یعنی تداعی‌کننده برش دالبر و موج‌دار و تا حدودی پلکانی‌مانند اما نه شیب‌دار بلکه کاملا عمودی یا افقی

  • خوراکم ماشین فقط IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    دالبر یعنی برش! خب الان کجای آریزو این شکلیه؟
  • نه به پراید IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    مدیر محترم سایت دنیای خودرو خدمت شما و نویسنده محترم این موضوع بگم که دالبری که شما گفتی دقیقا کجای پشت آریزو6 اون شکلی؟؟؟
  • بیا برو بچه IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    هه این آشغال که انقدر تعریف نمیخواد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =